Wie bepaalt  standpunt van Huldenberg? Huldenberg zelf (die daar goed toe in staat zijn?) Of de UBCNA?
Die probeert niet alleen Daedalus met leugens te recuperen, Huldenberg ook zoals nu blijkt


Mail 19.11.2006

DE MENSEN DIE ECHT GECONCENTREERD OVERVLOGEN WORDEN WETEN WAAROVER ZE SPREKEN.
HET PLAN LANDUYT VERERGERT DE REEDS BESTAANDE CONCENTRATIE.
DE ZOGEHETEN SPREIDINGSPLANNEN NIET ANDERS ZIJN DAN ZUIVERE CONCENTRATIEPLANNEN

Geachten,

Het blijft ons verwonderen dat Huldenberg en ook de Huldenbergse bewonersvereniging in allerlei persberichten opduikt, zonder dat de bewonersvereniging hiervoor toestemming gaf of zonder dat haar iets is gevraagd.
Daarbij worden ons dan stellingen of uitspraken toegeschreven die zoniet onjuist, toch op zijn minst uiterst onnauwkeurig zijn. We vinden het dan ook bijzonder belangrijk onze standpunten nogmaals te verduidelijken.

Hart voor Huldenberg wenst een oplossing voor de zeer geconcentreerde wijze waarop deze gemeente, mét of zonder een zogenaamd spreidingsplan, wordt overvlogen. Deze concentratie bestond al voor 1999 (en is bijzonder versterkt door het Plan Anciaux) en de klachten in Huldenberg dateren ook al van lang voor die tijd. Het is onaanvaardbaar dat men systematisch 40 tot zelfs 60 of 80% van alle vertrekkende vluchten concentreert op één en dezelfde bewonersgroep op 15 tot 20 km van de luchthaven, naar een en route-baken dat, toevallig of niet, precies tussen Brussel en Leuven ligt en dit terwijl andere bakens perfect bruikbaar zijn ! Daarbovenop heeft Minister Anciaux nog tal van andere routes die totaal niet boven Huldenberg thuishoren, eveneens over onze gemeente getekend (bv. Civs bij vertrek van baan 07 of baan 20, of nog de Lno's en de Spi's, die 2 NM  voor het baken, dus pal boven dorp Huldenberg komen draaien, of nog, alle oostelijke bestemmingen bij gebruik van baan 07: wat hebben die hier te zoeken ? Die moeten recht op baken bestemming gaan en niet 'via' HUL).

Wat Hart voor Huldenberg wil, is een oplossing voor deze concentratie, die veeleer het gevolg is van de door de minister van mobiliteit voorgeschreven routes en het door Belgocontrol opgelegde gebruik dat ervan wordt gemaakt, dan wel van het baangebruik op zich.

Dit neemt niet weg dat Hart voor Huldenberg tevens overtuigd is dat elk baangebruik dat de veiligheid in het gedrang brengt onverantwoord is. Daarenboven zijn we van mening dat het vliegen naar de windomstandigheden niet alleen veiliger is, maar er ook voor zorgt dat er globaal gezien minder lawaai in bewoonde zones wordt geproduceerd, zodat er ook minder lawaai te verdelen valt. Wij keuren tevens het op zeer geringe hoogte afdraaien van de toestellen af (van 3000 voet vroeger eerst naar 2000 voet en nu al op 1700 voet !). Hierdoor wordt het lawaai nodeloos van onbewoonde zones (bv het verlengde van de baan zelf) verschoven naar woonkernen.

Wij wensen dus een oplossing. Als men zegt dat 'spreiden' of 'billijk verdelen' de oplossing is, dan moet men dit ook daadwerkelijk doen. Als men zegt dat 'concentreren' de oplossing is, dan moeten daar onteigeningen en schadevergoedingen tegenover staan. Als men stelt dat het verhuizen van (een groot deel van) de activiteiten een oplossing biedt, dan moet dit maar. Als het enkel toelaten van de minst lawaaiierige toestellen (QC maximaal 4) een oplossing kan helpen bewerkstelligen, dan moet ook dat maar worden opgelegd. Enzovoort.

Met andere woorden: het zogenaamde spreidingsplan Anciaux en zeker de opvolger (het Landuyt-plan) ervan verergeren enkel de concentratie op Huldenberg in plaats van ze te verlichten. Maar een terugkeer naar de situatie van voor 1999 lost deze concentratie niet op: ook toen 'gebruikte' men voor ALLE vertrekken zuid, zuidoost en oost (het gros van de vertrekken trouwens) als énig baken het veel te dicht bij de luchthaven gelegen en-route-baken van Huldenberg. Maar niet op één rechte lijn voor 40% van alle vertrekken (Pites/Rousy/Sopok) met daarbovenop nog de Lno's, Spi's en Civs en vooral >50% van alle vertrekkende nachtvluchten, élke nacht.
Samengevat: ja, wij zijn tegen het zogenaamde spreidingsplan Anciaux en tegen de opvolger ervan (waarbij geen enkele routewijziging in het vooruitzicht is gesteld, nog een verhoging van de hoogte voor afdraaien). De eenvoudige reden hiervoor is dat deze zogeheten spreidingsplannen niet anders zijn dan zuivere concentratieplannen op Huldenberg.

Hoogachtend,

Ingrid De Wilde
Voorzitter Hart Voor Huldenberg
Please reply to: info@hartvoorhuldenberg.be

 

Lees de mail van UBCNA