Minister Vogels laat kosten-batenanalyse van nachtvluchten maken

 

 

Persmededeling van Eloi Glorieux, donderdag 27 maart 2003

 

 

 

De kosten-batenanalyse van de nachtvluchten komt er dan toch. Vlaams minister van Welzijn en Gezondheid, Mieke Vogels, geeft  hiertoe de opdracht aan het Steunpunt Milieu & Gezondheid. Dit antwoordde de minister vandaag in de commissie op een parlementaire vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Eloi Glorieux (Agalev).

 

Aanleiding voor de vraag was de literatuurstudie over de gezondheidseffecten van het wonen nabij een luchthaven, die Steunpunt Milieu & Gezondheid zopas in opdracht van de minister realiseerde (klik hier indien U de volledige studie van prof. Laeremans wil lezen). Uit de recente wetenschappelijke gegevens die hierin verzameld werden, blijken de gezondheidsklachten van de bewoners uit Brussel en de Vlaamse Noord- en Zuidoostrand die onder de vliegroutes wonen, te worden bevestigd. Sommige zeer recente onderzoeken tonen aan dat slaapverstoring reeds optreedt vanaf een geluidsniveau dat beduidend onder de waarden ligt die tot op heden door de Wereldgezondheidsorganisatie als norm werden gehanteerd. Daarnaast blijkt uit de verzamelde wetenschappelijke gegevens dat het verminderen van het gemiddelde geluidsniveau, bijvoorbeeld door de meest luidruchtige toestellen uit de lucht te nemen, onvoldoende compensatie biedt voor een toename van het aantal vluchten. Het aantal keren dat mensen in hun nachtrust gestoord wordt is met andere woorden een van de belangrijkste bepalende factoren van de gezondheidsschade. 

 

Minister Vogels heeft deze studie alvast officieel laten overmaken aan onder meer  premier Verhofstadt en federaal minister Durant. De resultaten bevestigen eens te meer de noodzaak om, naast een evenwichtige spreiding van de dag- en nachtvluchten, tegelijk te komen tot een vermindering van het aantal nachtvluchten en zomogelijk de invoering van een minimale stille periode tijdens de nacht. De gezondheidsschade als gevolg van de geluidsoverlast is zo manifest, dat een kosten-batenanalyse van de nachtvluchten zich opdringt.

 

Oorspronkelijk was het de bedoeling deze literatuurstudie namens de Vlaamse regering in te brengen bij de kosten-batenanalyse van de nachtvluchten, die gevraagd werd in een voorstel van resolutie dat Kamerlid Lode Vanoost (Agalev) in het federaal parlement had ingediend. Dit resolutievoorstel kon gisteren in de bevoegde kamercommissie evenwel niet gestemd worden, omdat het quorum van aanwezige kamerleden niet bereikt was. Agalev begrijpt niet waarom kamerleden uit de door nachtvluchten getroffen regio, waaronder Hans Bonte (SP.a) en Willy Cortois (VLD), door hun afwezigheid de goedkeuring van deze resolutie hebben verhinderd.

 

Eloi Glorieux drong daarom vanochtend in de commissie in het Vlaams Parlement bij minister Vogels aan om zelf het initiatief tot een kosten-batenanalyse te nemen. Een dergelijke kosten-batenanalyse moet de eventuele winstderving voor de pakjeskoerierdienst DHL en de chartermaatschappijen, als gevolg van een vermindering van het aantal nachtvluchten, afwegen tegen het maatschappelijke en economische kostenplaatje van de gezondheidsschade die deze nachtvluchten aanrichten. Agalev wenst dat DHL en de chartermaatschappijen in Zaventem blijven, maar tegelijkertijd dat ze hun activiteiten ontwikkelen binnen voor de omwonenden leefbare randvoorwaarden. Op basis van de resultaten van deze kosten-batenanalyse moeten vervolgens de meest logische en efficiënte beleidsmaatregelen genomen worden.

 

Vlaams minister Vogels sloot zich hierbij aan en bevestigde dat ze aan Steunpunt Milieu en Gezondheid alvast de opdracht geeft om, bij gebrek aan federaal initiatief, zelf een kosten-batenanalyse van de nachtvluchten te maken.

 

Eloi Glorieux, Vlaams Volksvertgenwoordiger:  0475/98.20.93