Open brief aan Minister Anciaux

Ministerie Mobiliteit en Sociale economie

t.a.v. minister Bert Anciaux

Wetstraat 63-65

1040 Brussel

cc. De heer Jan Cornillie

cc. Burgemeester en schepenen Steenokkerzeel

Steenokkerzeel, 31 oktober 2003

Geachte Heer Minister,

De krant De Standaard schreef afgelopen week dat U heelhuids bent teruggekeerd uit Steenokkerzeel. U had toch niets anders verwacht? Het actiecomité Zonezes steunt de solidariteitsgedachte in verband met de lasten van de luchthaven. Wij willen u nogmaals danken voor uw aanwezigheid en toespraak waaruit is gebleken dat u de problemen rond lawaaihinder, in het bijzonder die rond de ‘zones 4, 5 en 6’ zeer ter harte neemt.

Voor de goede orde hebben wij voor u, als referentie, de gesprekken als volgt samengevat:

U hebt toezeggingen gedaan voor:

· De bijsturing van het plan op basis van onze drie grote opmerkingen aangaande uw plan: zone 5 en 6 zijn eigenlijk één zone, er zijn verschillende parameters waar geen rekening mee wordt gehouden en er zijn op vandaag geen objectieve meetgegevens voor betreffende zones.

· De aanleg van een taxiweg, binnen een jaar, langs baan 25L zodat die voor opstijgende vliegtuigen kan gebruikt worden.

· De bouw van een ILS-radarsysteem, binnen 3 jaar, op baan 07R/25L zodat die bruikbaar is tijdens de dag en tijdens de meeste nachten.

· Bouw van een proefdraaihal.

· Plaatsing van geluidsmeetpunten in alle zones van de gemeente.

· Het laten uitvoeren van objectieve studies i.v.m. kerosineverontreiniging (grond en water) en stankhinder.

· DHL en andere koeriersdiensten de verplichting op te leggen, de te lawaaierige vliegtuigen tegen 2006 te vervangen.

· Plafonnering van het totaal aantal nachtvluchten.

· De objectieve controle op de naleving van milieuvergunning van BIAC.

U bent er mee akkoord dat met de volgende parameters dient rekening gehouden te worden in de formule voor de berekening van de spreiding:

· Naast aparte weging voor dag-, avond- en nachtvluchten (volgens Europese normen), ook:

· Zwaardere weging voor weekendvluchten

· Grondlawaai, proef- en warmdraaien en taxiën.

· Dat Zones 5 en 6 evenveel hinder ondervinden van startende vliegtuigen die daarna Diegem/Haren gaan overvliegen, als ‘zone 1’ zelf.

· De overvlieghoogte, of beter –laagte (vooral in zone 6)

· Hinder veroorzaakt door de militaire luchthaven

· Type vliegtuig

· Gewicht

· Verschil tussen opstijgende en landende vliegtuigen

U heeft beloofd de volgende opmerkingen ‘mee te nemen’, m.a.w. in overweging te nemen:

· Geen nieuwe concentratie in Steenokkerzeel

· Er rekening mee houden dat de lengte van piste 02/20 voor onveiligheid zorgt. Na waarschuwing van piloten zou U nagaan of opstijgen met rugwind op de kortere piste gevaarlijk is.

· Zones 5 en 6 als één zone beschouwen, met als gevolg dat de gewogen lawaaihinder in zones 5+6 zou verminderen tot max. 20% van de totale lawaaihinder.

· De samenkomst van pistes 02/20 en 07L/25R in één punt in het noordoosten van de luchthaven vlakbij woonkernen (sedert de mid-vijftiger jaren), vanwaar velerlei vliegroutes starten, geconcentreerd boven deze wijken (wat u zelf een “bombardement” noemde).

· Maximaal gebruik te maken van routes over bedrijventerreinen en agrarische gebieden.

U zou de volgende suggesties bespreken met de bevoegde instanties:

· De bouw van een 3de geluidswal op het grondgebied van de militaire luchthaven, langs de Haachtsesteenweg in Melsbroek

· De bouw van een aparte proefhal voor de militairen

· Overvlieging van Brussel, meer in het bijzonder de zuid oost rand, en Zaventem.

· En de eerste stap daarvoor: de harmonisering van de geluidsnormen van Brussel en Vlaanderen.

Wij rekenen erop dat u zich aan uw woord houdt, en dat u deze zaken oprecht ter harte neemt. Wij contacteren u binnenkort voor verder overleg.

Hoogachtend,

Voor Actiecomité Zonezes,

Marianne Somers