Kerosinetaks(shift) nu en zeer snel a.u.b.!!!

22-apr-15 Het milieu kreunt onder de verbranding van fossiele brandstoffen en toch gaan we door met alle remmen los. Ook in Oostende moet bijv. meer gevlogen worden (zonder evenwel een cent taks op brandstof te betalen!) Driekwart van de fossiele brandstoffen moet absoluut onder de grond blijven (1) stellen 17 topwetenschappers, lees hun statement... en teken hun petitie.


 
http://earthstatement.org/statement/
 

 

WILOO NIEUWSBRIEF
 3 mei 2015
 

 

 
 

 

 

 

 

 

Luchtvaart betaalt nog steeds geen taks op brandstof

 

Plannen(tjes) EGIS voorgesteld

2-mei-15 "Kleine krentjes in een dikke subsidiepap!"
Met een ietwat slaapverwekkende PowerPoint tijdens het jongste OLO (overlegcomité luchthaven Oostende) van maandag 30 april '15 presenteerde de nieuwe luchthaven CEO de heer Marcel Buelens de (zeer bescheiden) EGIS-plannen voor de toekomst. Er komen wat shuttlebusjes om de "hopelijk"  verwachte Catalanen (marktstudies?) rechtstreeks bij hun hotel (in Brugge en Gent) af te zetten, er komt parkeerruimte bij op het eigen luchthaventerrein, er komt een winkeltje met goedkope spullen aan luchtzijde, de Cockpitbar krijgt een ander kleedje, er wordt nog eens een poging gedaan om de "General Aviation" elitevliegtuigjes uit le Touquet naar Oostende te krijgen, en dat is het zo'n beetje.
Er wordt natuurlijk ook veel onderhandeld (waar hebben we dat nog gehoord) met luchtvaartmaatschappijen en misschien zit er ook een lijntje naar het Verenigd Koninkrijk in (met kleine toestellen weliswaar want de lokale markt is zeer klein).
Oh ja, ook wil mr. Buelens van de luchthaven een "oud-vliegtuig" kerkhof maken voor het slopen van afgeschreven toestellen en de recuperatie van vliegtuigonderdelen en oude metalen. Een tiental vliegtuigen zouden per jaar afgebroken worden (opm.: hopelijk kunnen de oude bakken veilig landen en liefst vanuit zee, er kan misschien begonnen worden met de Peruviaanse DC8 OB-2059-P die al bijna zeven maanden roerloos staat te roesten!?).
Vette beulingpot lijkt het WILOO allemaal niet. Toch moet het voor EGIS, gezien de continue enorme subsidiestroom vanuit de Vlaamse Overheid, hiermee wel uit te zingen zijn voor een paar jaar? WILOO schat de opbrengst van de afraakactiviteiten op zo'n €200.000. Alvast genoeg om de kosten van de stickers op de bussen in Barcelona te betalen. Of de kostendekkingsgraad van de uitbating met dit alles boven de 20% komt is een andere en meteen "de grote vraag".

De heer Buelens beloofde verder om van de luchthaven geen trainingslocatie voor grote vliegtuigen te maken, iets wat WILOO zeer nauw in het oog houdt en waarvoor we binnenkort (o.a.) onze petitiesacties (her)starten.
Ps. Voor alle activiteiten (in tegenstelling tot Deurne zie...) werden vergunningen aangevraagd. Zodra we die ingekeken hebben komen we met meer nieuws.

 

Manston's mooie plannen!?

1-mei-15 In Manston is de uitbater van de (reeds gesloten) luchthaven K.I.A. (Kent Int. Airport)  reeds een stapje verder. Plannen liggen voor om van het luchthaventerrein iets moois te maken. Zo'n 4000 jobs worden beloofd! Dat gelooft natuurlijk geen kat, maar het ziet er wel leuk uit, zie pers...
Nu wachten tot EGIS er in Oostende de brui aangeeft.

 

Bloemen nu ook met zeevracht
26-apr-15 "Uw spotman zegt het met bloemen"
Luchtvracht krijgt er voor het bloemenvervoer uit Afrika een grote concurrent bij (1). Vanaf deze zomer gaat veilingbedrijf Floraholland met rederij Maersk een eerste commerciële reeferdienst exploiteren. De containerdienst voor snijbloemen uit dit vaargebied is een mondiale primeur en wordt opgezet tussen de zeehavens van Mombassa (Kenia) via Salalah (Oman) naar Antwerpen.
M.a.w. nog meer concurrentie voor '
onze' overbodige vrachtluchthaven, die eigenlijk een Z.Z.G. (zeer zwaar gesubsidieerd-bedrijf) "Luchthaven Oostende-Jetair", een BGVFO (bijna-gratis-vervoer-faciliterende-onderneming) ter vulling van  TUI-en-andere-hotelkamers, is geworden. Zo glijdt ook Vlaanderen van een maak-industriële samenleving verder door naar een vermaak-toeristische. Of daarmee de toekomst verzekerd (en het milieu gered) is? Duurzame samenleving? Het feestje zal duren tot... halleluja!
Uw spotman.

 

En weer oefenvluchten, nu op zaterdag
25-apr-15 En weer een niet regelbevestigende 'uitzondering', de zoveelste. Zaterdagnamiddag werd met een zeer lawaaierige B-757 registratie HB-JJE van het Equatoriaal Congolese ECAir bijna twee uur lang "sans-gêne" geoefend boven Oostende (en Leffinge en Middelkerke). Dit in strijd met het eigen huisreglement.  Gooi dat (AIP) reglement gewoon in de prullenbak en wees eerlijk mr. Buelens!
Het toestel kwam uit Parijs en had evengoed in het omwonenden-vrije Vatry (Reims) kunnen oefenen. Hoeveel lawaai en miljoen-vrachtbak-equivalenten ultrafijn stof kregen we nu weer cadeau in onze wijken? Petitie komt er aan!

 

EU doet Charleroi Airport betalen
23-apr-15 BSCA de uitbater van de luchthaven van Charleroi moet van de Europese commissie €15 miljoen per jaar betalen aan SOWAER (1) voor gebruik het gebruik van de luchthaveninfrastructuur (2). "L'aéroport de Charleroi en recours contre l'Europe" (3).
Het is is wachten wat de commissie doet met het contract van de Vlaamse Overheid met het Franse EGIS projects SA de nieuwe luchthavenuitbater in Oostende. In de prullenbak zeer waarschijnlijk, immers overduidelijk veel te veel staatsteun! Zie
ook...

 

(ook) Barcelona is toeristen zat...
23-apr-15 In Oostende staan alle bobo's achter de nieuwe Jetair Barcelonalijn. De verzamelde samenvallende markten (politiek-, MNO-toerisme- en mediamarkt) bezetelden een half vliegtuig op de eerste vlucht, moet er nog een tekeningetje gemaakt worden? Ondertussen is Barcelona de toeristen zat... (1) en (2)

 

Kerosinetaks(shift) nu en zeer snel a.u.b.!!!

22-apr-15 Het milieu kreunt onder de verbranding van fossiele brandstoffen en toch gaan we door met alle remmen los. Ook in Oostende moet bijv. meer gevlogen worden (zonder evenwel een cent taks op brandstof te betalen!) Driekwart van de fossiele brandstoffen moet absoluut onder de grond blijven (1) stellen 17 topwetenschappers, lees hun statement... en teken hun petitie.
In Oostende promoot men het vliegverkeer!
Doet ons een beetje denken aan een boek van Jared M. Diamond 10 jaar terug met titel "Collapse", over hoe mensen hun gedrag en beschavingen hun cultuur niet kunnen veranderen, en ten onder gaan, zie...
Greenwashing genoeg daarentegen.

 

"Avondje" Zaventem

21-apr-15 "Steeds zieker door lawaai" (zie hieronder) was nog niet koud of omwonenden werden vier uur lang (17-21 uur) geterroriseerd met oefenvluchten van Jetairfly. Totaal onnodig gezien dit kan zonder overlast op nabije luchthavens zoals bijv. die van Vatry (Reims). Zo'n 27 ton kerosine werd vanavond verbrand met de nodige uitstoot van ultrafijn stof (zie ook...).
In Oostende staan er geen (reële) beperkingen op oefenvluchten in de milieuvergunning. Minister Schauvliege houdt immer de boot af. WILOO komt binnenkort met een campagne.