WILOO NIEUWSBRIEF
 2 MAART 2014
 

 

 
 

 

 

 

 

 

Luchtvaart betaalt nog steeds geen taks op brandstof

 

Weekendnachtrust reeds naar de knoppen
1-mar-14
. Totaal onnodig werd vannacht om 5u41 LT een B744 van Atlas Air boven de stad gestuurd (1). Omwonenden die dachten eens lekker lang uit te slapen in het prille weekend waren er weer eens aan voor de moeite. Wie er nadien in slaagde  om opnieuw in te dompelen, werd om 6u12 LT een tweede keer totaal onnodig uit zijn dromen gehaald door een korte vlucht van een Jetairfly naar Luik! Dit alles met dank aan Belgocontrol.

Het spreekt voor zich dat we klacht neerleggen en dit bij ons dossier voegen om voor te leggen aan de rechter.

Waarop wachten we op? Nog steeds op het arrest de RvSt. i.v.m. de milieuvergunning. Het arrest, zo vernamen we recent uit goede bron, valt zeer waarschijnlijk binnenkort (hopelijk).

 

Aviapartner verliest Saudi Arabian Cargo
http://www.wiloo.be/logo_torture_saudi_arabian_airlines_small.jpeg1-mar-14 Saudi Arabian Cargo, tot een paar maanden terug berucht voor zijn lawaaierige nachtelijke tankbeurten in Oostende, stapt in Brussel, Amsterdam en Parijs voor zijn afhandeling over van het immer in zeer slechte papieren (1) zittende Aviapartner naar Swissport (2). Dit betekent zeer waarschijnlijk ook een definitief einde  aan veel  nachtelijke B747 lawaaibakken in Oostende! Saudi Arabian Cargo is eigendom van het corrupte (waha- salafistisch) Saoedische regime, gekend voor martelingen, executies en grove  schendingen van de mensenrechten. Door Human Rights Watch (HRW) werd het eind vorig jaar ook beschuldigd  van steun en medeplichtigheid aan de extreme misdaden  begaan door de radicale islamitische ISIS-brigades in Syrie (3). We vielen zowat van onze stoel toen in oktober '13 het Oostendse Vogelopvangcentrum (VOC) en Oostends Schepen voor 'ontwikkelingssamenwerking' Tom Germonpré blij was met de subsidiesteun vanuit dit corrupte land. Het VOC gaat er ook in de toekomst ook nauwer mee samenwerken. Chapeau!!! (4

 

Vracht februari '14: een monotoon verhaal
http://www.wiloo.be/cijfers.jpeghttp://www.wiloo.be/evo_vrachvl_feb05-14_small.jpeg28-feb-14 Februari '14 kleurde opnieuw dieprood. Niet minder dan 19 vrachtvluchten of zo'n 35% ging er af. Nog een aantal jaren zo door en alle vracht kan in één camionette! In tien jaar tijd zakte het totale aantal vrachtvluchten tijdens de maand februari met 80 procent!

Onze tabelletjes, lees...

 

WILOO (AIP) klachten ontvankelijk

19-feb-14 Bijna een jaar geleden voerde WILOO actie tegen overtredingen van de vliegregels in Oostende (zie...). Na lang aandringen en inschakelen van de Federale Ombudsman kregen we eindelijk antwoord van de luchtvaartinspectie. Er werden overtredingen begaan en  "een en ander" is in verder onderzoek, lees...! Ook blijkt hoe machtig de sector is. Men begaat een overtreding... geen probleem, men verandert vrolijk de reglementen.  Wordt vervolgd!

 

Nieuwe EU-richtlijnen voor staatsteun

http://www.wiloo.be/logo_europa.jpghttp://www.wiloo.be/EC_small_airports_small.jpeg19-feb-14 De Europese Commissie presenteert morgen nieuwe regels voor staatsteun aan regionale luchthavens, "in brief (1)" Er komt hopelijk stilaan een einde aan de waanzinnige steun binnen de EU aan (overtollige regionale) luchthavens en aan  maatschappijen (geschat op bijna €1 miljard). De huidige regels zijn inderdaad te gek voor woorden, lees...

"Sommige regionale luchthavens met een exploitatietekort zouden in de problemen kunnen komen, menen Duitse media woensdag" lees...

"Zwei Flughäfen in einem Radius von 100 Kilometern will die EU künftig nicht akzeptieren." lees... en verder (1) (2).

Krijgt het akkoord met EGIS nu nog "groen" licht?
Visie T&E (onvoldoende), lees...

 

Directie vindt 1000 ton op zolder!
http://www.wiloo.be/cijfers.jpeg3-feb-14 Was er "grote kuis" in de kantoren van de luchthaven ter gelegenheid van de overdracht der petjes naar EGIS? Iemand vond blijkbaar ergens 1000 ton! Volgens een recente correctie op www.ost.aero  zou de vrachttonnage afgelopen jaar 1000 ton hoger zijn dan aanvankelijk gepubliceerd. Uit welke maand die toename plots vandaan komt wordt niet vermeld. Blijkbaar stond e.e.a. ergens op zolder en weet men het verder ook niet meer?
Of is hier sprake van administratieve onbekwaamheid, ambtelijke laksheid met cijfers of simpelweg geklungel met een kaartenbak (er bestaat nochtans gratis soft zoals "CALC" van OpenOffice altijd handig bij optellen)?
WILOO heef nooit veel vertrouwen gehad in de officiële cijfers (denk ook aan de foutieve QC-berekeningen, het jarenlange ongemerkte financiële gesjoemel, de overdreven prognoses enz...). E.e.a. nemen we nu ook met de nodige korrels zout. Inzage in documenten kan niet... wordt steevast geweigerd (zie bijv.1 & 2). Gaat dit alles boven uw petje? Lig er dan niet wakker van, we keep watch.

 

Vracht januari '14: a continuous waste of...

http://www.wiloo.be/cijfers.jpeghttp://www.wiloo.be/evo_vrachtvl_jan05-14_small1.jpeg1-feb-14 Het houdt niet op! Het jaar begon opnieuw extreem slecht. Voor het zoveelste jaar op rij is het aantal vrachtvluchten in januari gedaald. Afgelopen maand met niet minder dan 22 procent.  In tien jaar tijd is bijna 80% verdampt. En gelukkig maar, voor onze nachtrust en voor mens en milieu! Jammer van het hoge aantal korte vluchten. "A continuous waste of people and money", lees...
http://www.wiloo.be/updated.gif
Volgens de luchthavendirectie bedroeg de tonnage afgelopen maand 2893 ton, een daling met 37,5 pct...

 

Luchtvaart "Een sector voor achterlijken"

http://www.wiloo.be/ooooohiernie_small.jpg23-jan-14 Ryanair CEO O'Leary was gisteren te gast in Brussel. Hij wordt eind dit jaar de grootste in Zaventem en in België. Dat kwam hij eventjes uitleggen.

Over Oostende geen enkel woord! Dat zegt genoeg. Wel begrijpen we nu waarom Oostende niet draait... het management is gewoon te slim voor de sector. Let u vooral op zijn laatste woorden, zie...

 

Vracht december 2013: dubbel abominabel
http://www.wiloo.be/cijfers.jpeghttp://www.wiloo.be/evolut_vrachtvl_dec_04-13_small.jpeg1-jan-14 Wat normaal de topmaand had moeten zijn, is een grote flop geworden. Het aantal vluchten daalde in vergelijking met december '12 met bijna een kwart! De tonnage zal dan ook in die orde van grote gezakt zijn. Onze tabelletjes...
Wat het hele jaar 2013 betreft schatten we de tonnagedaling op zo'n 12 procent,
http://www.wiloo.be/vergel_12-13_small.jpeghet zoveelste consecutieve rampjaar. Met  vermoedelijk  ongeveer 45.700 ton moet men al 20 jaar terug in de tijd gaan om dergelijke belabberde cijfers te vinden... Wanneer dringt het nu eindelijk eens door, weg met dat beetje vracht, laat het aan onze Waalse vrienden. Dat zou niet alleen economisch en financieel, ook nog eens ecologisch en gezondheidsmatig veel verstandiger zijn. En sluit die luchthaven 's nachts... liefst nog dit jaar. Het sop is de kool echt niet waard!
Voor een korte kijk op de jongste trends, zie...

 

(Wenst u geen berichten van wiloo.be meer te ontvangen, dan kan u zich uitschrijven via een retourmail naar admin@wiloo.be)