“B747 vrachttoestel van National Air Cargo crasht bij take off in Afghanistan"
Geachte mevrouw, mijnheer,
Eergisteren is op de Amerikaanse basis van Bagram (Afghanistan) een volgetankte en (militair) zwaarbeladen B747 vrachttoestel van de firma National Air Cargo (VS) bij de start gecrasht.
Het toestel viel iets voorbij het einde van de startbaan als een baksteen uit de lucht. Een enorme ontploffing en vuurbal verspreidde zich over een groot oppervlak.
De verschrikkelijke beelden hiervan zijn te zien op (1). De bemanning had geen enkele kans.
Blijkbaar zou de lading (60 ton militaire voertuigen) bij de start losgekomen en doorgeschoven zijn naar de staart van het toestel, waardoor het volledig uit balans kwam.
Het gecrashte toestel met registratie N949CA was op 8 maart j.l. voor het laatst in Oostende. Zijn laatste vlucht voor de fatale van 29 april vertrok vanuit Chateauroux in Frankrijk.
Afgelopen nacht maakte een identiek toestel met registratie N952CA en van dezelfde firma een nachtelijke stop op onze luchthaven.
Dit toestel kwam gisterenavond van de Engelse militaire basis in Lakenheath en maakte hier een tussenlanding. Het vertrok vannacht met hels lawaai om 4u20 boven Stene richting Afghanistan.
In Oostende merken we nog steeds een flink aantal van dergelijke (legale) militaire vluchten. Ook Human Rights Watch maakte hier recent in melding van (3).
Zelfs de oudste klant, de brave bonentransporteur Egyptair Cargo, zien we tegenwoordig vluchten maken vanuit Oostende naar Chateauroux waar de Franse wapenfabrieken staan.
Of er naast bonen nu ook militaire materiaal rondgevlogen wordt door Egyptair is helaas niet te achterhalen.
Crashes met vrachtvliegtuigen zijn eerder zeldzaam, toch gebeuren ze af en toe. We herinneren aan de crash met een toestel van de hoofdklant van de Oostendse luchthaven in 2004 (2). Toen stortte een B747 vrachttoestel van (het thans failliete) MK Airlines kort na de start neer in een bos te Halifax.
WILOO mag er niet aan denken dat er zich in Oostende een ongeval zoals in Bagram of Halifax zou voordoen. Aan het einde van de banen en op zeer korte afstand liggen winkelcentra, woonwijken en scholen met honderden leerlingen.
De luchthaven van Oostende moet dan ook wat veiligheid betreft
zowat de minst geschikte luchthaven zijn voor vrachtverkeer in het algemeen en voor militair transport in het speciaal.
Daarom vraagt WILOO dat:
1) Militaire transporten via onze stad onmiddellijk en volledig verboden worden. Ze kunnen best verplaatst worden naar luchthaven zonder omwonenden zoals bij Vatry (Reims, FR)
2) Conform onze tien punten de vrachtactiviteit op Oostende op termijn volledig wordt afgebouwd.
Het risico op een ramp zoals in Bagram moet in Oostende tot nul gebracht worden!
We zullen politiek en overheden nogmaals aanschrijven en onze eisen voorleggen.
Namens vzw WILOO
Marcel Heintjens
Snepstraat 6,
8400 Oostende
Tel.: +32 (0)59-504063
Voor techn. vragen bel : +32 (0)470-441450
(1) Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=Y11DalGMfYk (datum onderaan in beeld is niet correct)