La Commission de l'infrastucture à Schiphol !

Website AWACSS  en Trop de Bruit 5.7.2012

Commentaar Daedalus:

Zo beheert men op Schiphol het lawaai:
"Gedurende het gebruiksjaar, dat loopt van 1 november tot en met 31 oktober, kunnen deze overlegpartners de volgorde wijzigen. Het werken met de preferentievolgorde heeft direct te maken met de milieuregels voor het gebruik inzake de geluidbelasting. In de herziene wet luchtvaart is vastgelegd hoeveel geluidbelasting in een gebruiksjaar mag worden gemaakt. Ook bepaalt de wet hoe deze totale geluidbelasting over de omgeving van Schiphol gedurende het gebruiksjaar moet worden verdeeld. Daartoe kent de wet zogenoemde handhavingspunten. Voor al deze handhavingspunten heeft de wet een maximale hoeveelheid geluidbelasting vastgesteld waarmee ieder punt afzonderlijk gedurende een gebruiksjaar mag worden belast. Dit zijn de grenswaarden van de handhavingpunten. Deze grenswaarden verschillen van punt tot punt. Er zijn 35 handhavingspunten voor het etmaal en 25 handhavingspunten die alleen door het nachtelijk vliegverkeer worden belast.

 
De grenswaarden van de handhavingspunten in het verlengde van de Polderbaan en van baan 06 bieden de meeste geluidruimte. Combinaties met deze banen zijn dan ook het meest preferent en staan hoog in de volgorde. De partijen in het overleg volgen van week tot week de ontwikkeling van de geluidbelasting in de handhavingspunten. Door de preferentievolgorde aan die ontwikkeling aan te passen moet worden voorkomen dat de maximale geluidbelasting van handhavingspunten wordt overschreden voor het einde van het gebruiksjaar. Wijzigingen in de preferentievolgorde worden door LVNL bekend gemaakt. "

(Bron: LVNL site)

Van
http://www.lvnl.nl/nl/airtraffic:

"Links op deze pagina wordt het baangebruik weergegeven. De pagina wordt elke minuut ververst. Het weergegeven baangebruik kan gedurende korte tijd afwijken van het werkelijke baangebruik.

Actuele informatie over bijzonderheden is te vinden op bezoekbas.nl. Op Vliegverkeer InZicht is te zien hoe het vliegverkeer zich beweegt.

Hieronder is het baangebruik op een ander tijdstip of andere dag in het verleden op te vragen."

La Commission de l'infrastucture à Schiphol !

Website AWACSS  en Trop de Bruit 5.7.2012

A l’initiative des Députés cdH Georges Dallemagne et Christophe Bastin, la Commission Infrastructure de la Chambre se rendra ce vendredi 6 juillet à l’aéroport de Schiphol (Pays-Bas), afin de s’inspirer notamment des initiatives positives que cet aéroport majeur au plan européen met en place à l’égard de ses riverains en matière d’information et de lutte contre les nuisances sonores (par exemple, la piste dite « polderbaan » construite au milieu des champs).
Cette visite intervient dans le cadre de la création prochaine d’un organe indépendant de contrôle des nuisances sonores liées au survol des habitations à partir de l’aéroport de Bruxelles-National et en prévision d’un examen de la problématique par la Commission Infrastructure.
Pour les Députés cdH, tout comme pour le Secrétaire d’Etat à la Mobilité Melchior Wathelet qui travaille actuellement au sein du Gouvernement à la création de cet organe de contrôle ainsi qu’au respect des décisions des Conseils des Ministres du 19 décembre 2008 et du 26 février 2010, trois éléments essentiels fondent la prise en compte et la protection des riverains dans la gestion aéroportuaire :
1) La transparence et la légitimité des décisions, ainsi qu’une information claire et actualisée aux riverains ;
2) Le respect de l’application des normes de vent pour l’utilisation des pistes, qui combinent sécurité et protection des riverains contre les nuisances (respect de la norme de 7 nœuds) ;
3) L’utilisation de routes aériennes survolant le nombre le plus faible possible d’habitants.
Les riverains de l’aéroport de Bruxelles-National se plaignent depuis longtemps, à raison, d’un manque d’information et de concertation de la part de l’aéroport et de Belgocontrol, en ce qui concerne l’utilisation des pistes ou les travaux d’entretien des pistes (comme ce sera le cas cet été pour la piste 25 droite) et toutes les conséquences désagréables qui s’ensuivent.
Il est plus que temps de rétablir une communication optimale, constructive et efficace entre tous les acteurs en la matière et de donner le droit aux riverains à la tranquillité, ce à quoi seront particulièrement attentifs les Députés cdH et le Secrétaire d’Etat.