VRAGEN GLORIEUX EN BECQ AAN MINISTER DUA:
SPEELT DE VLAAMSE REGERING EIGENLIJK EEN ROL?
17.3.2003, Vlaams Parlement

Actuele vragen nachtvluchten van Eloi Glorieux (Agalev) en Sonja Becq (CD&V) aan Vl-Minister Vera Dua 12/03/2003

Actuele vraag van mevrouw Sonja Becq tot mevrouw Vera Dua, Vlaams minister van Leefmilieu en Landbouw, over de uitvoering van het akkoord betreffende de nachtvluchten van 24 januari 2003.
Actuele vraag van de heer Eloi Glorieux tot mevrouw Vera Dua, Vlaams minister van Leefmilieu en Landbouw, over de uitvoering van het akkoord betreffende de nachtvluchten van 24 januari 2003.

De voorzitter:
Uitvoering van het akkoord betreffende de nachtvluchten

De voorzitter :
Aan de orde zijn de samengevoegde actuele vragen van mevrouw Becq en van de heer Glorieux tot mevrouw Vera Dua, Vlaams minister van Leefmilieu en Landbouw, over de uitvoering van het akkoord betreffende de nachtvluchten van 24 januari 2003.

Mevrouw Sonja Becq: 
Na heel veel protest uit de regio rond Zaventem en debatten in het Vlaams Parlement over het vliegtuiglawaai,  was er uiteindelijk op 24 januari een akkoord tussen de federale en Vlaamse regering onder het motto 'spreiding volgens bestemming'. We stellen evenwel vast dat er van spreiding geen sprake is. 's Nachts vliegen de vliegtuigen via het noorden naar het zuiden als ze veel lawaai maken.
Op 14 februari zou er in het overlegcomité een akkoord moeten geweest zijn maar dat is er niet gekomen. Op 2 maart heb ik een mail gekregen dat er een akkoord is in de raad van ministers over nieuwe spreidingsprocedures voor de nacht vanaf 14 op 15 mei. Op 7 maart kwam het bericht dat Durant dat akkoord tegenwerkt. Vanmorgen zou ze in de Kamer bevestigd hebben dat het akkoord niet wordt uitgevoerd.  Speelt de Vlaamse regering eigenlijk een rol ? Wat is de bijdrage en het standpunt van de Vlaamse regering in de verdere uitvoering van het akkoord ?

De heer Eloi Glorieux:
De koerswijziging die op 24 januari is ingezet in de benadering van het probleem van het nachtlawaai, is voor Agalev een minimale stap naar een regeling die alle inwoners een gedegen nachtrust moet garanderen. De degelijkheid van de maatregelen kan pas worden geëvalueerd als ze zijn uitgevoerd. Ik ben ervan overtuigd dat men een stap verder moet gaan en dat er moet worden gepraat over een vermindering van het aantal nachtvluchten en het inbouwen van een stille periode. We stellen vast dat het akkoord op bepaalde niveaus wordt tegengewerkt zodat het niet correct kan worden uitgevoerd. Dat is onaanvaardbaar. Minister Dua heeft meermaals haar nek uitgestoken en ze dient bij haar federale collega’s Durant en Verhofstadt aan te dringen op een snelle uitvoering van het akkoord.
Welke initiatieven heeft de minister genomen of is ze van plan te nemen?
Hoe zit het met de regeling over de dagvluchten? Wanneer worden er daarover onderhandelingen opgestart?  Wat weerhoudt u er van om Vlaamse geluidsnormen in te voeren?

Minister Vera Dua:
Mijn uitgangspunt is het akkoord van 24 januari, waarin een betere spreiding overeengekomen is. Er zou onder meer een nieuwe route boven Brussel komen. Er waren ook een aantal flankerende maatregelen zoals de afschaffing van de Boeing 727 - ondertussen uitgevoerd - , de aanstelling van een Nederlandstalige ombudsman, en onderhandelingen met DHL over geluidsarme weekendnachten.
Ondertussen is het inderdaad stil geworden. Mijn medewerkers hebben al diverse malen contact gezocht met de kabinetten van minister Durant en de premier. Deze week heb ik hun een officiële brief geschreven waarin ik benadruk dat de Vlaamse regering uitgaat van een integrale uitvoering van de afspraken. Vrijdag zal ik aan de regering voorstellen om dat onderwerp opnieuw op het overlegcomité te brengen. De minister-president steunt mij. Het geduld van de Vlaamse regering geraakt stilaan op.

Mevrouw Sonja Becq:
Men doet enkel beloftes maar talmt met de uitvoering tot na de verkiezingen. Gezien het lot van Ecolo en Agalev nauw verbonden zijn, zou ik verwachten dat de minister meer druk kan uitoefenen.

De heer Eloi Glorieux:
Ik ben ervan overtuigd dat het initiatief van de Vlaamse regering meer indruk zal maken dan het geroep van de heer Van Rompuy. De minister heeft mijn vraag over de geluidsnormen niet beantwoord.

Minister Vera Dua:
Ik kan de pen van de federale minister niet vasthouden. Ik verzeker u dat het oorspronkelijke akkoord bijgestuurd is na druk van de Vlaamse regering. De werkgroep Probru zal een voorstel voor de dagvluchten uitwerken dat een evenwichtige spreiding betracht. Pas als de vliegroutes vastliggen, kan Vlaanderen geluidsnormen bepalen. De enige andere mogelijkheid is, zoals het Brusselse Gewest, de nachtvluchten onmogelijk maken. Het Vlaams Parlement is het daarmee niet eens. We zijn dus afhankelijk van de federale beslissing.

De voorzitter:  Het incident is gesloten.