UIT HET VERKIEZINGSPROGRAMMA 2004 VAN HET VLAAMS BLOK:

7. De luchtvaart

Zaventem

De luchthaven van Zaventem is voor Vlaanderen en voor Vlaams-Brabant en Brussel in het bijzonder een uiterst belangrijke economische groeipool, waar vele tienduizenden Vlamingen rechtstreeks of onrechtstreeks hun brood verdienen. Het Vlaams Blok hekelt daarom de aanhoudende agitatie vanuit Franstalige en Brusselse hoek die er op gericht is Zaventem te herleiden tot een luchthaven van regionaal belang.

Het Vlaams Blok verzet zich tegen de plannen om met federale (en dus Vlaamse) middelen een grootschalige nieuwe internationale luchthaven te bouwen op Waals grondgebied, hetgeen zou neerkomen op een transfer van talloze bedrijven en van tienduizenden arbeidsplaatsen richting Wallonië. Na de sterke terugval van de luchtvaartactiviteiten sinds 2001 pleit het Vlaams Blok voor een langzame en goed gecontroleerde groei.

Daarbij moet rekening worden gehouden met de leefbaarheid voor de omwonenden. Daarom heeft het Vlaams Blok zich inzake de nachtvluchten van meet af aan krachtig afgezet tegen het schandelijke concentratiebeleid Verhofstadt I en de groene minister Durant.

Anderzijds hebben wij de bevolking nooit willen wijsmaken dat de nachtvluchten zomaar kunnen worden afgeschaft. Alleen een maximale spreiding van de hinder, zowel overdag als ’s nachts, kan zorgen voor een verzoening van economie en ecologie. Het is dan ook betreurenswaardig dat het plan-Anciaux deze spreiding slechts gedeeltelijk realiseert en opnieuw het gros van de hinder afwentelt op Vlaamse gemeenten, terwijl Brussel nog meer dan vroeger gespaard blijft.

Het Vlaams Blok is van oordeel dat Brussel ook overdag zijn evenredig deel moet dragen en dat de vliegtuigen zowel overdag als ’s nachts zoveel mogelijk moeten opstijgen in de richting van hun bestemming, ongeacht hun geluidsproductie. Om de hinder maximaal te verdelen, pleit het Vlaams Blok voor de snelle uitvoering van enkele noodzakelijke infrastructuurwerken: de verlegging van de baan 25 L, zodat deze opschuift richting Kortenberg en evenwijdig zou liggen met de baan 25 R,
de aanleg van bijkomende landingsuitrusting (zodat op de hoofdassen ook in omgekeerde zin kan geland worden) én de aanleg van de noodzakelijke taxiweg langsheen de 25 L. Ook moet BIAC zijn verplichtingen nakomen inzake de geluidswallen en de bouw van een proefdraailoods en dient er een correct en goed verifieerbaar meetnet te worden uitgebouwd.

De vrijwaring van de toekomstkansen en de werkgelegenheid op de luchthaven, hangen deels samen met de toekomst van het koerierbedrijf DHL. Het Vlaams Blok hekelt de besluiteloosheid van de Vlaamse en federale regering ter zake. Terwijl Verhofstadt en Anciaux (en bijgevolg de VLD en de SP.a) al vele maanden op de hoogte waren van de uitbreidingsplannen van DHL, maar verzuimden een leefbare oplossing uit te werken, en terwijl de Waalse regering nachtelijke bezoeken bracht aan de luchthaven, spuiden de Vlaamse ministers Somers, Ceysens en Landuyt, de meest verwarrende berichten in het rond. De beslissing van de regering Verhofstadt II om het dossier voort te slepen tot in september 2004, bewijst niet alleen dat Verhofstadt niet in staat is te besturen, maar zorgt voor de grootst mogelijke verwarring en onzekerheid bij zowel de werknemers als de omwonenden. De verkiezingen van 13 juni 2004 zijn hierdoor een referendum geworden over het lot van 6.000 werknemers die rechtstreeks of onrechtstreeks aan DHL verbonden zijn.

Voor het Vlaams Blok is het wenselijk dat DHL in Zaventem blijft, mits er duidelijke afspraken gemaakt worden omtrent bijkomende geluidsinspanningen. Eventueel kunnen de nachtelijke chartervluchten wegvallen, aangezien die economisch niet strikt noodzakelijk zijn. Ook eist het Vlaams Blok de versnelde bouw van een HST-terminal nabij de luchthaven. Niet alleen kan de HST een deel van de nachttrafiek overnemen, bovendien is de rechtstreeksee aansluiting op het HST-netwerk
van levensbelang voor de concurrentiepositie van de luchthaven.
Tenslotte blijft het Vlaams Blok bij zijn eis om de Vlaamse overheid integraal bevoegd te maken voor de luchthaven van Zaventem.