Waarom kan -indien door windnormen aan voorzien preferentieel baangebruik niet kan worden voldaan - zoals bij landingen ook vertrekken over 2 banen gebeuren?

 

Datum: 22 oktober 2008 09:33:38 GMT+02:00

Aan: <airportmediation@mobilit.fgov.be>>

Onderwerp: Klachten nachtvluchten woensdag 15 en donderdag 16/10

T.a.v de ombudsdienst
 

Mevrouw, Mijnheer

In de nacht van woensdag 15 op donderdag 16/10 gewekt om 3.15 uur, 3.50 uur en 6.00 uur door luidruchtige overvliegende toestellen.
Bij het bekijken van de boordtabellen constateer ik dat het voorziene preferentieel baangebruik niet gerespecteerd is.
Wanneer door de windnormen aan het voorziene preferentieel baangebruik niet kan voldaan worden, kan dan niet zoals voor de landingen de vertrekken over 2 banen gebeuren en niet een zone met alle vertrekken opgezadelt zit.
Secondo, bij vertrekken van baan 25R gaan alle toestellen op een paar (3 in deze nacht) over de noordrand, terwijl bij vertrekken van een andere baan deze gesplitst worden. Zo hebben wij ook last bij vertrekken van banen 25L en 20, deze worden gesplitst, terwijl voor de vertrekken van baan 25R allen een bocht naar rechts maken om vervolgens op route NICKY na een bocht naar links te maken en zelfs de ronde van Brussel maken voor bestemmingen in het zouden tot oosten.
Heb 3 toestellen waargenomen, terwijl er voor de route boven mijn woning er maar 2 zouden vertrokken zijn.
Kunt u mij de radartrack van die nacht bezorgen?
In de nacht van donderdag 16 op vrijdag 17/10 gewekt om 3.10 uur en nogmaals om 3.35 uur.

Heb 2 toestellen waargenomen, terwijl er voor de route boven mijn woning er maar 1 zouden vertrokken zijn.

Volgens de boordtabellen zijn er tussen 3 en 4 uur maar 4 toestellen vertrokken waarvan ik er zeker de helft heb waargenomen.

Toestellen afwijkend van hun route.

Frequent constateer ik hier toestellen die in zuidwestelijke richting draaien zoals vrijdag 17/10 om 7.09 uur een toestel draaiend in zuidwestelijke richting, vermoedelijk voor sid CIV.
Dit toestel zou normaal volgens de routebeschrijving ten zuiden van de ring R0 vliegen.
Waarom wijken deze toestellen een 4 a 5 Km van hun voorziene route af?
 

E. V.

1861 Wolvertem