BELGISCHE KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS

CRIV 50 COM 995 BEKNOPT VERSLAG
COMMISSIE VOOR DE INFRASTRUCTUUR, HET VERKEER EN DE OVERHEIDSBEDRIJVEN
Woensdag 19-02-2003
 

INHOUD

Samengevoegde vragen van

- mevrouw Simonne Creyf aan de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over "de geluidsoverlast in de Noordrand en de nachtelijke vertrekprocedures voor de vliegtuigen" (nr. A981)

- de heer Bart Laeremans aan de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over "de verplichtingen en het statuut van Biac en over het statuut van Pro-Bru" (nr. B007)

- de heer Bart Laeremans aan de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over "de blijvende hinder van nacht- en dagvluchten boven de Noordrand" (nr. B008)

Sprekers: Simonne Creyf, Bart Laeremans, Isabelle Durant, vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer

 

07 Samengevoegde vragen van

- mevrouw Simonne Creyf aan de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over "de geluidsoverlast in de Noordrand en de nachtelijke vertrekprocedures voor de vliegtuigen" (nr. A981)

- de heer Bart Laeremans aan de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over "de verplichtingen en het statuut van Biac en over het statuut van Pro-Bru" (nr. B007)

- de heer Bart Laeremans aan de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over "de blijvende hinder van nacht- en dagvluchten boven de Noordrand" (nr. B008)

 

07.01  Simonne Creyf (CD&V): In februari 2000 besliste de regering dat het aantal gehinderden door vliegtuigen moest verminderen en het principeakkoord van 22 februari 2002 bepaalt dat het aantal gehinderde omwonenden met de helft moet verminderen. Voor de metingen werd het mathematische model met de LAEQ-normen gebruikt, waarin van de gemiddelde geluidsdrukbelasting wordt uitgegaan. Ondertussen zijn de luidruchtigste vliegtuigen vervangen.

 

Met hoeveel daalde het aantal gehinderde inwoners binnen de 55 LAEQ-contouren daardoor? En met hoeveel daalde het aantal gehinderden door de concentratie?

 

07.02  Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): Vorige vrijdag kwamen op een persconferentie van de actiegroepen een heleboel nieuwe feiten aan het licht. Zo bleek dat er nachten zijn waarin alle nachtvluchten boven de Noordrand worden geconcentreerd. Waarom spreekt de ombudsdienst dat eerst tegen om het daarna toe te geven? Zijn er ’s nachts ook landende vliegtuigen boven de Noordrand? Wanneer zullen de vluchtgegevens via internet bekend worden gemaakt, zoals beloofd?

 

Waarom wordt er niet meteen werk gemaakt van de geconcentreerde spreiding? Waarom wacht men op de publicatie van de routes? Wanneer zal de beperkte spreiding ten laatste ingaan?

Het aantal nachtvluchten boven de Noordrand wordt geraamd op ongeveer 250, tel daar 100 landingen bij en dan weet je dat de Noordrand 350 vluchten per nacht te verwerken krijgt. Dat is werkelijk onhoudbaar. Klopt het dat ook de landingen boven de Noordrand worden geconcentreerd? Wanneer wordt er met de andere regeringen een akkoord gesloten over de dagvluchten?

 

Volgens het stuurplan dat in 1996 werd gemaakt voor de Regie der Luchtwegen zou er een proefdraaihal komen die in juni 2000 operationeel zou moeten zijn. In 2003 is die proefdraaihal er nog steeds niet. Wat is daar de verklaring voor? Waar blijven verder de geluidsmuren die BIAC moest bouwen om de omliggende gemeenten te beschermen? De paar geluidswallen die er zijn, zijn dan weer niet hoog genoeg.

 

Wordt BIAC omgevormd van een NV van publiek recht naar een gewone NV? Wat zijn de gevolgen en de voordelen van een dergelijke privatisering? Tegen wanneer moet met BIAC een nieuw beheersplan worden afgesloten? Staat dat los van de privatisering? Zijn er al besprekingen bezig met BIAC?

 

Kan de minister, tot slot, een lijst voorleggen met de statuten en de leden van de werkgroep Probru? Waar kan Probru worden gecontacteerd? Zijn de adviezen van de werkgroep te verkrijgen?

 

Kan de minister ook verklaren waarom de beloofde kopie van het rapport over de terminal in Schaarbeek uitblijft?

 

Waarom moeten we daarop aanhoudend blijven aandringen?

 

07.03 Minister  Isabelle Durant (Nederlands): De federale regering wou inderdaad tegen de zomer van 2003 het aantal personen dat hinder ondervindt halveren in vergelijking met februari 2000. De KUL onderzocht de impact van de geoptimaliseerde route voor baan 25R en stelde vast dat de geluidsoverlast tot een derde werd verminderd. Verder bleek ook dat door de volledige concentratie van de nachtvluchten het aantal gehinderden tot 10.518 werd teruggedrongen.

 

De nacht van 5 op 6 februari was een zeer uitzonderlijke situatie. Door de wind en de sneeuwval kon enkel baan 25R worden gebruikt en moesten alle vliegtuigen boven de Noordrand vertrekken. De ombudsman heeft dit duidelijk uitgelegd aan de omwonenden.

 

Er hebben altijd landende vliegtuigen ten noorden van de Noordrand gevlogen. De publicatie van de nieuwe routes wordt voorgeschreven door de internationale organisatie voor burgerluchtvaart (ICAO) die een systeem ontwikkelde om de gegevens over de nieuwe routes tussen de verschillende landen en actoren uit te wisselen. Alle belangrijke wijzigingen in routes en procedures moeten aan de verschillende actoren via een publicatie bekend worden gemaakt. Deze publicatie is noodzakelijk omdat wijzigingen in luchtvaartgegevens heel wat gevolgen hebben. Verkeersleiders bijvoorbeeld moeten een training volgen, kaarten en flight management systems moeten worden aangepast.

 

Het wijzigen van de verkeersroutes heeft niets met verkiezingen te maken. Wanneer de nieuwe routes door het directoraat-generaal van de luchtvaart zijn goedgekeurd, moet men een termijn van minstens 70 dagen doorlopen vooraleer de wijziging effectief in werking treedt.

 

Al tientallen jaren zijn er dagvluchten die de landingsroute ten noorden van de Noordrand volgen. Deze vliegtuigen vliegen op dat punt nog steeds op minimum 8000 voet.

 

De milieu-aspecten waarover u spreekt, behoren tot de bevoegdheid van de Gewesten. De omvorming van BIAC tot een privaatrechtelijke maatschappij behoort tot de bevoegdheid van minister Daems. Ik ben van mening dat een privatisering niet kan zonder een efficiënte economische regelgeving, zonder de tekortkomingen in termen van administratieve boetes op te vangen en zonder nauwkeurig de technische voorwaarden te bepalen waaraan de luchthaven moet voldoen. Minister Daems is bezig met de voorbereiding.

 

De federale regering gaf het mandaat en stelde de groep Probru samen. Sinds eind 2000 wordt Probru bijgestaan door een externe deskundige, de Nederlandse consultant AAC, voor de technische verfijning van de vliegprocedure en de keuze van het baangebruik. Het oorspronkelijk mandaat van Probru werd door de verschillende regeringen telkens verder verfijnd. Probru kan alleen beslissingen voorbereiden in het kader van de bevoegdheden van een of meerdere regeringen.

 

07.04  Simonne Creyf (CD&V): Nog steeds wordt uitgegaan van de misvatting dat gehinderden uitsluitend worden gedefinieerd op basis van de LAEQ-contour. De norm van de Wereldgezondheidsorganisatie eist nochtans dat de bepaling gebeurt op basis van vijf onscheidbare voorwaarden, waarvan de LAEQ-norm er maar één is. Toch blijft  minister Durant dat negeren. De minister geeft zelf toe dat het aantal gehinderden enkel is afgenomen door het feit dat de meest luidruchtige toestellen uit de circulatie zijn genomen en niet door de concentratie.

 

07.05 Minister Isabelle Durant  (Nederlands): Het is een van de pijlers van het akkoord dat het probleem ook bij de bron wordt aangepakt.

 

07.06  Simonne Creyf (CD&V): Natuurlijk, maar het punt is dat concentratie niet nodig was om het aantal gehinderden te halveren. Aan de basis van het concentratiemodel liggen dus andere motieven.

 

07.07  Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): Mevrouw Creyf heeft gelijk. De concentratie was vanaf het begin een onding en er is geen enkele reden ze te behouden.

 

De deconcentratie is pas mogelijk na de verplichte waarschuwingstermijn voor het wijzigen van vluchtroutes. Wanneer zal de deconcentratie een feit zijn? Wanneer zal het overleg over de dagvluchten worden aangevat? Is de regering het eens over de privatisering van BIAC? Sommige partijen schijnen niet erg ingenomen te zijn met dat voorstel. Wanneer zal dat voornemen worden uitgevoerd?

 

07.08 Minister  Isabelle Durant  (Nederlands): Ik ben niet op de hoogte van dat plan.

 

07.09  Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): Krijgt het Parlement inzage in de adviezen van de werkgroep Probru?

 

07.10 Minister  Isabelle Durant  (Nederlands): Probru is geen officieel orgaan, maar een informele werkgroep waarbij verschillende instanties zijn betrokken. Haar adviezen zijn dus niet publiek.

 

07.11  Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): Waar blijft de HST-nota eigenlijk?

 

07.12 Minister  Isabelle Durant  (Nederlands): Ik dacht ten onrechte dat die al klaar was. Mogelijk zal hij echter nog deze week worden bezorgd aan de commissie.

 

07.13  Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): Ik dring nogmaals aan op inzage in de adviezen van Probru.

 

07.14 Minister Isabelle Durant (Frans): Ik heb al geantwoord op die vraag. Probru is geen officiële instantie. Het is alsof ik interne documenten van het Vlaams Blok zou vragen.

 

07.15  Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): De adviezen van Probru zijn officiële documenten, geen interne nota’s van een politieke partij.

 

Het incident is gesloten.

 

De vergadering wordt geschorst om 15.30 uur.