Wat kunnen de politieke
partijen na de verkiezingen van volgende zondag betekenen in verband
met de luchthavenproblematiek NOORDRAND? Onze gezondheid hangt
ervan af, of je dat nu wil of niet.
Actie-Noordrand
vroeg het hen:
De vraagstelling:
Geachte leden van de partij
Na de concentratie van de nachtvluchten over de
Noordrand in 2002 door toenmalig Minister Durant werd deze optie
fundamenteel verworpen zowel politiek als juridisch.
Sindsdien werd in alle opeenvolgende
luchthavenakkoorden en federale en Vlaamse regeerverklaringen
opgenomen dat het vliegverkeer evenwichtig gespreid diende te worden
en werden door de rechtbanken concentraties van vluchten consequent
verboden.
Toch werden over de jaren heen vluchten
verplaatst van startbaan, vluchten verplaatst van route en routes
verschoven met als resultaat dat de Noordrand – gelegen ten noorden
en noordwesten van de luchthaven Brussel-Nationaal – nu de facto dag
en nacht geconcentreerd overvlogen wordt.
De Noordrand is de enige regio die naast de
vertrekkende vliegtuigen met bestemming noord en noordwesten
(ligging van de Noordrandgemeenten) ook getroffen wordt door
omleidingsroutes voor vertrekkende vliegtuigen met bestemming
westen, zuidwesten, zuid en zelfs zuidoosten en oosten en dit
uitsluitend en alleen om andere regio’s te ontzien. Bovendien werden
de voorbije legislatuur ook de trajecten van landende vliegtuigen
dermate gewijzigd dat nu ook een deel van de landende vliegtuigen
via de Noordrand wordt omgeleid.
Dit alles terwijl er op de plaatsen waar deze
vliegtuigen normaal zouden moeten vliegen wanneer ze rechtstreeks
naar hun bestemming zouden vliegen (quasi)‘no-fly’ zones ontstaan…
De milieustakingsrechter heeft op 30 mei 2018
de volledige vernietiging van het plan Wathelet bevolen en daarmee
de concentratie van het vliegverkeer over de Noordrand en onder de
route Leuven Rechtdoor scherp veroordeeld. De Belgische Staat is
daartegen niet in beroep gegaan en erkent daarmee de ernst van de
problematiek.
1.
Staat uw partij achter de volledige uitvoering van dit
vonnis en zal zij zich inzetten om de huidige concentratie en
kunstmatige omleiding van vliegverkeer over de Noordrand ongedaan te
maken?
2.
Zal uw partij ervoor zorgen dat de hinder van de luchthaven
eerlijk en systematisch gespreid wordt over alle regio’s (inclusief
Brussel dat in het verlengde van 2 van de 3 banen ligt) rond de
luchthaven Brussel-Nationaal en dat er dus geen geprivilegieerde ‘no
fly’ zones worden getolereerd omdat daardoor onvermijdelijk meer
overlast wordt gecreëerd in de andere zones?
Met vriendelijke groeten,
Namens Actie Noordrand en BOREAS VZW
Standpunt CD&V:
Over luchtvaart en
de geluidshinder van de luchthaven Brussel-nationaal stelt het CD&V-verkiezingsprogramma:
“We verliezen het
effect van luchtvaart en internationale scheepvaart op het
leefmilieu en de klimaatopwarming niet uit het oog. Er moet grotere
fiscale solidariteit komen tussen de vervoersmodi in een Europees
kader, zodat een gelijk speelveld ontstaat. Er zijn extra
inspanningen nodig voor meer en betere internationale
treinverbindingen, waaronder nachttreinen vanuit Brussel, zodat zij
een volwaardig alternatief zijn voor korte afstandsvluchten.
Luchtvaartmaatschappijen moeten worden aangezet geluidsarmere
vliegtuigen te gebruiken. Voor de vluchten in Zaventem willen we een
globale oplossing. Elk gewest neemt een deel van de last op zich.
We vertrekken van maximaal vliegen op bestemming, omdat dit
globaal leidt tot minder brandstofverbruik en vervuiling. Het
uitgangspunt is veiligheid van de vliegoperaties. Hierop doen we
geen concessies. Voor de rest streven we naar een combinatie van
een evenwichtige geografische spreiding met het oog op de gezondheid
van de bewoners en aandacht voor economie en tewerkstelling. Dit
alles moet worden vastgelegd in een vliegwet.”
Er kan dan ook
positief worden geantwoord op de twee vragen van de Noordrand.
CD&V heeft er, met de andere Vlaamse
regeringspartijen, over gewaakt dat er tegen het vonnis van de
milieustakingsrechter van 30 mei 2018 geen beroep werd ingediend. Ze
heeft ook aangedrongen op de uitvoering ervan en was steeds bereid
om hieraan mee te werken. De bevoegd minister heeft er echter nooit
werk van gemaakt. Het dossier is nooit op de Ministerraad gebracht.
De terugkeer naar de situatie voor het
plan-Wathelet is essentieel om, in lijn met het vonnis, de rust in
dit dossier te herstellen. Vanuit die situatie kan er dan op
zoek worden gegaan of er oplossingen mogelijk zijn die de situatie
voor alle omwonenden verbeteren en dit zonder alle hinder van de
ene regio naar de andere regio te verschuiven. Impactanalyse en
inspraak van het publiek dienen daarbij gebruikt te worden als
instrumenten. De organisatie van een Staten-Generaal hoort hierin
thuis.
Met vriendelijke groeten,
Sonja Becq, volksvertegenwoordiger
Kris Peeters, Federaal Vicepremier
_________________________________________________________________________________
Standpunt Groen!:
Hierbij het standpunt van Groen over de
luchthaven van Zaventem
Groen gaat in de eerste plaats voor een
vermindering van het aantal vluchten en voor een afbouw van de
nachtvluchten. We hebben in ons klimaatplan sterk de kaart getrokken
van meer investeringen in internationaal treinverkeer. Zeker
korteafstandsvluchten willen we op termijn vervangen door
treinritten.
Groen pleit voor de instelling van een
emissieplafond per luchthaven voor CO2 en voor andere polluenten,
en dat voor alle grond- en luchthavenactiviteiten op de luchthaven.
We eisen verder onderzoek naar de effecten van de uitstoot van
ultrafijn stof op de gezondheid. Op basis daarvan willen we dat ook
voor ultrafijn stof een aparte uitstootdrempel wordt vastgesteld.
Groen vraagt dat de Vlaamse regering
maximale garanties biedt voor de gezondheid van alle bewoners van de
luchthavenregio door de normen van de Wereld Gezondheids
Organisatie als richtsnoer te gebruiken voor het bepalen van
geluidscontouren rond de luchthaven.
We vragen een afbouwplan voor
nachtvluchten, zodat tegen 2025 geen vliegtuigen meer 's nachts
opstijgen of landen (met afbouw vanaf 2020 : van 16.000
nachtbewegingen naar 10.000, met aantal vertrekken van 5.000 naar
3.000)
Intussen tijd worden volgende maatregelen
genomen :
1° de nachtperiode voor vliegbewegingen in
VLAREM 2 wordt beperkt tot de periode tussen 22 uur en 7 uur;
2° het aantal nachtbewegingen in die periode
wordt per kalenderjaar gefaseerd beperkt;
3° de maximale geluidsquota (‘quota count’)
voor vliegtuigen worden in deze periode gefaseerd verlaagd;
4° alle diplomatieke, militaire, medische en
andere urgentievluchten worden meegeteld in het contingent aan
vliegbewegingen dat wordt toegestaan tijdens die nachtperiode.
aanvullende maatregelen :
> Proefdraaien in loodsen in plaats van op
een proefdraaiplaats in open lucht.
> Behoud van het huidig maximum van 74
vliegbewegingen per uur voor de piekperiodes.
> Groen steunt de uitbreidingsplannen van
Brussels Airport niet.
> We pleiten voor een belasting op
vliegtuigbewegingen. De opbrengst daarvan investeren we in
(spoor)alternatieven.
> We vragen dat de Vlaamse regering werk
maakt van een globaal mobiliteitsplan via samenwerking tussen
overheden, privésector en gebruikers.
> Met volgende actiepunten :
* Uitbouw van snelle en milieuvriendelijke
alternatieve transportvormen, ter vervanging van vluchten onder de
500km
* Uitbouw van een volwaardig en uitgebreid
trein-tram-busstation op de luchthaven.
* in overleg met de federale regering :
* Oost /Zuid ontsluiting van de luchthaven
via voldoende rechtstreekse treinen.
* Afwerking van het Gewestelijk Expresnet
(GEN) en tramlijnen met Brussel
Binnen bovenstaand kader pleiten we voor
een evenwichtige spreiding van de resterende vluchten en voor
een vliegwet met objectieve criteria. Om dit netelige kluwen te
ontwarren, pleiten we voor de aanstelling van een internationale
intendant voor de nationale luchthaven, die via een
participatief traject met alle belanghebbenden een gedragen,
duurzame oplossing vindt met een evenwicht vindt tussen de
economische leefbaarheid van de luchthaven, de levenskwaliteit van
de omwonenden en het bereiken van de klimaatdoelstellingen.
Vermits we pleiten voor een evenwichtige
spreiding, is het antwoord op uw beide concrete vragen dus JA.
Maar we vinden het wel belangrijk dit in de ruimere context te
plaatsen van o.m. afbouw van nachtvluchten, korte
afstandsvluchten , van het instellen van emissieplafonds en
geluidsnormen.
Maar ik begrijp dat we het daarover eens
zijn
Met vriendelijke groeten,
Johan Malcorps, Vlaams
volksvertegenwoordiger
Bart Staes, europarlementslid
Karine Metens, Meise
Standpunt N-VA:
Betrokken vliegwet die we van bij de start van
de nieuwe regering op papier moeten hebben voor onmiddellijke
indiening in het parlement, legt de routes en procedures vast op
basis van het beginsel gelijke lusten, gelijke lasten en op grond
van objectieve, ongekunstelde principes. Dus vanzelfsprekend, zoals
altijd gezegd, ook zónder het vrijwaren van bepaalde
geprivilegieerde no fly-zones in het Brussels gewest (bvb.
koninklijk paleis) of elders.
De Brusselse geluidsnormen zijn deloyaal en
ronduit egoïstisch. Als deze onverkort gehandhaafd blijven, dan
dient de financiering van het Brussels gewest ook maar op tafel te
komen.
Dat zijn allen eerder gecommuniceerde
standpunten, maar bij deze dus herhaling.
Met vriendelijke groeten,
Ben Weyts
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare
Werken, Vlaamse rand, Toerisme en Dierenwelzijn
Standpunt Open Vld:
Open Vld is al jaren pleitbezorger van een
billijke spreiding van het vliegverkeer, op voorwaarde dat de
veiligheid van de vliegtuigen en de leefbaarheid voor omwonenden
altijd centraal staan.
Over de specifieke situatie van de Noordrand
vinden wij inderdaad dat er een Staten-Generaal moet komen met
alle betrokken gemeenten en instanties, met als doel een
billijke spreiding van het vliegverkeer. Dit houdt ook in dat het
Brussels Gewest haar deel van het vliegverkeer voor haar rekening
neemt! Dat is gewoon normaal in een billijk spreidingsplan zoals
wij dat we voor ogen hebben.
Deze principes willen wij vastleggen in een
vliegwet. Dat stond al in het regeerakkoord van de vorige federale
Regering, hier liggen concrete voorstellen klaar om te bespreken.
Wij zullen dit op de politieke agenda blijven zetten zodat die
vliegwet er komt.
Vriendelijke groeten,
Diederik Pauwelyn
Kabinetschef Voorzitter
Standpunt S.pa:
Ik denk dat ik in naam van sp.a kan spreken wat
deze problematiek betreft.
Je kan op ons rekenen om in dit dossier te
blijven ijveren voor een eerlijke spreiding van de lasten.
Dat wil ook zeggen dat we achter de
uitvoering van het betreffende vonnis staan en de concentratie en
omleiding van vliegtuigen boven de Noordrand willen ongedaan maken.
De hinder moet vooral aan de bron zelf zo
maximaal mogelijk beperkt worden.
En elke streek rond de luchthaven moet op
een gelijke wijze de hinder opnemen, incl. Brussel.
Er mogen geen geprivilegieerde zones zijn,
ook niet als daar adellijke dames en heren wonen.
Ik hoop daarmee formeel geantwoord te hebben.
Vele groeten,
Bert Anciaux, senator