PROVINCIE VLAAMS BRABANT

 

Antwoord van gedeputeerde Jean-Pol Olbrechts op mondelinge vragen over de nachtvluchten vanop de luchthaven van Zaventem

Provincieraad 6 mei 2003

 

Luchthavenakkoord eerste stap in goede richting.

Echte spreiding begint aan de bron, vanaf de startbanen.

Deze week wordt beslist over juridische stappen: vordering RvSt kan tot 60 dagen na publiceren procedure.

Secretariaat BIAC beschouwt samenroepen Overlegcommissie als niet dringend.

 

De luchthaven van Zaventem en de nachtvluchten in het bijzonder zijn in deze Provincieraad reeds verschillende keren ter sprake gekomen. De lijn in alle beslissingen en moties is de duurzame ontwikkeling van de luchthaven (aandacht voor de economische belangen en de tewerkstelling, zonder dat de levenskwaliteit van de omwonenden daarbij moet inboeten).

 

Sinds het begin van dit jaar wordt ook de provincie nauwer betrokken bij de overlegvergaderingen tussen de burgemeesters van de Noordrand. Op hun vraag neemt de provincie - na goedkeuring door de Bestendige Deputatie - zelfs de coördinatie van dit Gemeentelijk-Provinciaal Overleg Luchthaven (GPOL) op zich.

Tijdens de jongste vergaderingen kwam het luchthavenakkoord van januari regelmatig ter sprake. Dit luchthavenakkoord werd door de gemeentebesturen en ook door de provincieraad beschouwd als een eerste stap in de goede richting. De uitvoering van deze beslissing wordt beschouwd als een verbetering, maar zeker niet als een eindpunt, omdat er nog altijd te sterk geconcentreerd gevlogen wordt, en de spreiding nog groter gemaakt kan worden. Deze spreiding kan reeds aan de bron beginnen, namelijk door spreiding op de startbaan, en in het optimale geval wordt na het opstijgen vanaf een bepaalde hoogte onmiddellijk in de richting van bestemming gevlogen.

 

Wat de juridische stappen betreft, zijn in de gemeenteraden, en in deze Provincieraad reeds principebeslissingen genomen. In de komende weken zal moeten beslist worden over welke juridische stappen ondernomen worden. Immers, men kan slechts een procedure inleiden bij de Raad van State nadat een administratieve daad is gesteld, in dit geval het publiceren van de nieuwe vluchtroutes in het AIP (een uitgave van Belgocontrol). Deze publicaties zijn in de loop van de maand april gebeurd. Binnen de zestig dagen na publicatiedatum kan men een vordering instellen bij de Raad van State.

 

In de volgende vergaderingen met de burgemeesters van de Noordrand zal deze juridische situatie besproken worden, en zal nagegaan worden welke de beste juridische stappen zijn.

 

Naast de juridische aspecten van dit dossier is er zeker ook het aspect van overleg, iets waaraan de provincie verder veel aandacht wenst te besteden. De gouverneur, gesteund door de Bestendige Deputatie, heeft reeds verschillende stappen ondernomen om de overlegcommissie in het kader van de milieuvergunning terug samen te roepen.

We moeten evenwel vaststellen dat het secretariaat van deze commissie - met name BIAC - het samenroepen van deze commissie blijkbaar niet als belangrijk item beschouwt. Immers, sinds het begin van dit jaar is met BIAC gecommuniceerd om de commissie reeds vóór de paasvakantie samen te roepen. Vandaag is dit nog steeds niet gebeurd. Gelet op de verkiezingsdatum is het wellicht ook niet nodig om het nog vóór de verkiezingen te doen, want deze verkiezingsstrijd is niet bevorderlijk om tot goed overleg te komen.

 

Wij dringen er wel op aan om onmiddellijk na de verkiezingen de overlegcommissie samen te roepen (met de verschillende betrokkenen: gemeentebesturen, actiegroepen, de provincie en de luchthavenexploitant) conform de milieuvergunning.

 

Meer informatie: Jean-Pol Olbrechts, gedeputeerde

Provincieplein 1 - 3010 Leuven

tel: 016/26 70 22 - gsm: 0475/ 74 81 00

e-mail: jean-pol.olbrechts@vl-brabant.be