Persmededeling 06/03/2003

 

Willy Cortois trekt aan de alarmbel omtrent de nachtvluchten.

 

Tijdens het overlegcomité van 24/01/2003 werd tussen de federale, Vlaamse en Brusselse regeringen overeengekomen dat het concentratiemodel ontwikkeld door minister Durant moest worden bijgestuurd, waarbij het principe moest gelden dat een spreidingsschema zou gelden, rekening houdend met de bestemming. Dit door een aanpassing van procedures en opstijgroutes.

De federale regering heeft op de ministerraad van 28/02/03 het implementatieschema in uitvoering van het akkoord van 24/01/2003 goedgekeurd. Volksvertegenwoordiger Willy Cortois moet vaststellen dat de procedures en opstijgroutes voor alle vliegtuigen met bestemming  naar het Westen, het Noorden, het Noordoosten en het Zuiden, blijkbaar nog altijd een bocht naar rechts moeten nemen richting NW-Brabant. Enkel de minst lawaaierige toestellen die naar het Zuidoosten vliegen,  gebruiken baan 20 direct naar hun bestemming.

 

Het implementatieschema geeft nochtans het beeld dat voor alle bestemmingen naar het Westen, het Zuiden, het Noorden en het Noordoosten en verschillende routes worden aangevlogen.  Uit deze verdeling over diverse routes zou moeten blijken dat de Noordrand nog enkel circa 40 % van de nachtvluchten moet verwerken. Dit beeld strookt niet met de realiteit. De diverse routes nemen allemaal een bocht naar rechts en splitsen zich pas boven de dorpskern van Grimbergen of zelfs verderop boven de zuidelijke woonwijken van Meise naar Merchtem toe. Het verschil in laterale afstand tussen de Noordelijke en de meer Westelijke of Zuidelijke routes is ongeveer 500 tot 1000 m. Rekening houdend met de operationele precisie voor het vliegen van een procedure, "een tolerantie van 500m links of rechts" van de track en met het feit dat de vliegtuigen die kort naar rechts moeten draaien dit veeleer doen aan de rechtse kant van de track, hebben operationeel tot gevolg dat tot Meise en verderop, de inwoners van de Noordrand van al deze vluchten hinder ondervinden. Een opstijgend vliegtuig maakt immers lawaai dat zich uitspreidt over een paar honderd meter links en rechts…

 

Deze vorm van implementatie betekent dat de nachtvluchten in praktijk geconcentreerd blijven tot voorbij Meise ! Naast de vaststelling dat de implementatie de doelstellingen van het akkoord in het overlegcomité van 24/01/2003 niet realiseert, zegt Willy Cortois dat deze implementatie in strijd is met het algemeen luchtvaartakkoord, waarbij werd gesteld dat geen nieuwe gehinderden mochten worden getroffen en dat evenmin meer hinder mocht ontstaan voor diegenen die reeds getroffen zijn.

 

Willy Cortois zal daarover minister Durant ondervragen volgende week in de commissie infrastructuur en mobiliteit en vraagt zich ook af hoe de Vlaamse Regering reageert op de nieuwe ontwikkeling die voor de bewoners van de Noordrand geen wezenlijke verbetering inhoudt.

De Vilvoordse VLD-volksvertegenwoordiger maakt zich ook ongerust en eist duidelijkheid over de bedoelingen van Durant wat de dagvluchten betreft. Die volgen nu, wat de Zuidelijke en de Zuidoostelijke bestemmingen betreft, een route over het Brussels gewest tot ter hoogte van Laken om deze onmiddellijk naar links naar het Zuiden te nemen. Het gevaar bestaat, dat met de komende verkiezingen voor de boeg, minister Durant verder haar Brusselse electorale achterban wil vrijwaren.

 

 

Voor verdere informatie:

 

Willy Cortois

GSM 0475 745 926