BAL BEWEERT DAT MINISTER MOBILITEIT WET OVERTREEDT EN BETREURT UITBLIJVEN REACTIE FEDERALE REGERING

PERSMEDEDELING B.A.L. dd 23.4.2004

 COMMENTAAR DAEDALUS:

Geachte,

 De meest recente persmededeling van B.A.Libre is weer eens totaal onrealistisch.

 Een vliegverbod boven de Nato, boven het Koninklijk Paleis, ... biedt geen enkele bescherming tegen terroristische aanslagen van vliegtuigen die opstijgen vanop Zaventem.

 Een piloot met slechte bedoelingen die met een vliegtuig vertrekt van 25R zit op twee minuten of minder over de Nato en de andere belangrijke punten.

 Hou dat vliegtuig maar eens tegen...

 Je kan de piloot laten weten dat ze niet over de 'no fly zone' mogen als je op de radar ziet dat het die richting uitvliegt. Een beetje terrorist gaat daarvan niet voldoende onder de indruk zijn om zijn boosaardige plannetjes te laten varen. Als je een cirkel van 30 km trekt rond de 'no fly zone' heb je nog geen 10 minuten tijd om Meneer de Terrorist op betere gedachten te brengen.

 Bij mijn weten bestaan er nog geen vangnetjes voor vliegtuigen. Dus zal je ze uit de lucht moeten schieten. Dan moet je een vrij grote cirkel rond Brussel trekken om te zorgen dat de brokken in onbewoond gebied vallen.

 Het spreekt vanzelf dat er dan binnen die cirkel geen vliegtuigen kunnen opstijgen, dus BAL wil Zaventem sluiten.

En eigenlijk alle luchtverkeer verbieden, want onbewoond gebied, dat hebben we nergens in België.

 Het verhaal dat Vlaanderen de laatste 20 jaar vliegcorridors had moeten voorzien is te gek om los te lopen, een puur verzinsel en volksmisleiding van beroepsagigatoren: tot voor vijf jaar werd er dag én nacht gespreid gevlogen op de grond en in de lucht boven Noord-én Oostrand én boven Brussel. De radartracks bewijzen dit en B.A.L. weet dit; de tracks zijn hen bekend.

 Andere landen wapenen zich tegen terroristische dreigingen door verscherpte veiligheidsmaatregelen in te voeren op de luchthavans en in de vliegtuigen, zo ook Brussel Nationaal (zie o.a. De Standaard van 10.9.2002, waarin Pierre Klees stelt: “,De prijs voor veiligheid op Zaventem is sinds de terreuraanslagen in de VS gestegen van 50 naar 150 miljoen euro.''

 BAL vindt de genomen maatregelen blijkbaar onvoldoende, gezien ze een ‘no fly’ zone vragen. Is het niet aangewezen dat BIAC aangeeft hoe zo’n zone op 2,3 km van het eind van baan 25R een terroristische aanslag zou kunnen verhinderen.

 DE ONONTKOOMBARE GEVOLGEN VAN DE B.A.L.-VOORSTELLEN: VLAAMS EN BRUSSELS GEWEST MOETEN MEERDERE GEMEENTES PLATGOOIEN

 Wat de ruimtelijke ordening in het zgn ‘agrarische gebied’ in Vlaanderen betreft: hebben de aëronautische specialisten van BAL het volgende overwogen. Had Vlaanderen voor het gebruik van de startbaan 25R niet alleen Diegem van de kaart moeten vegen, maar had het Brussels gewest zelf ook niet heel Haren en grote stukken Neder-Over-Heembeek, Evere en Sint-Lambrechts-Woluwe moeten platgooien?

Indien er gekozen wordt voor de parallele startbaan 25L dan had niet alleen het Vlaams gewest moeten beslissen om het centrum van Zaventem te onteigenen, maar had het Brussels gewest niet hetzelfde moeten doen met Haren, Evere en Sint-Lambrechts-Woluwe?

 Bij gebruik van baan 20 voor alle vertrekken is het twijfelachtig of alleen Vlaanderen maatregelen had moeten nemen: het is niet zeker dat Sint-Pieters-Woluwe en Sint-Lambrechts-Woluwe, beiden behorend tot het Brussels gewest, buiten schot hadden kunnen blijven.

 Men kan toch niet anders landen bij opstijgen vanaf 07R of 07L richting Leuven, of bij gebruik van baan 02 richting Perk op de volgende banen. Pistes 07R en 07L en dus ook over het Brussels gewest (Haren, NOH, Schaarbeek, Evere, Laken, ...), ofwel op baan 02 - waarbij Sint-Pieters-Woluwe overvlogen wordt.

 Alleen maatregelen op gebied van ruimtelijke ordening in het agrarisch gebied in Vlaanderen volstaan dus niet wil men de luchthaven überhaupt open houden.

 Noordrand, 24/25.4.2004

  

PERSBERICHT BRUSSEL AIR LIBRE dd 23.4.2004

Superboetes hier, superboetes daar. Wat betreft vliegtuigen die de verboden zone (KB van 1954) in Laken doorkruisen heeft de Minister nooit enige instructie gegeven aan BIAC om deze te verbaliseren. Sterker nog : Air Libre Brussel stelt vast dat de Minister twee nieuwe officiële vliegroutes [1] dwars over deze zone ingevoerd heeft zonder dat er enige opschortende voorwaarde voor dit KB bestaat. De afgebakende perimeter van 1,5 km rond het koninklijk paleis heeft tot doel de hoogste functie van onze parlementaire democratie te beschermen.

Volgens vice-premier Louis Michel (MR) is de slaap van de Brusselaars geen regeringscrisis waard, en moeten de burgers zelf bij de Raad van State aankloppen om door de Mobiliteitsminister ingevoerde betwistbare routes aan te vechten. Moeten burgers van dit land zelf duizenden euros uitgeven om de wet te laten eerbiedigen en illegale routes te doen intrekken ? Is het niet eerder aan de Minister zelf om zijn verordeningen aan de Raad van State voor te leggen alvorens deze te publiceren ? Leggen ministers dan niet de eed af om de wetten van het Belgische volk te eerbiedigen ? Wat blijft van deze Rechtstaat over indien de regering willens en wetens één van haar leden toelaat de wet te overtreden ?

Wat als de hoogste rechterlijke macht van dit land de regering verplichtte om de wet te laten verbiedigen ? Zou de regering dan niet, zoals onlangs in Wallonië (luchthaven Charleroi) gebeurde, het Koninklijk Besluit eenvoudigweg schrappen ? Een KB dat zowel overdag als ‘s nachts alle vliegverkeer in desbetreffende zone verbiedt en bijgevolg ook alle luchtverkeer over de dichtbevolkte wijken die erachter liggen (Laken, Jette, Ganshoren, en Sint-Agatha-Berchem).

Dit Koninklijk Besluit is geenszins verouderd, en zelfs als de republikeinse dromen van Minister Anciaux werkelijkheid worden, dan nog zou het presidium van de Republiek op dezelfde manier beschermd zijn. Met de huidige terroristische dreigingen tegen symboliche lokaties in het Westen is het van belang de veiligheidsmaatregelen te verhogen, en niet af te zwakken. De zetel van de NATO, het Europees Parlement, het vernieuwde Berlaymont-gebouw, de zetel van de Ministerraad, en die van de West-Europese Defensie vormen ideale doelwitten. Bij elke topvergadering wordt het verkeer naar deze zones omgeleid en is de stad bezet gebied........ terwijl er uit Zaventem vertrekkende vliegtuigen met honderd ton kerozine vrolijk op lage hoogte over dezelfde gebouwen scheren !

Air Libre stelt vast dat de handelingen van Minister Anciaux aanleiding zijn voor veel sterke uitspraken : MR-voorzitter Duquesne verzekerde dat geen enkele nieuwe vliegroute ingang zou vinden op bewuste 18 maart, Brusselse Minister Gosuin beloofde elke nieuwe route zonder voorafgaand reëel geluidskadaster tegen te houden, en Vice-Eerste Minister Onkelinx dreigde voor minder om het onstlag van Minister Anciaux te eisen. Wij hebben gezien wat hiervan geworden is.

In werkelijkheid verkrampt de regering bij de gedachte dat Minister Anciaux martelaar wordt, en hierdoor een verpletterende overwinning aou behalen op de komende regionale verkiezingen. Air Libre vraagt de regering zich te herpakken.

Meer nog dan het rampzalig beleid van het luchtverkeer in Zaventem ligt het vertrouwen van de burger in onze democratische instellingen ter sprake. Zowel Franstalige als Nederlandstalige Brusselaars hebben verbazend veel geduld en neigen niet naar burgerlijke ongehoorzaamheid. Maar aan alle geduld komt een einde. Dit heeft men reeds in het verleden kunnen vaststellen inzake de geplande verbrandingsoven van Drogenbos.

Tienduizenden inwoners van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zullen niet zomaar aanvaarden om het gebrekkig beleid van de overheid met hun slaap en gezondheid te betalen. Het is niet omdat deze overheid de fout begaan heeft om agrarisch gebied in Vlaams Brabant te laten bebouwen [2], dat men vandaag dan maar meer luchtverkeer over één miljoen inwoners kan sturen, zogezegd in de naam van de solidariteit ? Welke solidariteit ? Dat van de schending van de mensenrechten ?

nuit - piste 20 - 24.5 kB

nuit - piste 20

nuit - piste 25 L - 21.2 kB

nuit - piste 25 L

[1] “DENUT” en “HELEN”

[2] “Een en ander is niet zo simpel. Er zijn nu inderdaad meer mensen die klagen over het lawaai. Dat komt omdat Vlaanderen de stommiteit begaan heeft om de laatste 20 jaar rond de luchthaven te laten bouwen zonder in corridors te voorzien.” (Jos Bex - SPa - Vlaams Parlement)

t

Vlaanderen de stommiteit begaan heeft om de laatste 20 jaar rond de luchthaven te laten bouwen zonder in corridors te voorzien.” (Jos Bex - SPa - Vlaams Parlement)