Persmededeling Vlaams Blok

30 september 2003

 

Spreidingsplan: einddoel nog niet in zicht

 

 

Het Vlaams Blok heeft kennis genomen van het ‘Spreidingsplan’ dat Minister Anciaux vandaag heeft voorgesteld. Dit plan zorgt in ieder geval voor een trendbreuk met het verleden. Onder invloed van de actiecomités en van het ondubbelzinnige arrest van het Brussels Hof van Beroep wordt duidelijk afgestapt van het concentratiemodel. Belangrijk is dat er bijkomende startbanen in gebruik worden genomen en dat zowel voor de dag- als de nachtvluchten een grotere uitwaaiering van de routes wordt vooropgesteld.

 

Anderzijds blijft de situatie onevenwichtig en komt de nieuwe spreiding vooral neer op een spreiding binnen Vlaanderen. Brussel draagt nog steeds geen evenredig deel. Ook blijven er heel wat onduidelijkheden bestaan en blijft de minister in het vage wat de lange-termijnplanning betreft.

 

Vooreerst zijn deze plannen veel minder overzichtelijk wat betreft de concrete evolutie van het aantal nachtvluchten over Oost- en Noordrand en over Brussel. Het lijkt vooral te gaan om een spreiding over de week, eerder dan een systematische spreiding gedurende de nacht, terwijl een ideaal spreidingsplan er juist zou voor zorgen dat elke burger hoogstens met één à twee vluchten per nacht zou worden geconfronteerd.

Daarnaast blijft er een opvallende concentratie boven de Noordrand bestaan. Zelfs nachtvluchten die opstijgen boven Wezembeek, buigen uiteindelijk af naar de Noordrand, i.p.v. recht boven Brussel  te vliegen. Een gelijkmatige spreiding van de routes is er dus nog steeds niet. Het zuiden van Brussel blijft nagenoeg helemaal buiten schot.

Ook is het allerminst duidelijk of en binnen welke termijn er werk zal gemaakt worden van de uitbouw van de startbaan 25L (boven Zaventem en Brussel-centrum).

 

Tenslotte blijven er heel wat concrete vragen, o.a. inzake de gevolgen van de opheffing van het vliegverbod boven het Koninklijk Paleis en inzake het isolatieprogramma. Vreemd is ook dat de minister het plafond inzake het aantal nachtvluchten (akkoord van januari 2003) zou doorbreken.

 

Essentiele vraag is natuurlijk of Anciaux voor zijn plan over een draagvlak beschikt binnen de regering. Al de vorige akkoorden waren het gevolg van besprekingen tussen de federale en regionale ministers. Het is allerminst duidelijk of Anciaux de ruimte zal krijgen om deze plannen uit te voeren.

 

Reeds twee maanden geleden dienden wij over deze problematiek parlementaire vragen in, maar Anciaux ontweek deze via een vroegtijdige vakantie. Morgennamiddag staan de vragen eindelijk geagendeerd in de kamercommissie voor Infrastructuur (Internationale Zaal, 14 uur). In het Vlaams Parlement zal gemeenschapssenator Joris van Hauthem eerstdaags Vlaams minister Sannen ondervragen.

 

Bart Laeremans

Volksvertegenwoordiger

0476/46.98.85