Zaventem: CD&V, VLD, en Sp.a-Spirit moeten eindelijk hun verantwoordelijkheid opnemen.


Persbericht Vlaams Belang 20.8.2005

Pijnpunt zit bij Vlaamse ministers in Brussel

Vlaams minister Peeters stelt dit weekend in De Standaard voor om het aantal nachtvluchten te verminderen. Veel nieuws levert dit voorstel niet op: sinds de beslissing van DHL om het gros van zijn activiteiten over te plaatsen naar Leipzig, is het zonneklaar dat er vanaf 2008 een sterke vermindering zal plaatsvinden van het nachtverkeer. Het Vlaams Belang herinnert eraan dat het Peeters zelf was die in december 2004, twee maand na het DHL-debâcle, het hoge plafond van 25.000 nachtvluchten voor 20 jaar vastlegde. Zijn inzichten komen dus rijkelijk laat. Jammer genoeg schrapte Peeters in december 2004 de verplichtingen van de Bestendige Deputatie aan Biac om de lawaaihinder beter te spreiden (aanleg van landingssystemen en van een taxibaan langs de baan 25L), waardoor meteen een groot cadeau werd gedaan aan Brussel.

De kern van het probleem blijft zich overigens situeren in Brussel, waar de meerderheidspartijen blijven vasthouden aan volslagen onredelijke geluidsnormen. Bovendien schrikken deze partijen er niet voor terug de luchthaven en haar 60.000 werknemers gegijzeld te houden met het onaanvaardbare wapen van de dwangsommen. Hierdoor wordt de Vlaamse en de federale regering het mes op de keel gezet en moet er onderhandeld worden in een klimaat van pure chantage. Het absurde aan de situatie is dat diezelfde partijen die in Vlaanderen de lakens uitdelen ook in Brussel in de meerderheid zitten en dus medeplichtig zijn aan de huidige chantagepolitiek.

Voor het Vlaams Belang kan deze dubbelzinnigheid niet langer duren. De drie Vlaamse minister in Brussel, Smet, Vanhengel en Grouwels moeten eindelijk kleur bekennen en openlijk afstand nemen van het fanatisme van Ecolominister Huyttebroeck. Zij moeten de Brusselse regering dwingen de uitvoering van de lopende procedures onmiddellijk te beëindigen, de geluidsnormen te harmoniseren met Vlaanderen én mee te werken aan een eerlijk spreidingsbeleid voor zowel de dag- als de nachtvluchten. Desnoods moeten zij de Brusselse regering blokkeren. Indien zij dit niet durven, moeten zij door hun partij hiertoe gedwongen worden. Het kan niet langer geduld worden dat Vlaamse partijen deelnemen aan een beleid dat frontaal gericht is tegen een slagader van de Vlaamse economie en tegen de arbeidsplaatsen van vele tienduizenden mensen.

De Vlaamse meerderheidspartijen in Brussel hebben de sleutel in handen. Zij moeten hem nu ook eindelijk gebruiken.