Persbericht SP·a

De nachtvluchten en Zaventem:

zeven principes voor het volgende regeerakkoord

dd 6 mei 2003.

Frank Vandenbroucke wil in het volgende regeerakkoord een apart hoofdstuk voor Zaventem. "Dat is essentieel bij de vorming van een volgende regering", zegt hij. "We moeten ervoor zorgen dat de jobs en de economische activiteiten die vandaag in Zaventem bestaan, behouden kunnen blijven. Maar tegelijkertijd moet er in de samenleving eensgezindheid zijn over de wijze waarop de hinder die daarmee samenhangt - vliegtuigen die dag en nacht overvliegen - gespreid wordt over de mensen die in de buurt wonen. En de hinder moet zoveel mogelijk verminderd worden."

SP·a wil oplossingen voor de vele verkeersproblemen rond Zaventem. "Mensen die nu met de auto naar hun werk moeten, zouden het gemakkelijker moeten hebben om met bus en trein te komen. En mensen die nu korte vluchten maken naar één of andere Europese hoofdstad, zouden in de toekomst gemakkelijker een snelle trein moeten kunnen nemen." Dat moet volgens Vandenbroucke allemaal terug te vinden zijn in een hoofdstuk 'Zaventem' in een volgend regeerakkoord.

Vandenbroucke wil de aanpak in het regeerakkoord baseren op zeven elementen:

1.      De luchthaven van Zaventem is bron van veel sociaal-economische welvaart, maar ligt tezelfdertijd aan de oorsprong van overlast voor mensen in de omgeving. "Met een goed beleid kunnen we de luchthaven zo ontwikkelen dat de hinder voor de omwonenden en voor het leefmilieu binnen aanvaardbare perken blijft. Nu bleven we teveel ter plaatse trappelen. Om op een verstandige wijze vooruitgang te boeken, is er nood aan een geïntegreerd plan op lange termijn voor de luchthaven. Een plan waarin staat welk soort activiteiten en bedrijvigheid waar kunnen komen. Met duidelijke grenzen aan de groei van hinder veroorzakende activiteiten, zoals nachtverkeer. Een plan waarin ook duidelijke milieudoelstellingen zijn aangegeven."

2.      De luchthaven moet met de trein worden ontsloten. Voor de passagiers, voor de mensen die er werken en voor vracht. Er zijn rechtstreekse verbindingen nodig met Leuven, Luik en Limburg en met Antwerpen en Mechelen. En de luchthaven moet worden ingeschakeld in een internationaal netwerk van snelvervoer voor passagiers en voor vracht. Dit kadert volgens de sp.a-minister in een bredere ambitie. "We moeten een samenhangend netwerk voor openbaar vervoer voor Vlaams-Brabant én Brussel realiseren tegen 2010."

3.      De last van de vluchten moet eerlijk gespreid worden. Het uitgangspunt daarbij is vliegen volgens bestemming. "De wijze waarop deze last bepaald wordt, moet ook herbekeken worden. Het gaat niet alleen om lawaaihinder, maar ook frequentie van storing en om andere mogelijke gevolgen voor de gezondheid."

4.      Daarbij moet het zowel om de dag- als om de nachtvluchten gaan. Sommige inwoners hebben immers zeer veel last van de dagvluchten.

5.      Het Brusselse en het Vlaamse Gewest moeten bij de start betrokken worden bij dit debat. "Dat maakt het zoeken van oplossingen niet gemakkelijker, en daarom ben ik ook voorzichtig in het doen van concrete uitspraken over de resultaten van de onderhandelingen. Maar een akkoord met de Gewesten is hoe dan ook nodig."

6.      Rond hinder zijn er maatregelen nodig op korte en langere termijn. Op korte termijn pleit Vandenbroucke voor de uitvoering van het akkoord van 24 januari, als eerste stap. "sp.a houdt zich altijd aan haar afspraken. En daarom wil ik dat we ook deze afspraak uitvoeren." Op langere termijn moet het volgens Vandenbroucke mogelijk zijn om de plafonds voor de maximaal toegelaten QC van de vliegtuigtypes die 's nachts vliegen verder naar beneden te brengen, zodat de hinder aan de bron ook verder beperkt wordt.

7.      "Tenslotte is het zeer belangrijk dat al deze discussies gebeuren aan de hand van gegevens die publiek zijn", onderstreept Vandenbroucke. Alle gegevens rond vliegtuigroutes en hinder moeten door de bevoegde minister ook publiek gemaakt worden. "Aan dergelijke 'openbaarheid van bestuur' heeft het tijdens de voorbije periode schromelijk ontbroken. Elke beslissing moet ook overlegd worden met de hele luchthavengemeenschap, waaronder de lokale burgemeesters en de gouverneur van Vlaams-Brabant."