Persbericht Groen!

20 januari 2004

 

GROEN! Vlaams-Brabant houdt vast aan 25.000 nachtvluchten per jaar

 

 

Politici die niet kunnen tellen, daar kan je niet op rekenen!

 

Diverse persberichten vlogen ons de laatste dagen om de oren

 

q       DHL moet kunnen uitbreiden (VLD Voorzitter De Gucht)

q       DHL mag weg uit Zaventem (Spirit)

q       DHL moet maar op twee luchthavens werken (Eerste Minister Verhofstadt)

q       Zaventem moet Vlaams worden (Minister President Somers)

q       Er is in het regeerakkoord nog ruimte voor meer nachtvluchten (Minister president Somers)

q       We kunnen ook de nachtvluchten herschikken (Vice Premier Van de lanotte)

q       En Zaventem moet dicht en we moeten een nieuwe luchthaven bouwen ( Minister van staat Luc Coene)

q       Er zijn storende en niet storende nachtvluchten (Federale regering)

q       Er kunnen geen nachtvluchten meer bij (Minister Anciaux)

q       Alleen als er een forse vermindering van het lawaai komt en een betere spreiding van de nachtvluchten mogelijk wordt, kan er sprake zijn van een lichte verhoging van de bovengrens (Minister Anciaux)

 

 

Ter zake

Weer eens hebben we kunnen vaststellen dat wij het provinciebestuur en de betrokken gemeenten in geen enkel overleg over de toekomst van onze luchthaven werden betrokken.  Ik ben ervan overtuigt dat juist de lokale besturen het best geplaatst zijn om te zoeken naar een evenwicht tussen wonen en werken,

Zoals u in de tekst stelt: “Een balans van de economische en sociale ontwikkeling en de tewerkstellingsaspecten enerzijds en de bescherming van het leefmilieu en van de leefbaarheid van de omgeving anderzijds. Een forse uitbreiding van het aantal nachtvluchten zou tot een verstoring van  dit evenwicht leiden, dat nu op zijn limiet zit”.

 

Wij kennen niet alleen de getallen, maar ook de namen van de mensen die niet kunnen slapen en gezondheidsproblemen hebben. Als we de limiet kennen waarom moet er dan nog à la limite nog een studie gebeuren om de gevolgen van de uitbreiding te kennen?

 

 

We stellen nu vast dat het huidige spreidingsplan van federaal minister Anciaux  ruim onvoldoende is om de nachtrust en het welzijn van tienduizenden gezinnen in Vlaams-Brabant en Brussel tot op een aanvaardbaar niveau te brengen. Hoe kan je dan de geluidsoverlast beheersen door een toename van het aantal vluchten?

Door studie te laten maken die wat anders vertellen?

 

Door anders te gaan tellen?

 

Politici die niet kunnen tellen, daar kan je niet op rekenen!

 

De agenda is duidelijk: de federale regering stelt zijn beslissing uit tot september, omdat Groen! dan niet meer in de Vlaamse regering zit en Spirit zijn verzet kan opgeven.  Met andere woorden Spirit zal de geest geven.

En wat doen wij, de provincie Vlaams-Brabant, een studie bestellen om ook de zaak te kunnen uitstellen tot september.  Dit allemaal om dat we vandaag niet durven zeggen dat 25.000 het maximum is.

 

 

Dankzij gewezen Groen!-minister Vera Dua legde de Vlaamse regering het maximum aantal nachtvluchten vast op 25.000 per jaar. Sommigen argumenteren dat, vermits het huidige aantal nachtvluchten 21.000 bedraagt, er nog een groeimarge is. Het huidige aantal van 21.000 nachtvluchten werd echter berekend in functie van een nacht van zeven uren (tussen 23 u. en 6 u.). De internationale en Europese definitie van nacht bevat daarentegen acht uren (van 23 u. tot 7 u.). Tijdens deze periode van acht uren vinden vandaag reeds meer dan 25.000 nachtvluchten per jaar plaats. Daarom vindt Groen! dat als er getornd wordt aan de 25.000, dit enkel een vermindering van het huidig aantal nachtvluchten mag zijn.


Groen! verwerpt het voorstel om de activiteiten van DHL naar een ander te bouwen Greenfield te verhuizen, Omdat dit in ons dichtbevolkte landje evenzeer een verplaatsing van de geluidsoverlast naar andere bewonersgroepen met zich meebrengt. 

Als er geïnvesteerd moet worden dan is het versneld uitvoeren van de rechtstreekse verbinding van de luchthaven op het hogesnelheidsnet, en niet in een tweede luchthaven elders.

Het is juist met deze investering dat de capaciteit van de luchthaven aanzienlijk kan uitbreiden, haar bereikbaarheid verhoogd en haar concurrentie verstevigd zonder bijkomende hinder voor de omwonenden.

 

Ronde Tafel

Er moet dus een grote “Ronde Tafel” komen met alle betrokkenen.  Met Federale regering, de Gewestregeringen en de provincie Vlaams-Brabant als intermediair niveau en vertolker van de gemeentebesturen uit de luchthavenregio.  Dit om een oplossing te vinden voor de vraag van DHL binnen de grenzen van 25.000 nachtvluchten per jaar en een versnelde verbinding van de luchthaven op het hogesnelheidsnet.

 

Voor Groen! kan:

- onder geen beding aan de 25.000 grens kan geraakt worden, tenzij om deze te verlagen.

- vooraleer over een uitbreiding van de luchthavenactiviteiten kan gepraat worden, eerst en vooral het bestaande onevenwicht tussen ecologie en economie moet hersteld worden. Men slaagt er nu al niet in om alle mensen

nachtrust te gunnen, laat staan als er nog een uitbreiding komt.

- Het jobaabod van DHL is ongeloofwaardig. Enkele maanden geleden weigerden ze de werkzekerheids-CAO voor het bestaande personeel te verlengen. Hoe geloofwaardig is dan hun aanbod van nieuwe jobs? Trouwens, bij de VDAB heeft men de laatste maanden tientallen vacatures voor laaggeschoolden niet ingevuld gekregen. Laat staan dat dit voor "duizenden" deeltijdse nachtjobs wel zou lukken.

 

Groen! steunt elke economische ontwikkeling die de grenzen van de ecologie respecteert.

 

 

Paars stelt: "The sky is the limit". Groen! stelt vanuit een duurzame toekomstvisie: "The sky has a limit".

 

 

Namens de Groen! fractie provincieraad Vlaams-Brabant

Willy Vanderstappen

Provincieraadslid voor Groen!

Tel 015/71 30 26 (privé)

Tel 02/553 24 44 (kantoor)