Persbericht Leefbaar Diegem van 12 augustus 2005


SMART-MER-bevraging:
de zoveelste studie, de zoveelste enquête, de zoveelste eis voor mobilisatie van een moegetergde bevolking.

De vragen zijn evident, de antwoorden gekend.

Waarom worden de burgers keer op keer aan het werk gezet ?
Wanneer neemt de Vlaamse regering zelf haar verantwoordelijkheid niet?

------------------------------------------------------------------

Leefbaar Diegem, de actie- en werkgroep die zich bezighoudt met alles wat de leefbaarheid van Diegem aantast en/of raakt, ondermeer het Luchthavendossier, verheugt zich over het initiatief van de Vlaamse regering om de bevolking te betrekken bij de Milieu Effect Rapportage (MER) die deel zal uitmaken van (nog maar eens) een studie die zich buigt over de impact van de luchthaven op de rondomliggende gemeentes, hun leefbaarheid en de gezondheid van haar inwoners.

De Vlaamse regering wenst een strategische, lange termijn visie te ontwikkelen voor de luchthaven van Zaventem en de impact van de luchthaven op de regio.  Dit kunnen wij alleen maar toejuichen!

Tegelijkertijd ergert Leefbaar Diegem zich blauw aan het middel dat aangewend wordt om de inwoners bij dit proces te betrekken : een enquête die slecht loopt tot eind augustus.

Op de webstek van MER Vlaanderen vindt men begeleidende tekst en uitleg.
Leefbaar Diegem heeft volgende bemerkingen :
-      dit is zeer moeilijke lectuur voor de modale burger, gericht aan de  intellectueel
-      de enquête lijkt er op gericht om de inbreng van de bevolking tot  een minimum te beperken
-      de vragen op zich zijn verwonderlijk : de antwoorden zijn  ondertussen zeer goed gekend, door ieder die een heel klein beetje  interesse voor het onderwerp heeft.   Ettelijke studies hebben we daarover  al gezien, en ettelijke teksten werden daarover door de werkgroep Daedalus  reeds geschreven en/of gepubliceerd (zie de webstek van ActieNoordrand  onder 'Dossiers'; 'Medisch Aspect')

"Milieueffectrapportage is een instrument om de doelstellingen en beginselen van het milieubeleid te helpen realiseren, nl. het voorzorgsbeginsel en het beginsel van preventief handelen."

Dit zijn mooie woorden.  De realiteit is wel anders.  Met betrekking tot het luchthavendossier werd tot op heden nog NOOIT het voorzorgsbeginsel gehanteerd.  Integendeel : momenteel worden Diegem en de Noordrand geteisterd door VOLLEDIGE CONCENTRATIE, DAG EN NACHT.  Het excuus dit keer zijn de werken op baan 02/20, terwijl er bij ons weten nog altijd vier (!) verschillende opstijg- en landingsbanen beschikbaar zijn: de 25L is zelfs de meest geschikte baan voor het overgrote deel van de opstijgingen omdat ze geen enkel obstakel ontmoet.  Ondanks de gekende noodlottige gevolgen voor de bevolking wordt de 25L in tegenstelling tot vorig jaar toen de piste 25R/07L aan onderhoud toe was, dit jaar NIET gebruikt voor vertrekken!

Het is een goed idee is om de burgers te betrekken bij een dossier dat zulke belangrijke gevolgen heeft voor hun gezondheid en voor de leefbaarheid van hun gemeente.  Wij stellen ons echter vragen over het middel dat hiervoor gebruikt wordt.

Hoe dikwijls moeten de burgers nog 'met het mes op de keel' gemobiliseerd worden voor altijd dezelfde miserie ?  Hoeveel petities ?
Hoeveel klachten ?  Hoeveel juridische procedures ?

Wordt het niet hoog tijd dat de Vlaamse regering de verantwoordelijkheid op zich neemt om ZELF te WETEN welke de eisen zijn voor een degelijk Milieu
Effecten Rapport?

Leefbaar Diegem stelt voor dat de betrokken gemeentes een (eventueel gezamenlijke) info-dag of -avond organiseren.  Het project kan dan in verstaanbare taal voorgesteld worden, wat aan de inwoners de kans geeft om hun vragen en bezorgdheden kenbaar te maken.  Deze kans krijgen zij niet via de zogenaamde enquête die momenteel loopt.

Leefbaar Diegem
Voor meer info: 0478/558081 of 0494/382129 - Leefbaar.Diegem@telenet.be