SONJA BECQ (CD&V): BERT ANCIAUX DIE VOOR SPREIDING MOET ZORGEN HEEFT AL 22N HANDICAP

"Over de nacht- en dagvluchten: geen afspraak in het regeerakkoord"

"Brussel blijft buiten schot en de randgemeenten worden tegen mekaar opgezet"

Vliegtuiglawaai: Bussel blijft buiten schot

Op 10 juni 2003 deed het Hof van Beroep van Brussel een uitspraak in de zaak van het vliegtuiglawaai vanuit vanop Zaventem. Het vliegtuiglawaai moet rechtvaardig gespreid worden, en de plannen die de regering tot hiertoe ontvouwde garanderen dat niet - aldus het Hof van Beroep. De Regering moest van het Hof vóór 10 augustus een betere spreiding voorstellen. 10 augustus ging voorbij... en er gebeurde niets - behalve één ding : inmiddels besliste de federale regering om tegen de uitspraak van het Hof van Beroep in Cassatie te gaan.

Hij is niet voor, hij is niet tegen, integendeel...

U zal zich wellicht herinneren dat Bert Anciaux, die toen net ontslag had genomen uit de Vlaamse Regering, in 2002 besliste om tegen het toenmalige regeerakkoord over de nachtvluchten - dat hij voordien zelf als minister mee had goedgekeurd ! - naar de rechter te stappen. Vandaag is Bert Anciaux Minister van Mobiliteit in een regering die in beroep gaat tégen de uitspraak waarvan hierboven sprake, een uitspraak welke Bert zelf wilde bereiken. Als dat geen belangenconflict is !

Vliegtuigen boven het Koninklijk Paleis ?

Bert Anciaux, de nieuwe Minister van Mobiliteit moet dus voor de oplossing zorgen. Hij heeft echter al één handicap: in het regeerakkoord staan geen afspraken voor een betere spreiding. Dit had Verhofstadt nochtans ten stelligste beloofd! Zo'n afspraken vormen de beste garantie voor een snelle oplossing.

Kijk maar naar Francorchamps: de inkt van het regeerakkoord was nog niet droog of daar stemde de Kamer al een wet en... wég verbod op tabaksreclame ! Een ander voorbeeld ? De regionalisering van de wapenuitvoer: een zinnetje in het regeerakkoord en... hop ! Wallonië kan "pijlen en bogen" uitvoeren zonder dwarsliggers.

En de nachtvluchten dan ? Daarover geen afspraak in het regeerakkoord, geen wet, ...

En de inwoners van de rand rond Brussel blijven in de kou staan.

Minister Bert Anciaux maakte zich wel sterk dat het koninklijk paleis overvlogen zal worden. De rest van Brussel ook ?

Agalev-minister wordt teruggefloten

Begin juli stelde minister Sannen (Agalev) voor om de Vlaamse geluidsnormen te verlagen op grond van concentrische cirkels ( men zou zo verschillende geluidsnormen hanteren al naargelang de afstand tot Zaventem ). Hij werd teruggefloten door de andere regeringspartijen: er moest met de federale partners onderhandeld worden. Sannen buigt het hoofd en gaat overleggen met zijn Federale collega; over zijn Brusselse collega rept hij met geen woord.

Ook de actiegroepen hebben kritiek: er is namelijk geen enkele garantie dat er effectief een spreiding zal komen.

Zal september duidelijkheid bieden ?

We weten dus niet of de gesprekken reeds gestart zijn tussen Anciaux en Sannen, die zich beiden sterk maakten voor een oplossing van het dossier van de geluidsoverlast te kunnen zorgen, noch wat de resultaten zullen zijn van die gesprekken.

In elk geval: het wordt één van de eerste interpellaties in het Vlaams parlement in september!