CD&V Brussel-Halle-Vilvoorde eist onmiddellijke bijsturing van plan lawaaihinder

Nationale Luchthaven.

 

 

 

CD&V Brussel-Halle-Vilvoorde heeft een duidelijk standpunt ingenomen inzake de nacht- én dagvluchten en de hinder welke deze veroorzaken voor de omwonenden van de Nationale Luchthaven van Zaventem.

 

Voor CD&V van het arrondissement moet, rekening houdende met de veiligheidsfactoren en de weersomstandigheden, de best mogelijke spreiding over de vertrek- en landingsbanen worden doorgevoerd.

 

CD&V verwerpt elk a a-priori vastleggen van enige concentratie – het weze overdag, ’s nachts of tijdens de weekends – welke op andere overwegingen gesteund is dan veiligheid, windrichting en maximale spreiding van de geluidshinder. 

 

CD&V onderstreept dat men het economisch en sociaal belang van de luchthaven niet kan negeren. Het komt er evenwel op aan de streekontwikkeling, werkgelegenheid en leefkwaliteit voor elke inwoner  maximaal te verzoenen.

 

CD&V is derhalve van oordeel dat het spreidingsplan van Minister Anciaux in zijn huidige vorm niet aanvaardbaar en ook onvolledig is, en in belangrijke mate moet bijgestuurd worden. Rekening houdend met het arrest van het Hof van Beroep van Brussel van 18 november 2003 en de financiële gevolgen ervan moet deze bijsturing zeer snel gebeuren.

 

Teneinde het principe van de maximale spreiding van de lawaaihinder te realiseren stelt CD&V Brussel-Halle-Vilvoorde concreet voor:

 

1) De geluidsnormen van het Brusselse en het Vlaamse gewest vóór eind februari 2004 op elkaar af te stemmen, en de vliegroutes op rechtvaardige wijze te spreiden over Vlaams Brabant én het Brusselse Gewest.

 CD&V aanvaardt overigens niet langer dat de Federale Minister voor Mobiliteit de Vlaamse en Brusselse Overheid verder laat gijzelen door de houding van de Franstalige partijen binnen de Federale Regering en daardoor niet tot een concrete en aanvaardbare oplossing komt.

  2) Een systeem van alternerend baangebruik in te voeren waarbij om de 8 uur afwisselend de pistes worden gebruikt, zowel voor het landen als voor het opstijgen.

 Zo kunnen aan de inwoners van alle betrokken zones voldoende geluidsarme periodes gegeven worden en wordt vermeden dat op een vaste periode van 24 uur (week- of weekend) alle vluchten boven dezelfde inwoners vliegen.

 3) Het lawaai maximaal te onderdrukken door rekening te houden met de windrichting, en met name door zoveel mogelijk tegen wind in op te stijgen en te landen.

 Door tegen de wind in op te stijgen en te landen op windrijke dagen (vooral westen- en zuidwestenwind), en het omgekeerde te doen op andere dagen (oostenwind, of windarme dagen) kan een natuurlijke spreiding in functie van de windrichting gedaan worden met maximale reductie van het geluid.

  Om deze maximale spreiding snel mogelijk te maken roept CD&V de Regering op om onmiddellijk te starten met het aanbrengen van een landingssysteem ILS op de baan 07R en de baan 07L, zodat ook bij oostenwind tegen de windrichting in kan geland worden

 4) Dat eindelijk werk zou worden gemaakt van de installatie van een centrale proefdraaihal, zodat de bewoners in de onmiddellijke omgeving ontlast worden van het grondlawaai afkomstig van het  proefdraaien. De operationaliteit van deze proefdraaihal, zoals bepaald door de milieuvergunning, was voorzien voor 1 november 2001.

 5) Dat de geluidswallen die reeds in 1994 werden toegezegd onmiddellijk worden gebouwd.

 6) Het maximaal aantal jaarlijkse vliegbewegingen tijdens de nacht te verankeren op het huidige aantal van 25.000.

 Tegelijkertijd vraagt CD&V om blijvend inspanningen te leveren om de meest lawaaierige toestellen, zoals de vrachttoestellen met een lawaainiveau boven de 4QC uit circulatie te nemen en deze te vervangen door toestellen die minder luidruchtig zijn. CD&V vraagt eveneens om dadelijk de duur van de nacht volgens Europese norm vast te leggen zodat ook voor België de nacht een periode van acht uur (thans zeven) omvat.   

 Meer informatie :

 Michel DOOMST, CD&V Voorzitter Brussel-Halle-Vilvoorde, 0475/40.57.77

 

Etienne SCHOUPPE, Senator CD&V, 0475/24.88.