CD&V VRAAGT DAT IEDEREEN ZEG MAG DOEN OVER UITBREIDING DHL

 

PERSBERICHT CD&V dd 7.1.2004

 

CD&V vraagt dat iedereen zijn zeg mag doen over uitbreiding activiteiten van DHL op luchthaven van Zaventem

 

CD&V Vlaams volksvertegenwoordiger Sonja BECQ: "Verzoening tussen economie en ecologie vraagt een ruim maatschappelijk draagvlak. Dit draagvlak werd ondermijnd door de beslissing van Premier Verhofstadt en Minister Durant om de vliegroutes over één regio te concentreren. Een open dialoog tussen ecologie, economie en tewerkstelling kan dergelijk vertrouwen mogelijk terug opbouwen."

 

“De laatste dagen worden we overstelpt met onderzoeksscenario's over een mogelijke uitbreiding van DHL en een eventuele herlocalisatie, indien dergelijke uitbreiding van op de luchthaven van Zaventem niet mogelijk is.”

 

“Naast vele persknipsels beschikt het parlement over weinig of geen informatie, noch over cijfers of aard van de bijkomende tewerkstelling, noch over de eventuele voorwaarden inzake uitbreiding van de luchthaven, noch over eventuele gevolgen op vlak van milieu en gezondheid.”

 

"Uiteraard zijn wij als CD&V voorstander van bijkomende werkgelegenheid, maar deze mag niet ten koste gaan van de gezondheid van de inwoners . Om die reden hebben wij ook steeds gepleit voor een evenwichtige spreiding van het vliegtuigverkeer, ook over Brussel.”

 

“Tegelijk vragen wij dat, indien dergelijk uitbreiding ter sprake komt, een degelijk milieu- en gezondheidseffectenrapport wordt opgesteld. Wij zien op dit moment geen reden om de bestaande Vlaamse milieuvergunning (maximum 25 000 vliegbewegingen ) te wijzigen", aldus Sonja BECQ

 

Bij dergelijke open dialoog, of ronde tafel moeten alle partners betrokken worden: DHL - werknemers - bewoners en het beleid.

 

Uiteraard DHL als vragende partij, maar ook de werknemers en hun vertegenwoordigers, de bewoners uit de streek via de verschillende actiecomités en de betrokken regeringen en partijen ....... Niet enkel de Federale of de Waalse, maar ook de Vlaamse overheid, zijn betrokken partij via de bevoegde minister voor Leefmilieu en Economie, enerzijds voor wat betreft de grenzen en de normen, anderzijds voor wat betreft mogelijke steunmaatregelen inzake milieuvriendelijke investeringen. Uiteraard moet ook Brussel deel uitmaken van dergelijke open rondetafel, omdat ook Brussel betrokken partij is in een spreidingsscenario.

 

Sonja BECQ: "Indien de regering zelf niet tot dergelijke rondetafel overgaat, zullen wij vanuit CD&V het initiatief nemen om alle partners rond de tafel te brengen. Wij willen niet dat mensen wakker liggen van de vliegtuigen, maar wij willen ook niet dat mensen wakker liggen omdat ze geen werk hebben."

 

Morgen zal de CD&V in het Vlaams Parlement dienaangaande een motie neerleggen. 

 

 

MOTIE CD&V, SONJA BECQ,

 

8 JANUARI 2004

 

Met redenen omklede motie van mevrouw Sonja Becq….. tot besluit van de op 8 januari 2004 door de heer Roland Van Goethem in commissie gehouden interpellatie tot mevrouw Patricia Ceysens, Vlaams minister van Economie, Buitenlands Beleid en E-government, over de uitbreidingsplannen van de firma DHL in Zaventem of op een andere luchthaven

 

Overwegende dat:

 

-         DHL een vraag gesteld zou hebben tot uitbreiding van haar activiteiten en hierbij belooft voor extra werkgelegenheid te zorgen;

-         dat extra werkgelegenheid – indien daartoe garanties geboden worden – niet genegeerd mag worden;

-         dat tegelijk gezorgd moet worden voor de leefbaarheid van de regio rond Zaventem;

-         dat weinig of geen gegevens gekend zijn over de juiste vraag en implicaties van dit dossier;

-         dat de gevolgen van de (mogelijke) spreiding van het vliegtuigverkeer, volgens de plannen van Minister ANCIAUX, nog onvoldoende gekend zijn;

-         dat er op dit moment geen reden bestaat om de bestaande milieuvergunning (maximum 25 000 nachtvluchten ) te wijzigen;

-         dat niet enkel de federale, maar ook de Vlaamse en Brusselse overheid, betrokken partner zijn in dit dossier.

 

Vraagt de Vlaamse regering:

 

-         dat aan het parlement duidelijkheid gegeven wordt over de juiste draagwijdte van de vraag van DHL tot uitbreiding van haar activiteiten;

-         duidelijk te maken aan de federale regering dat er op dit moment geen reden bestaat om de bestaande milieuvergunning (maximum 25 000 nachtvluchten) te wijzigen;

-         duidelijk te maken aan de federale regering dat  beslissingen terzake enkel genomen kunnen worden mits:

o       overleg gepleegd wordt met alle betrokkenen: de werknemers en hun vertegenwoordigers en de inwoners van de betrokken regio’s via hun actiegroepen en gemeentebesturen

o       overleg gepleegd  wordt tussen de federale, de Brusselse en de Vlaamse overheid,

o       er duidelijkheid is over de spreiding van de nachtvluchten -  conform  met de eisen van het arrest van het Hof van Beroep van Brussel dat een evenwichtige spreiding vereist -  en de gevolgen hiervan voor de verschillende gemeenten rond Zaventem,

o       er vooraf een milieu- en gezondheidseffectenrapport wordt opgemaakt op grond van de door DHL gestelde vraag.

 

 

 

Sonja Becq

Eric Van Rompuy

 

8/1/2004