MEERDERHEID IN SENAATSCOMMISSIE FINANCIËN WENST DAT LUCHTHAVEN ZAVENTEM FEDERALE BEVOEGDHEID BLIJFT, CD&V INBEGREPEN

PERSMEDEDELING dd 31.3.2004

CD&V, SP.a en VLD keurden deze namiddag de conclusies in het dossier van de 'nachtvluchten' in de Senaatscommissie Financiën goed. Dat is op zijn minst eigenaardig, want de tekst heeft het o.a. over het beperken van de korte afstandsvluchten die vertrekken vanuit Zaventem. Daarmee dienen de meerderheidspartijen en de CD&V de nekslag toe aan de enige nog actieve luchtvaartmaatschappijen die ons land rijk is. Zolang er op korte termijn geen alternatieven (zoals een infrastructuur voor snelle HST-verbindingen) voor handen zijn, is het schrappen van de korte afstandsvluchten (beneden de 500 km) immers een serieuze aderlating voor de bestaande luchtvaartmaatschappijen.

De aanbevelingen laten ook geen spaander heel van het Vlaams Regeerakkoord waarin staat dat de bevoegdheden van Zaventem dienen overgeheveld te worden naar het Vlaams Gewest. Volgens de goedgekeurde aanbeveling in de Senaat dient Brussel als Europese hoofdstad te beschikken over een echte internationale luchthaven, die 'niet kan worden overgeheveld naar het Vlaams of Waals gewest'. Dat de meerderheidspartijen federaal het tegendeel doen dan wat zij op Vlaams niveau overeen komen is niet nieuw. Ook de voormalige CVP deed niet anders.

Het Vlaams Blok is echter wel benieuwd naar de reactie van de N-VA over haar kartelpartner in dit dossier.

Anke Van dermeersch
     Frank Creyelman