OMBUDSDIENST IS ER SNEL BIJ MET RAPPORTERING KLACHTEN OOSTRAND DIE NOG ALTIJD VEEL MINDER HEEFT DAN IN 2000, WAT ECHT 'VOORHEEN' IS
 

PERSARTIKEL dd 23.3.2004

Nadat in het kader van het spreidingsplan voor de vluchten vanop de luchthaven van Zaventem op 18 maart al de nieuwe luchtvaartroutes in gebruik werden genomen, werd afgelopen nacht het nieuwe, gespreide banengebruik voor de nachtvluchten
ingevoerd. Bij de ombudsdienst van de luchthaven liepen dinsdag opvallend meer klachten binnen uit Erps-Kwerps, Sint-Lambrechts-Woluwe en Sint-Stevens-Woluwe.

Terwijl voorheen 's nachts voornamelijk opgestegen werd vanop de banen 25R (boven Diegem) en 20 (Sterrebeek) en enkel bij bepaalde windrichtingen ook vanop andere banen, zullen vanaf nu ook de banen 02 (Perk), 07R (Kortenberg) en 07L (Steenokkerzeel) systematisch worden gebruikt (en niet enkel bij bepaalde weersomstandigheden). Nieuw is ook dat er voor elke nacht een ander opstijg- en landingsschema geldt waardoor elke omwonende minstens 1 rustige weeknacht krijgt.

Afgelopen nacht werd van 23 tot 3 uur baan 20 gebruikt om op te stijgen en tussen 3 en 6 uur 07R en 02. "15 vliegtuigen stegen op van baan 20, 2 vanaf 02 en 23 vanaf 07R. Gecombineerd met de nieuwe routes betekende dit dat in de eerste helft van de nacht Sint-Lambrechts-Woluwe, Sint-Stevens-Woluwe, Diegem en de Noordrand vaak overvlogen werden en nadien Erps-Kwerps. Het is dan ook niet te verwonderen dat vooral vanuit de vermelde regio's veel klachten binnenliepen. In totaal ging het dinsdag om een 30-tal klachten wat merkelijk meer is dan voorheen", aldus ombudsman Raf De Baerdemaeker aan Belga.

De totale hinder voor zones aan de startbanen zal na de invoering van het volledige spreidingsplan voor Sterrebeek-Wezembeek-Oppem gestegen zijn van 9 tot 14 procent, in Perk van 1 tot 5 procent en in Zaventem van 0 tot 2 procent. In Diegem-Haren daarentegen is een daling te verwachten van 40 tot 29 procent en in Erps-Kwerps (29 procent) en Steenokkerzeel (21 procent) een bijna stabilisatie. De Baerdemaeker is ervan overtuigd dat na realisatie van het plan de
gemiddelde hinder per individu in de brede regio merkelijk minder zal zijn dan nu. Op 15 april wordt nog het minimale stijgpercentage van de vliegtuigen opgetrokken van 4 tot 7 procent en op 17 april gaat het spreidingsplan in voor het banengebruik van de dagvluchten.