'Windnormen Zaventem brengen piloten in gevaar'

maandag 14 juli 2008 | Bron: belga

BRUSSEL - De windnormen die op de luchthaven van Zaventem gelden, brengen de veiligheid in het gedrang. Dat zegt de pilotenvereniging BeCA (Belgian Cockpit Association). Vooral opstijgen en landen met rugwind verhoogt de veiligheidsrisico's.

Vooral de windnormen die op Zaventem worden gehanteerd, moeten het ontgelden. Vliegtuigen moeten opstijgen en landen tegen de wind in, zo luidt de gouden regel van de internationale organisatie voor de burgerluchtvaart ICAO. 'Vogels landen niet met rugwind, waarom zouden piloten dat wel doen?', vraagt BeCA zich af.

In uitzonderlijke gevallen laat de ICAO een maximale rugwind van 5 knopen en een zijwind van 15 knopen toe. Maar op Zaventem worden nog soepeler normen gehanteerd, met name tot 7 knopen rugwind en 20 knopen zijwind.

Volgens BeCA zorgen die 'lossere normen' ervoor dat piloten 'vaak problemen hebben om hun toestel te stabiliseren bij het benaderen van pistes 25L en 25R bij oostenwind'. Ook bij het opstijgen is rugwind nadelig voor de veiligheid.

'Piloten zouden bij het landen en opstijgen niet moeten vechten tegen de basiswetten van de aërodynamica', stelt BeCA. Bovendien zouden de normen op Zaventem ook voor extra geluidsoverlast zorgen.

De pilotenorganisatie zal haar aanbevelingen op 23 juli toelichten op een persconferentie.

dsl

Piloten bekritiseren spreidingsplan Zaventem (Belga)

De windnormen die op de luchthaven van Zaventem gelden, brengen de veiligheid in het gedrang. Dat zegt de pilotenvereniging BeCA (Belgian Cockpit Association). Vooral opstijgen en landen met rugwind verhoogt de veiligheidsrisico's, en opstijgen met rugwind veroorzaakt ook meer geluidshinder.

Grieven
Het is niet de eerste keer dat de pilotenvereniging kritiek heeft op het spreidingsplan. In een technische nota zet BeCA nog eens de belangrijkste bekommernissen en aanbevelingen op een rijtje. Vooral de windnormen die op Zaventem worden gehanteerd, moeten het ontgelden. Vliegtuigen moeten opstijgen en landen tegen de wind in, zo luidt de gouden regel van de de internationale organisatie voor de burgerluchtvaart ICAO. "Vogels landen niet met rugwind, waarom zouden piloten dat wel doen?", stellen ze bij BeCA in een boutade.

Soepeler normen
Als uitzondering op die algemene regel wordt wel een maximale rugwind van 5 knopen en een zijwind van 15 knopen toegelaten. Maar op Zaventem worden nog soepeler normen gehanteerd, met name tot 7 knopen rugwind en 20 knopen zijwind. De pilotenvereniging waarschuwt voor veiligheidsrisico's. Door de "lossere normen" hebben piloten "vaak problemen om hun toestel te stabiliseren bij het benaderen van pistes 25L en 25R bij oostenwind". Ook bij het opstijgen is rugwind nadelig voor de veiligheid. "Piloten zouden bij het landen en opstijgen niet moeten vechten tegen de basiswetten van de aërodynamica", stelt BeCA.

Geluidsoverlast
Opstijgen en landen met rugwind verhoogt niet alleen de veiligheidsrisico's, het verergert ook het probleem van de geluidsoverlast. Toestellen die met rugwind moeten opstijgen vereisen meer motorkracht en bovendien wordt het geluid als het ware "vooruit geblazen".

Aanbevelingen
De pilotenvereniging doet nog een aantal aanbevelingen om de veiligheid van het vliegverkeer op Zaventem te vergroten. Tegelijk vliegen op kruisende pistes moet absoluut vermeden worden. Zo kan men de dwarspiste op Zaventem (piste 02/20) niet tegelijkertijd met de twee evenwijdige pistes gebruiken. Voorts pleit BeCA ervoor om aan het uiteinde van elke piste een soort veiligheidszone van 300 meter te voorzien. Die zone moet ook twee keer zo breed zijn als de piste zelf. (belga/sam)