Kamer van Handel en Nijverheid arrondissement Halle-Vilvoorde.

Luchthavenakkoord moet herbekeken worden wat de verdeling van de lasten betreft

De Kamer voor Handel en Nijverheid van Halle-Vilvoorde en het Vlaams Economisch Verbond wijzen op het belang van de tewerkstelling in het dossier nachtvluchten en waarschuwen voor overhaaste beslissingen. Er is een luchthavenakkoord, waarbij het bedrijfsleven - meer bepaald DHL - zijn afspraken heeft nagekomen. Wanneer er zich vandaag een probleem stelt met de lasten die voortkomen uit het luchthavendossier, dan moet dat opgelost worden waar het probleem zich stelt: met name de houding van Brussel en Wallonië.

Wel baten, geen lasten … maar zo werkt het niet

Twee jaar geleden werd een akkoord gesloten in het nachtvluchtendossier rond de luchthaven van Zaventem. Het bedrijfsleven heeft zich sindsdien aan zijn engagementen gehouden. DHL bijvoorbeeld, dat als werkgelegenheidsbaken onmisbaar is op de luchthaven van Zaventem, is bezig alle oude Boeing 727’s te vervangen door 757’s, zoals overeengekomen.  De voordelen van de nachtvluchten zijn nu verspreid over Vlaanderen, Brussel en Wallonië, waar ruim 3500 gezinnen leven van het directe werk dat de nachtvluchten genereren.

Blijkbaar staat het iets moeilijker met de solidariteit tussen de regio’s om ook een deel van de lasten op zich te nemen. Dit weerspiegelt de algemene tendens om bestaande hinder naar de buren te verschuiven en er aldus zelf geen last meer van te ondervinden. Deze tendens is nefast want als de lasten niet aanvaard worden, dreigen ook de lusten ons te ontglippen, zodat de werkgelegenheid in het gedrang komt en zich naar het buitenland zal verplaatsen.

Lasten herverdelen

In het luchthavenakkoord is het duidelijk dat de lusten verdeeld zijn. DHL biedt werk aan 3.500 gezinnen. Het probleem stelt zich in het luchthavendossier dus duidelijk op het vlak van de lasten.  Dit gedeelte zal dan ook grondig herbekeken moeten worden, en niet op de kap van DHL zoals nu lijkt te kunnen gebeuren. Het VEV en de Kamer voor Handel en Nijverheid roept het overlegcomité op om een oplossing te vinden voor de verdeling van de lasten.

14/01/2003

Meer info: