BIAC: MILIEUVETO BLIND VOOR SOCIAAL/ECONOMISCHE GEVOLGEN IS NIET DUURZAAM

PERSARTIKEL dd 13.1.2003

Biac, de uitbater van de luchthaven van Zaventem, herhaalt zijn steun voor de uitbreidingsplannen van DHL op de luchthaven als die kadert in een duurzame ontwikkeling. Een en ander staat te lezen in een mededeling dinsdagavond.

BIAC herinnert eraan dat DHL in het eerste semester van 2003 BIAC informeerde dat het zijn Europese Hub in Zaventem wilde ontwikkelen, met een voorziene groei van 312.000 ton nu naar 781.000 ton in het jaar 2012. Deze ontwikkeling zou het aantal directe jobs bij DHL laten toenemen tot 9.600 en zo de staatskas spijzen, zegt BIAC.

Tegen 2012 zou DHL 4.200 nieuwe arbeidsplaatsen creëren. Vandaag biedt het bedrijf 5.400 mensen werkgelegenheid. Volgens cijfers van BIAC zou de activiteiten van het koerierbedrijf nog eens 5.200 tot 6.100 indirekte jobs opleveren.

Met haar activiteiten op Zaventem zou DHL tegen 2012 jaarlijks 310 à 350 miljoen euro bijdragen aan de Belgische schatkist tegen 170 à 286 miljoen euro in 2002. De waarde van DHL voor het Bruto Binnenlands Product zou binnen negen jaar tussen de 1,3 en 1,5 miljard bedragen. Nu wordt dat geraamd op 705 à 844 miljoen.

Een vertrek, zelfs gedeeltelijk, van de groep uit België zou een groot verlies zijn voor de Belgische economie, zegt Biac, dat het "uitbreidingsproject van DHL steunt, voor zover dit project een duurzame ontwikkeling onderschrijft". De luchthavenuitbater besluit: "Een veto uit de milieuhoek die blind blijft voor de sociale en economische gevolgen, verdient niet de noemer van duurzame ontwikkeling."

Vraag is of deze mededeling veel indruk zal maken op de tegenstanders van de nachtvluchten. Eerder dinsdag trok de vzw Bruxelles Air Libre de vooruitzichten van bijkomende arbeidsplaatsen in twijfel. Voor de vzw komen de dreigementen om Zaventem te verlaten en de aankondiging van de creatie van 10.000 jobs niet overeen met de werkelijkheid. De bedoeling is enkel om "de vakbonden en de regering warm te maken voor de uitbreiding van de nachtvluchten op de luchthaven van Zaventem ten koste van het recht op nachtrust van meer dan 300.000 omwonenden, die nu al gestoord worden door de vluchten".