'Dankzij communautair aspect zit uitbreiding Brussels Airport hoogstwaarschijnlijk in welgekomen patstelling'

Knack 27/01/18 om 09:39 - Bijgewerkt op 26/01/18 om 18:48

'Het is hoopgevend dat de uitbreiding van de luchthaven van Zaventem niet halsoverkop kan en zal plaatsvinden', schrijft Jonas Van der Slycken van denktank Minerva.

Begin deze week berichtten de Vlaamse kranten over de toekomstplannen van Brussels Airport. Om tegen 2040 haar huidige capaciteit van 23 miljoen passagiers te vermeerderen tot 40 miljoen wil ze een piste verlengen, een nieuwe taxibaan aanleggen en een 18m hoge en 4 km lange geluidwerende muur bouwen.



Tot slot, om de teneur in de krantenartikelen tegen te spreken, de onteigening van 22 woningen is niet het slechtst mogelijke scenario. Het slechtst denkbare scenario kent noch 40, noch 10 miljoen passagiers in 2040. Het worst case scenario is dat we ons geen ander spoor richting 2040 kunnen voorstellen dan een uitgehold business-as-usual scenario, dat we onze bewegingsvrijheid niet gebruiken om weerstand te bieden en zo verzaken om de toekomst en een sociaalecologische samenleving vorm te geven en veilig te stellen. Brussels Airport uitbreiden en een expansieve logica volgen, ongeacht de kosten, die vlieger gaat immers al lang niet meer op.

Jonas Van der Slycken is doctorandus in de ecologische economie aan de Universiteit Gent en lid van denktank Minerva.

http://www.knack.be/nieuws/belgie/dankzij-communautair-aspect-zit-uitbreiding-brussels-airport-hoogstwaarschijnlijk-in-welgekomen-patstelling/article-opinion-956473.html?utm_source=Newsletter-27/01/2018&utm_medium=Email&utm_campaign=Newsletter-RNBDAGKN&M_BT=4202684686999