Mondelinge vraag vanwege Mevrouw Frieda Brepoels aan de Minister van Mobiliteit, Mevrouw Durant ivm de aanstelling van een expert om de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem aan te pakken.

  

Op 26/2/2002 werd een buitenlands expert, Airport Aviation Consultancy (AAC) aangesteld met de opdracht ‘de vertrekroutes te optimaliseren met als doelstelling die routes te vinden die zo weinig mogelijk mensen aan lawaai blootstellen gedurende de nacht binnen de grenzen van de veiligheid’. Dit kunnen we lezen in de inleiding van de impactstudie van de KUL.
AAC zou ondertussen klaar zijn met de optimalisatie en heeft een vertrekroute voor elke baan herschreven. Werden deze routes reeds gepubliceerd in de Apėronautical Information Publication? Zo ja, wanneer?
Hoe verliep precies de aanstellingsprocedure? Hoeveel experts werden oorspronkelijk gevraagd ene voorstel in te dienen? Hoeveel bedraagt de kostprijs van deze volledige opdracht? Hoe luidde de volledige opdracht precies? Kreeg AAC op voorhand beperkingen mee?

 Frieda Brepoels

8 december 2002

 

Mondelinge vraag vanwege Mevrouw Frieda Brepoels aan de Minister van Mobiliteit, Mevrouw Durant ivm de luchthavenpolitiek rond de luchthaven van Zaventem.

  

Tijdens het interministerieel overleg van 22/2/2002 werdeen tesfase vastgelegd van 1 jaar. Hierbij zou een beoordelingscommissie optreden bestaande uit de twee gewestelijke en federale administraties (Vlaams, Brussels, federaal, BIAC, Belgocontrol en luchtvaartmaatschappijen) die de testgegevens zouden onderzoeken.

 

Hoe wordt de werking van de beoordelingscommissie geėvalueerd? Wie controleert de werking van deze commissie? Wie controleert de instanties die de vliegprocedures vastleggen en aanpassen? Hoe wordt maw de luchthavenpolitiek op dit moment vastgelegd?
Heeft de commsisie buitenlandse voorbeelden geļntegreerd bij haar adviezen betreffende het overvliegen van stedelijke agglomeraties?

Wat zijn de argumenten om vijf van de zes start- en landingsbanen zoveel mogelijk uit te sluiten van gebruik? Namelijk de 25L, de 7R, de 7L, de 20 en de 02. Politieke of aėronautische?
Is er een kostenevaluatie gemaakt van de gevolgen van de beslissing om maar één piste te gebruiken en de andere praktisch ongebruikt te laten?

Werden tijdens het interministerieel overleg van 22/2/2002 ook studies voorzien naar de gevolgen voor de volksgezondheid en de gezondheidszorg? Zo ja, welke, door wie en volgens welke onderzoeksmodellen?
Werden tijdens dit overleg studies voorzien naar de gevolgen voor het milieu? Zo ja, welke, door wie en volgens welke onderzoeksmodellen?


Frieda Brepoels

8 december 2002

 

Mondelinge vraag vanwege Mevrouw Frieda Brepoels aan de Minister van Mobiliteit, Mevrouw Durant ivm het isolatieprogramma om de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem in te dijken.

  

Welke relatie is er precies tussen het huidige hindermodel en het isolatiemodel?
Hoe luidt de kosten/batenanalyse van de isolatiekost t.o.v. een eventuele delocalisatie in Belgie van de nachtvluchten?

Waarom wordt er eerst geconcentreerd en dan pas geisoleerd? Wat is de exacte timing?
Hoe worden de gemeenten geinformeerd?
Op welke gronden zal er precies geisoleerd worden?
Welke gemeenten komen precies in aanmerking? Binnen de gemeenten, wie komt er in aanmerking? Is er een budget voorzien? Vanaf wanneer? Is er een globaal budget of een budget per gehinderd gezin?
Wat houdt de isolatie precies in?
Waarop heeft men zich gebaseerd om dit vast te leggen (cfr. buitenlandse voorbeelden)?
Is er ene eigen bijdrage van de burger voorzien? Zo ja, welke? Is isolatie verplicht?
Indien isolatie verplicht i, is dan de eigen bijdrage ook verplicht?
Welke is de garantie dat de hinder zowel overdag als ’s nachts na de beoogde isolatie ook werkelijk onder de aanvaardbare normen gedaald is?
Hoe wordt de waardevermindering van het patrimonium dat zich in het concentratiegebied bevindt, geėvalueerd en berekend?
Hoe verhoudt zich de isolatiekost (en binnen de isolatiekost de eventuele eigen ijdrage) t.o.v. de waardevermindering van het patrimonium?
Hoe wordt deze waardevermindering gerelateerd aan het hindermodel?

Is er een inschatting gemaakt van alternatieven voor het huidige concentratiemodel tegend e isolatiekost?

 

Frieda Brepoels

8 december 2002