Besluiten verslag van de 5de vergadering van dinsdag 11 maart 2003

  

OVF-FCA/2003/005

 

De zitting wordt geopend om 16u07, in de vergaderzaal van Belgocontrol en onder het voorzitterschap van de heer Dolf Cauwelier.

 

Nieuwe vertegenwoordigers en plaatsvervangende leden zijn vandaag voor de eerste maal aanwezig, de Voorzitter verwelkomt hen en verzoekt hen zich in het kort voor te stellen.  Het Forum noteert op vraag van mevrouw Evelyne Van Boxem haar vervanging; alsook het ontslag van de heer Alex Trostmann die niet langer wenst deel te nemen aan de vergaderingen van het Forum aangezien hij meent dat geen enkele maatregel genomen werd tot vermindering van het lawaai waargenomen aan de grond.  Er wordt overeengekomen dat de gegevens van het Forum zullen aangepast worden en zo spoedig mogelijk verdeeld.

 

Voorafgaandelijk aan het onderzoeken van de dagorde, brengt een vertegenwoordiger van Biac een gedetailleerde voorstelling van de nieuwe informatie « Nachtoperaties » die dagelijks worden geplaatst op de internet website van de luchthaven Brussel-Nationaal.  Alle bladzijden worden uitvoerig besproken samen met de nachtprocedures vanaf baan 20 en 25 rechts.  Verschillende vragen worden gesteld over de aanduiding van de stijgingsgraad voor iedere opstijging, over de manier waarop de informatie wordt ingevuld voor de vertrekken van baan 20 alsook over de informatie van de geluidsmetingen van de regionale administraties AMINAL en BIM-IBGE die eveneens zouden moeten kunnen geraadpleegd worden op een internet site.

 

Deze gegevens kunnen geraadpleegd worden op de internetsite www.biac.be, alle informatie met betrekking tot de nachtprocedures zijn terug te vinden onder het luik “nachtoperaties” in de rubriek “Boordtabellen nachtoperaties”, op dit ogenblik kan men kiezen tussen de operaties van baan 20 of van baan 25 rechts.

 

1.     Goedkeuring van de besluiten van de vergadering nr. 4 van dinsdag 21 januari 2003

 

De besluiten van de 4de vergadering van dinsdag 21 januari 2003 worden unaniem goedgekeurd.

 

2.     Statuut en bekwaamheden van het Overlegforum voor de Luchthaven Brussel-Nationaal – schrijven gericht aan de Minister van Mobiliteit en Vervoer in naam van het Forum op datum van 13 januari 2003 – ter info

 

De vertegenwoordiger van de Minister van Mobiliteit en Vervoer verduidelijkt dat op dit ogenblik door de Administratie juridische denkpistes worden onderzocht om te komen tot welk de beste manier is om het Forum bekwaamheden te verlenen.  Een definitief antwoord zal worden voorgelegd tijdens de volgende vergadering door het Kabinet van de Minister van Mobiliteit en Vervoer.  Verschillende leden werpen de belangrijkheid van deze beslissing op : er bestaat een eenstemmige wens opdat de bekwaamheden of bevoegdheid tot advies zou toegekend worden aan het overlegforum, in het tegenovergestelde geval zou dit Forum slechts beperkt worden tot het bespreken van gekregen informatie.

Een herinnering aan de brief die verstuurd werd op 13 januari 2003 aan de Minister zal verstuurd worden aan de toezichthoudend Minister.

 

3.     Akkoord van het Interministerieel Overlegcomité « Staat-Regio’s” van vrijdag 24 januari 2003 over de nachtvluchten - Voorstelling

 

Een informatienota, opgesteld door de Ombudsdienst, wordt overgemaakt aan de aanwezige leden van het Forum, hetzij een voorstelling met officiële gedetailleerde kaarten.  Deze beslissingen zijn echter nog steeds niet in voege wegens het uitblijven van een akkoord vanwege het Interministerieel Overlegcomité en van de Ministerraad over de juiste trajecten van de nieuwe nachtelijke opstijgroutes.  Belgocontrol ontwikkelde, op basis van het akkoord, verschillende scenario’s die op 25 februari 2003 naar de toezichthoudend Minister werden verstuurd, dewelke om bijkomende informatie heeft verzocht bij de Algemene Directie van de Luchtvaart, Administratie met betrekking tot de veiligheid en die haar op 7 maart 2003 een advies heeft overgemaakt.  Nog steeds bestaan verschillende veiligheidsproblemen voor de route “Vlucht over Brussel-Nacht”, hetzij het overvliegen van de gasterminal te Neder-Over-Heembeek, industriële site die geklasseerd staat onder risico “Seveso”.  De Minister wacht op nieuwe voorstellen van operationele inwerkingstelling vanwege Belgocontrol.  Verschillende vragen worden gesteld, ondermeer over het in dienst stellen van een geoptimaliseerde route vanaf baan 20, dewelke hoewel zij gepubliceerd werd in de AIP, de enige blijft die op 26 december 2002 niet in dienst werd gesteld.

 

4.     Platform/Memorandum over Brussel-Nationaal op 23 januari 2003 afgegeven door bepaalde verenigingen van buurtbewoners – Discussie – Punt in de zitting aangebracht door de vereniging Bond Beter Leefmilieu – Bruxelles Air Libre Brussel en Inter Environnement Bruxelles

 

Dit platform wordt voorgesteld in zitting door de vertegenwoordigers van de buurtverenigingen die het Memorandum hebben mee ondertekend.  Verschillende vragen worden gesteld over de economische belangen van de luchthaven en de gevolgen van een verbod op nachtvluchten.

 

5.     Nieuwe procedure om in dienst te stellen voor de vliegtuigen die een bocht naar links maken bij opstijgen vanaf baan 25 rechts – punt in zitting aangebracht door Bruxelles Air Libre Brussel

 

De hoogte aan de welke de vliegtuigen hun bocht naar links aanvangen in de richting Huldenberg bij het opstijgen vanaf baan 25 rechts werd van 1700 voet naar 2000 voet gebracht met ingang van 19 april 2001 tengevolge een « incident » en niet een « bijna-ongeluk”, dat zich voordeed tussen twee vliegtuigen in de loop van het jaar 2000.  De beslissing van het interministerieel overleg van 29 november 2002 om de opstijgroute overdag CIV 6 C te wijzigen en haar over de ring R.O te laten vliegen in plaats van over het centrum van Wemmel houdt in dat de horizontale scheiding van 5 Nautical Miles moet behouden blijven en hierdoor de hoogte voorafgaand aan de bocht moet verlaagd worden.  Een voorstel hieromtrent werd door Belgocontrol gebracht, maar deze beslissing rust temidden van de andere te concretiseren voorstellen, voor dewelke vandaag nog geen formeel akkoord bestaat.

 

6.     Analyse van de ramp procedure die werd ingesteld ten gevolge van het ongeluk met een toestel van de Federale Politie op 10 januari 2003 en conclusies voor de toekomst – Punt in zitting aangebracht door Bruxelles Air Libre Brussel

 

Dit betreurenswaardig ongeluk ontstond op de intersectie van twee banen.  Gedurende de tijdspanne dat de hulpdiensten en onderzoekers ter plekke kwamen, waren 4 van de 6 landings- en opstijgmogelijkheden niet uitvoerbaar.  De vertegenwoordiger van Belgocontrol licht toe dat door het beheerscontract, Belgocontrol gebonden is de veiligheid van de luchtvaartprocedures te waarborgen maar ook de operationele capaciteit van de luchthaven te garanderen.  Door dit feit werd de baan 07 rechts in dienst gesteld voor de landingen, inderdaad zeer uitzonderlijke procedure maar die officieel en gepubliceerd is.

 

De Voorzitter informeert de leden van het Forum dat de technische werkvergadering met betrekking tot de technische informatie waarover de leden van het Forum wensten te beschikken gehouden werd op 26 februari 2003, maar dat geen enkel concreet akkoord gevonden werd tussen de deelnemers.  De werkzaamheden van deze groep zullen dus verdergezet dienen te worden.

 

7.     Toekomstige lokalisering van de vergaderingen van het Forum – Concrete voorstellen van Leefbaar Diegem, de gemeenten Schaarbeek en Tervuren


Het Forum is van mening dat de afwezigheid van een simultaan vertaling niet een onmiddellijke vereiste is die de verhuis van lokalisatie van de vergaderingen rechtvaardigt.  De voorstellen van andere zalen zijn interessant maar bieden geen garantie, niet voor parking, noch inzake openbaar vervoer.  Het Forum wenst dus haar vergaderingen te blijven houden in de zaal die ter beschikking wordt gesteld door Belgocontrol.

 

8.     Allerlei

 

Verschillende leden onderbreken en eisen dat de leden van het Forum zouden beschikken over de gegevens van de studie en werken van de Nederlands expert zowel voor de nachtvluchten als voor de dagvluchten, zoals dit het geval was met de studie van de KUL.  De vertegenwoordiger van de Minister van Mobiliteit en Transport verbindt zich ertoe deze vraag over te maken aan de toezichthoudend Minister en binnenkort een antwoord te geven.

 

De Voorzitter herinnert de leden van het Forum er aan dat, overeenkomstig met artikel 16 van het Intern reglement van het Overlegforum, het mandaat van de Voorzitter werd vastgelegd voor één jaar.  Daarom zal een nieuwe Voorzitter moeten van het Forum moeten verkozen worden tijdens de volgende vergadering uit de vertegenwoordigers van Regio Brussel-Hoofdstad.  De kandidaturen moeten het Algemeen Secretariaat van het Forum bereiken voor 1 juni 2003; een herinnering van deze maatregel zal verstuurd worden met de uitnodiging voor de 6de vergadering van het forum dat is vastgelegd op dinsdag 10 juni 2003.

 

 

Alle punten die op de dagorde stonden zijn behandeld geweest.  De Voorzitter beëindigt de vergadering om 18u04.