OVERLEGCOMMISSIE

LUCHTHAVEN BRUSSELS AIRPORT

 

 

Overlegcommissie in uitvoering van het besluit AMV/00068637/1014B van 30 december 2004 van de Vlaamse Minister van Openbare werken, Energie, Leefmilieu en Natuur houdende uitspraak over de beroepen aangetekend tegen de beslissing nr. D/PMVC/04A06/00637 van 8 juli 2004 van de Bestendige Deputatie van de Provincieraad van Vlaams-Brabant houdende het verlenen van de vergunning aan Brussels International Airport Company (nu The Brussels Airport Company) om een vlieghaven te exploiteren.

 

Verslag van de vergadering van 21 juni 2012

 

Voorzitter:

de heer Jean-Paul Olbrechts

 

Aanwezig:

Vertegenwoordigers van de gemeenten:

De heer Frank Buelens; De h. Chris Taes, de heer Herman Vander Voorde

 

Vertegenwoordigers van de omwonenden aangeduid door de gemeentelijke adviesraden:

De heer Erik Tamboreyn, de heer Roger Vermeiren; De heer Daniel Poesmans; Mevrouw Marijke Moulijn; De heer Marc Loozen

 

Vertegenwoordiger van Belgocontrol

Mevrouw Liesbeth Peeters, de heer Maarten Driesen

 

KULeuven

De heer Gerd Geentjens

 

Vertegenwoordigers van The Brussels Airport Company:

De heer Marc Van Tilborg, Mevrouw Nathalie Van Impe, Mevrouw Valerie Aendekerk, Mevrouw Christel Vandenhouten

 

Secretaris

Jan Van der Cruysse

 

 Verontschuldigd:

De heer Gaspard Withofs; de heer Erik Tamboryn; mevrouw Helga Kunnert, mevrouw Gwenny de Vroe, de heer Theo De Beer, de heer Koen Vandermeiren, de heer Cois Vanderelst

1) Goedkeuring verslag van de vergadering van 22 maart 2011

 

Aanvulling: de heer Marc Loozen was verontschuldigd. Dit wordt gecorrigeerd.

 

 

2) Geluidscontouren 2011 (Gert Geentjes, K.U.Leuven)

 

Deze presentatie is toegevoegd in bijlage. Het volledige rapport 2011 staat op de website van Brussels Airport (op de menubalk onder “Milieu” – “Geluidscontouren”).

 

 

3) Project Connector (Voorstelling door Els Reynders, TBAC)

 

Connector is een bovengronds gebouw dat de tunnel tussen de terminal en pier A zal vervangen. 

De conceptfase wordt afgerond. In de week van 19 juni 2012 wordt de bouwaanvraag ingediend.

 

Waarom dit gebouw?

-         Gemeenschappelijk screening platform en daardoor verhoogde efficiëntie

-         Verhogen passagierstevredenheid en – experience

 

Timing: ingebruikname eind 2014

 

Deze presentatie is toegevoegd in bijlage.

 

Vragen van de leden van de commissie:

-         Hoeveel sneller kan je aan de gate geraken? Dit is niet gemeten. Het gaat vooral over perceptie en verbeteren van screeningprocesses. De passagier moet niet langer twee verdiepingen naar beneden in de tunnel en nadien weer naar boven.

-         Wat is de pay-back time? Ongeveer 13 jaar

-         Wat is het milieu-effect? Op tarmac level blijft een doorgang tussen de gebouwen voor dienstvoertuigen. Een beperkt aantal vliegtuigen van General Aviation zal rond pier A moeten taxiën.

-         Wordt de 10.000m² dakoppervlakte benut voor ecologische tecnologieën vb groendak of zonnepanelen? TBAC bekijkt de ecologische voetprint en de mogelijke toepassingen vb warmte-koude opslag.

 

 

4) Project Pier A West (Voorstelling door Piet Demunter, TBAC)

 

Status van het project intern:

-         Voor welk soort trafiek doen we dit?

-         Flexibele pier of niet?

-         Lengte/breedte pier?  - overleg met belgocontrol

 

Timing: juni 2012 tender voor architect / oktober 2012 keuze architect

 

MER opgestart:

-         Kennisgevingsdocument ingediend en volledig verklaard door de MER

-         30 dagen inzage bij de gemeenten

-         Richtlijnen gekregen van MER (huidige fase)

-         Rapport schrijven – indienen – toevoegen aan stedebouwkundige vergunning

 

 

 

Vragen van de leden van de commissie:

Waarom wil men een nieuwe pier bouwen?

-         Om te beantwoorden aan de marktgroei

-         Verplichting om alle vluchten op een kwalitatief gelijkwaardige manier te kunnen bedienen, ook op piekmomenten

-         Passagierstevredenheid en – expierence (minder bussing en meer Gates met bruggen en zo de tijd verkorten)

Wat denkt de omgeving hiervan?

-         De omgeving wil haar stem laten horen

-         Antwoord: TBAC wil naar de omgeving luisteren maar niet groeien in een groeiende economische omgeving is nefast voor bedrijven. Uitwijken naar andere luchthavens is niet mogelijk omdat het splitsen van operaties niet rendabel is voor de business

 Agendapunten volgende vergadering:

-         Info, over locatie – geluid – mobiliteit toelichten (door Christel Vandenhouten,TBAC)

-         Masterplan toelichten en bekijken volgens welke methodiek de commissie hierover op de hoogte kan gehouden worden.

 5) Evolutie van het aantal bewegingen (Liesbeth Peeters, Belgocontrol)

 

Liesbeth Peeters van Belgocontrol brengt het driemaandelijks overzicht van het aantal bewegingen.

De betreffende presentaties worden toegevoegd in bijlage.

 

 6) Varia

a) Vraag mbt de studie rond gezondheid van Annemans. Brussels Airport wijst erop dat de conclusies van de betrokkene afwijken van die van internationale erkende gezondheidsstudies, en dat ook zijn zelfverklaard statuut van expert twijfels ontlokt: zelfs in de media.

Wat doet TBAC ten voordele van milieu en omgeving?

 

b) Een volgende vergadering: vertrekroutes – vragen aan kabinet voor toelichting

 

c) In augustus worden werken uitgevoerd aan baan 25R. De fases van de werken kunnen gevolgd worden op de website van Brussels Airport

 

  

 

Volgende vergadering: donderdag 20 september 2012 bij Brussels Airport – Satelliet