Klagers Schiphol krijgen 'klantvriendelijker' behandeling

Luchtvaart Nieuws NL 31-10-2008

SCHIPHOL - Klagers over hinder van vliegverkeer rond Schiphol kunnen vanaf zaterdag (1 november) rekenen op een klantvriendelijkere behandeling. Op 1 november wordt namelijk een nieuw registratiesysteem voor klachten in gebruik genomen, zo heeft het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) vrijdag bekendgemaakt.

Volgens een woordvoerster van het BAS is de belangrijkste verbetering dat omwonenden van de luchthaven niet meer elke afzonderlijke klacht hoeven te melden, maar ook een hele periode mogen noemen waarin ze overlast hebben ervaren. Bovendien kunnen mensen voor een klacht nu ook op de website bezoekbas.nl terecht.

Jaarlijks zijn er ruim 600.000 klachten over geluidsoverlast door Schiphol, verdeeld over meer dan zesduizend omwonenden. De verwachting is dat dit aantal met het nieuwe registratiesysteem gaat dalen, omdat niet elk incident meer hoeft te worden gemeld.