Luchthaven Zaventem investeert 500 miljoen euro in uitbreiding
Brussels Airport investeert 500 miljoen euro in uitbreiding van de capaciteit. De vertrek- en de aankomsthal worden groter. Er komt een nieuw hotel en de aansluiting op onder meer trein en tram moet vlotter.
Wim Winckelmans
De Standaard 18/03/2025
Volgens Arnaud Feist, ceo van Brussels Airport, is de naar schatting 500 miljoen euro de grootste investering in de luchthaven van de afgelopen dertig jaar. Die is nodig, omdat de luchthaven steeds vaker op haar grenzen botst. De huidige capaciteit is 28 à 30 miljoen passagiers per jaar. Tegen 2032, wanneer de werken klaar moeten zijn, verwacht de luchthaven 32 miljoen passagiers.
Ook het Sheraton-hotel en de liften en roltrappen op de luchthaven zitten aan hun limieten. Het hotel is bijvoorbeeld de helft van het jaar bijna volledig volgeboekt. De toekomstige luchthaventram, gepland voor het begin van de jaren 30, vergt eveneens aanpassingen aan de infrastructuur
De luchthaven wil haar rol versterken als verbindingspunt tussen het vliegtuig en de trein, tram, auto en fiets. Zo komt er ook een nieuw busstation en een vernieuwde taxi- en drop-offzone. Het nieuwe hotel op de luchthaven zal meer dan 300 kamers tellen.
“Brussels Airport zal de passagiers een totaal vernieuwde ervaring aanbieden in de vertrek- en aankomsthal, met meer ruimte en licht en een adembenemend uitzicht op het tarmac”, zegt Feist. “Deze investeringen luiden een nieuw tijdperk in voor de luchthaven.”
De uitbreiding valt binnen de nieuwe omgevingsvergunning die de luchthaven vorig jaar heeft gekregen. De Raad voor Vergunningsbetwistingen behandelt binnenkort de beroepen tegen die vergunning, niet alleen van omwonenden maar ook van het Brussels Gewest. Brussels Airport zegt dat de bijkomende infrastructuur bedoeld is voor passagiers, niet voor vluchten
Oude trein
Op en rond de luchthaven van Zaventem werken 60.000 mensen, benadrukt Vlaams viceminister-president Ben Weyts (N-VA). “De luchthaven is een motor van de welvaart in Vlaams-Brabant. Grote investeringen in de luchthaven renderen voor ons allemaal.”
De hoofdmoot van de investering is ten laste van de Brussels Airport Company, een bedrijf met een meerderheidsaandeel van buitenlandse investeerders en pensioenfondsen. Er is ook een deelname van 25 procent van de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij FPIM. Andere investeringen worden gedragen door de Vlaamse en Brusselse regeringen. Dat is het geval met de luchthaventram, die een extra verbinding tussen de hoofdstad en de luchthaven zal verzorgen, en de werken aan de Brusselse Ring, die de toegankelijkheid voor autoverkeer moet verbeteren.
De treinverbinding is nog een werkpunt. Federaal minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke (Les Engagés) ergerde zich bij de voorstelling van de plannen eraan dat hij in een verouderd treinstel naar de luchthaven moest sporen. Dat geeft geen goede eerste indruk aan buitenlandse bezoekers, vond hij
Brussels Airport wil half miljard investeren in vernieuwing luchthaven
De Tijd 18/04/2025 om 12:55
Brussels Airport wil ongeveer 500 miljoen euro investeren om tegen 2032 de vertrekhal, de aankomsthal en de zone voor het openbaar vervoer te vernieuwen. De luchthaven zal met de tram bereikbaar zijn, en er komt ook een park
Een vertrekhal met meer ruimte voor de check-in, een hogere aankomsthal met veel daglicht en zicht op het tarmac, en een grote hub voor het openbaar vervoer waar ook de tram toekomt: tegen 2032 moet een bezoek aan Brussels Airport helemaal anders verlopen dan nu het geval is. Dat blijkt uit het plan Shaping HUB 3.0 dat luchthavenbaas Arnaud Feist vrijdag voorstelde op een persconferentie, in aanwezigheid van federaal minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke (Les Engagés) en Vlaams viceminister-president Ben Weyts (N-VA).
Vandaag kraakt de luchthaven in haar voegen. Feist noemde de aankomsthal ‘niet zo aangenaam’, de drop-off ‘niet optimaal’ en de smalle koker die de vertrekhal met het trein- en busstation verbindt ‘vaak verzadigd’. Het Sheraton-hotel, dat de luchthavenuitbater net voor de coronapandemie kocht, is de helft van het jaar nagenoeg volgeboekt
32 miljoen bezoekers in 2032
Tegen 2032 verwacht de nationale luchthaven 32 miljoen bezoekers, een derde meer dan vorig jaar (24 miljoen). Aangezien de huidige infrastructuur voorzien is op 28 miljoen à 30 miljoen passagiers, heeft de luchthaven dringend bijkomende capaciteit nodig om die deftig op te vangen. ‘We willen bezoekers een ander gevoel bieden, met een warm welkom in Brussel', zei Feist.
Brussels Airport lanceert daarom grote vernieuwingsplannen. Eind 2026 moet naast het Sheraton-hotel een nieuwe drop-ofzone komen. Op de plaats va de huidige drop-offzone komt eenn ieuwe 'intermodale' hub offr alle openbaar vervoer.
Die moet tegen 2030 klaar zijn voor de geplande luchthaventram, die vanaf 2031 zou rijden Brussels Airport lanceert daarom gtote vernieuwingsplannen. Eind 2026 moet het Sheraton-hotel een nieuwe drop-offzone komen. Op de plaats van de huidige drop-offzone komt er een nieuwe 'intermodale' hub voor alle openbaar vervoer. Dit moet tegen 2030 klaar zijn voor de geplande luchthaventram, die vanaf 2031 zou rijden.
Tussen 2030 en 2032 moet de Ringlaan naast de luchthaven omgevormd worden tot een groene boulevard met een park. In dezelfde periode plant de luchthavenuitbater ook een nieuw viersterrenhotel met 300 kamers naast het Sheraton-hotel. Ook wil Brussels Airport een nieuw kantoorgebouw van 34.000 vierkante meter bouwen.
Eigen middelen
Feist schat de investering op een half miljard euro, die de luchthaven uit eigen middelen en liquiditeitslijnen zal betalen. Het gaat om de grootste investering in de luchthaven sinds de jaren 90. Toen werd de luchthaven, gebouwd in 1958, volledig gerenoveerd
Brussels Airport wil binnenkort de vergunningen voor de grote werken aanvragen. Feist sprak daarbijover "Fase1 van een tienjarenplan". De volgende fases betreffen "andere infrastructuurverbeteringen", maar die wilde Feist niet verduidelijken.
Sint-Lambrechts-Woluwe kritisch over investeringsplan van 500 miljoen euro voor Brussels Airport
De gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe is zeer kritisch over het investeringsplan van 500 miljoen euro dat Brussels Airport vrijdag heeft aangekondigd. Het gemeentebestuur spreekt over "een minachting voor de inwoners van het Brussels Gewest en de rand" en wijst erop dat vorig jaar een groot aantal vluchten de geluidsnormen heeft overschreden.
radio 2 Belga Za 19 apr 09:09
Brussels Airport had gisteren, in aanwezigheid van minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke (Les Engagés) en Vlaams viceminister-president en minister van Vlaamse Rand Ben Weyts (N-VA), aangekondigd een half miljard euro te investeren om de passagiersgrei op te vangen odie in de komende jaren verwacht wordt.Het gaat om de bouw van een nieuwe hub, een uitbreiding van de vertrek- en aankomsthal, een nieuw hotel, een nieuwe drop-offzone en een groene boulevard met park.
"Hoe kunnen we ons niet verbazen over zo'n investering, terwijl de luchthaven tegelijkertijd zijn wettelijke verplichtingen op het gebied van milieunormen niet nakomt?", vraagt het bestuur van de Brusselse gemeente zich af in een persbericht. Het bestuur wijst erop dat Brussels Airport Company de Brusselse geluidsnormen niet naleeft.
De uitbater van de luchthaven zou weigeren te investeren in maatregelen die de ENVISA-studie (een milieueffectenanalyse) voorstelt, zoals de verlenging van een startbaan om de geluidshinder te beperken op een andere baan.
Ombudsman Luchthaven teleurgesteld
Ook federaal ombudsman voor de luchthaven Brussel-Nationaal, Philippe Touwaide, toonde zich vrijdag "teleurgesteld". Hij haalt aan dat het nieuwe plan geen woord rept over een geluidsmuur en de overdekte proefdraailoods voor straalmotoren, die sinds 1988 verplicht zou zijn.
Sint-Lambrechts-Woluwe wijst erop dat de Belgische staat begin dit jaar opnieuw is veroordeeld voor de buitensporige geluidsoverlast van nachtvluchten. In de gemeente zouden in een periode van 6 maanden in 2024 269 vluchten vastgesteld zijn die de geluidsnormen overschreden, vooral tussen 6.00 en 7.00 uur 's ochtends
Lees de reactie van de ombudsman
Federale ombudsman uit scherpe kritiek op investeringen voor Brussels Airport: “Luchthaven trekt zich niks aan van wie in de buurt woont”
ZAVENTEM/STEENOKKERZEEL/MACHELEN/BRUSSEL
De federale ombudsman voor de luchthaven Brussel-Nationaal Philippe Touwaide heeft fel uitgehaald na de aankondiging van Brussels Airport Company om 500 miljoen euro te investeren in de uitbreiding van de luchthaveninfrastructuur. De plannen omvatten onder meer de bouw van een intermodale hub, een uitbreiding van de vertrek- en aankomsthal, een nieuw hotel, een drop-offzone en een groene boulevard. “Maar ik ben zeer teleurgesteld”, reageert Touwaide.
Dimitri Berlanger
Het Nieuwsblad 22/04/2025 om 12:28
De nieuwe investeringen werden vrijdag voorgesteld in aanwezigheid van federaal minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke (Les Engagés) en Vlaams minister van de Vlaamse Rand Ben Weyts (N-VA). Volgens de luchthavenuitbater is de investering – de grootste van de afgelopen dertig jaar op Brussels Airport - nodig om de verwachte passagiersgroei op te vangen. Het volledige project moet ten laatste in 2032 klaar zijn.
LEES OOK. Brussels Airport investeert half miljard euro om passagiersgroei op te vangen
Ombudsman Philippe Touwaide reageert echter scherp op de plannen. “Ik ben zeer teleurgesteld, verbaasd, verrast én sceptisch over deze aankondiging”, zegt hij.” Niet alleen omdat ze zonder enig overleg is gebeurd, maar vooral omdat er in deze plannen geen enkele aandacht is voor de milieuproblematiek, waar de luchthaven al jaren mee kampt.”
Isolatiefonds
Hij hekelt onder andere het feit dat er geen cent wordt uitgetrokken om de geluidsoverlast of luchtvervuiling aan te pakken. “Zo is er nog steeds geen geluidsmuur of een overdekte proefdraailoods voor vliegtuigmotoren, dit werd nochtans sinds 1988 verplicht”, zegt Touwaide. “En er is ook geen bijdrage aan het isolatiefonds. Brussels Airport lijkt zich niets aan te trekken van de mensen die in de omgeving wonen en dag en nacht hinder ondervinden van het luchtverkeer.”
LEES OOK. Net geen 35 miljoen passagiers op Belgische luchthavens in 2024
Touwaide stelt ook dat de voorgestelde uitbreidingen op gespannen voet staan met het verkoopcontract van de terreinen, waarin wordt vastgelegd dat elke constructie op het luchthavengebied een puur luchthavengebonden functie moet hebben. “Kantoren voor consultants of bedrijfsrevisoren horen daar dus niet thuis”, klinkt het.
Kost aan gezondheidszorg
Bovendien wijst hij op de bredere maatschappelijke impact van de luchtvaartactiviteiten. “Het luchtverkeer draagt bij aan een jaarlijkse publieke kost van bijna een miljard euro aan gezondheidszorg”, zegt de ombudsman. “Die externaliteiten lijken volledig genegeerd te worden in de plannen.” En ook de bewering dat het project ‘duurzaam’ zou zijn, noemt hij misleidend. “Vliegtuigen zullen altijd vervuilen. Gebouwen kunnen misschien CO2-neutraal zijn, het luchtverkeer zelf nooit.”Tot slot benadrukt Touwaide dat hij niet tegen de luchthaven is, maar voor een gezond evenwicht tussen economie, milieu en volksgezondheid. “Een privébedrijf kan in 2025 niet meer groeien zonder serieuze ecologische engagementen. Het is mijn rol als onafhankelijke en autonome ombudsman om dat blijvend te signaleren. Want ook de grondwettelijke rechten op rust en stilte moeten gerespecteerd worden – voor élke burger.”