Keuze van het baangebruik in functie van de windcomponenten

 

Volgens de huidige luchtvaartwetgeving op de luchthaven Brussel-Nationaal , gebeurt de keuze van de te gebruiken banen, zowel overdag als ’s nachts, volgens de waarden van de windcomponenten en volgens het nieuw preferentieel systeem voor baangebruik.

 

Volgens paragraaf 4 “Selection of Runway–in-use” van de Aeronautical Information Publication (AIP) bladzijde AD 2-EBBR-17, van 10 November 2016, omschreven in alinea 4.2 is het preferentieel baangebruik NIET de beslissende factor in het toekennen van de banen onder de volgende omstandigheden:

 

Wind Criteria

In selecting the runway combination to be used, the following wind components shall be applied:

Runway-in-use: wind components are exceeded at:

 

 

RWY 25L/R

RWY 19 (TKOF only

Tailwind MAX

7 KT

7 KT

Crosswind MAX

20 KT

20 KT

 

 

RWY 01

RWY 07L/R

RWY 19 (TKOF and ARR

Tailwind MAX

OKT – 3 KT(incl)

OKT – 3 KT(incl)

OKT – 3 KT(incl)

Crosswind Max

20 KT

20 KT

20 KT

 

Note: (incl) means that the wind component threshold is exceeded when the component exceeds 3KT.

 

Exceptions

The preferential runway system is not the determining factor in runway selection under the following circumstances:

a. when the crosswind component exceeds 20KT or more (gusts included);

b. when the tailwind component exceeds 7KT or more (gusts included);

c. when the runways are contaminated or when estimated surface friction is less than good;

d. when alternative runways are successively requested by pilots for safety reasons;

e. when pilots report excessive wind at higher altitudes resulting in go-arounds;

f. when wind shear has been reported or forecast, or when thunderstorms are expected to affect arriving or departing

traffic;