PREFERENTIEEL BAANGEBRUIK

INFOFLASH 26 JULI 2003

Beste inwoners van de Noordrand.

Hieronder een voor de meesten van u vrij cryptische boodschap van de ombudsman.

De hoofdletters vormen de officiële boodschap, de kleine letters zijn door ons toegevoegd.

We hebben deze tekst vervolgens door een van onze mensen in gewone mensentaal laten vertalen, onze informatie-opdracht indachtig.

We geven eerst de verklaring.

Beste,

Deze nota aan verkeersleiders en piloten betekent dat men eindelijk een optimaal gebruik van de startbaan wil maken, en dat is toch de bedoeling van een lange startbaan nietwaar. Dit kan een verschil maken van 2 km vroeger een bepaalde hoogte bereiken. Of omgerekend kan men dan in Koningslo nu de hoogte bereiken die men voorheen dichter bij Grimbergen haalde (verplaatsing van ca 2 km). Het is niet zoveel, maar het kan ietsje helpen.

Dit wil ook zeggen dat men de bewoners van de Noordrand zolang voor de gek gehouden heeft wat betreft optimaal (snel) opstijgen.

De keerzijde kan zijn dat de bewoners van Steenokkerzeel (aan het begin van 25R) nu iets meer grondlawaai krijgen van de vertrekken.

Erger is dat men nog altijd vasthoudt aan het preferentieel baangebruik, of een 'voorkeurs'-behandeling van de Noordrand met de meeste vluchten.

Actie Noordrand.

Text :

REF AIP AD2-EBBR 12.2 PARA 3.4 A IS AMENDED AS FOLLOWS :

DURING THE NIGHT PERIOD (2200-0459) TAKE-OFF FroM ANOTHER RunWaY THAN THE DESIGNATED ONE WILL ONLY BE ALLOWED AFTER APPROVAL FM THE AIRPORT AUTHORITY.

THIS APPROVAL CAN ONLY BE GRANTED FOR SAFETY REASONS. IF SUCH APPROVAL HAS BEEN OBTAINED, THIS WILL BE STATED WHEN REQUESTING START-UP AND ATC CLEARANCE.

REF AIP AD2-EBBR 12.2 PARA 3.4 B IS AMENDED AS FOLLOWS : PREFERENTIAL RunWaY SYSTEM UNLESS ANOTHER RunWaY MUST BE SELECTED TO GUARANTEE SAFE AIRPORT OPERATIONS: -RunWaY 20 WILL BE ASSIGNED TO ALL TFC ROUTING VIA LNO, SPI, ETENO OR BULTO -OTHER TFC WILL BE ASSIGNED RunWaY 25R.

FOR NOISE REASONS ALL DEP FM RunWaY 25R SHALL START THEIR TAKE-OFF AT THE BEGINNING OF THE RunWaY AND PREFERABLY AN UNINTERRUPTED TAKE-OFF FM P3 WILL BE MADE AFTER ENTERING THE RunWaY. REF AIP AD2-EBBR 12.2 PARA 3.4 D IS AMENDED AS FOLLOWS : FOLLOWING TYPES OF ACFT WILL BE ALLOCATED A CIV 6D ROUTING VIA CIV: SEE AD-2 EBBR 12.3/4 AND 12.5

REF AIP AD2-EBBR 10 PARA 5.1 E IS AMENDED AS FOLLOWS : DURING THE NIGHT PERIOD (2200-0459) TAKE-OFF FroM ANOTHER RunWaY THAN THE DESIGNATED ONE WILL ONLY BE ALLOWED AFTER APPROVAL

FroM THE AIRPORT AUTHORITY.

 _________________________________________________________

Philippe TOUWAIDE

Licentiaat in Luchtvaartrecht - Licencié en Droit Aérien Directeur van de Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal