INFOFLASH 4 MEI 2009

OPEN SPACE II, 16 MEI 2009

 

OOSTRAND WIL NOG ALTIJD

100% DAG- EN NACHTVLUCHTEN BOVEN NOORDRAND

NU IS HET NOG RELATIEF RUSTIG:

DE CRISIS TREFT OOK DE LUCHTVAART.

WAT GEBEURT ER ALS DE ECONOMIE WEER AANTREKT?

 

U wordt uitgenodigd voor de Open Space II. Deze wordt georganiseerd door de vzw Boreas, rechtspersoon van Actie Noordrand.

Wanneer? 

Zaterdag 16 mei om 14 u (twee uur in de namiddag); tot 17u30.

Waar? 

In de Overdekte Speeltuin van de Gemeentelijke Basisschool "De Leertuin" Meise.

Brusselsesteenweg 71 - 02/269 57 25.

De Leertuin is gelegen naast cultuurcentrum 'De Muze' en vlakbij het zwembad, de sporthal en de Akademie voor Muzische Kunsten. Ingang op parking via Brusselse Steenweg.

 

Reden?

De 'important people' uit de Oostrand menen nog altijd dat - hoewel ze vlakbij de luchthaven wonen EN pal onder of in het verlengde van baan 20 - er bij hen geen enkel vliegtuig hoort te vliegen. Baan 20 is perfect veilig en 100% bruikbaar als b.v. de twee 25 banen hersteld moeten worden. De rest van het jaar zou de baan ineens onveilig en onbruikbaar zijn? De volksvertegenwoordigers uit de Oostrand zijn staatssecretaris Schouppe onder druk aan het zetten om bij de onderhandelingen over windnormen en routes alle vluchten voor de dag en voor de nacht naar baan 25R te verschuiven. (Zie hun interventie in de Commissie Infrastructuur van 20/04 op www.actienoordrand.be onder 'Politiek'.) De Oostrand heeft bovendien een pamflet van" Tempête sur l'Oostrand" uitgegeven, met als titel: "Minimisation du risque aérien.. l'histoire des "vents" réalité ou intox." (Zie www.actienoordrand.be.)

Hierin tracht men de politiek te bewijzen dat de wind weinig of geen invloed zou hebben op ongevallen en dat een rugwind van 8 à 10 knopen en een zijwind van 20 à 25 knopen best kunnen en geen enkel gevaar voor de veiligheid inhouden. Dit is in flagrante tegenspraak met de zelfregulering van de vliegtuigsector die niet voor niets de ICAO-normen uitvaardigde. Ook de BECA-piloten hebben herhaaldelijk geprotesteerd tegen het niet respecteren van deze normen en de veiligheidsrisico's die dit met zich meebrengt.

Bovendien: als deze windnormen zo veilig zijn, hoe komt het dan dat men ze niet accepteert voor baan 20? Nu heeft deze baan 0 (nul) knopen rugwind overdag, 5 knopen rugwind 's nachts, en 15 knopen zijwind overdag en 's nachts. De 25R heeft 7 knopen rugwind overdag en 's nachts en 20 knopen zijwind overdag en 's nachts. Het verschil van 5 resp. 2 knopen rugwind en 5 knopen zijwind is een subtiele manier geweest om maart 2005 nog maar zo'n 15% van de dag- en nachthinder naar de Noordrand te verschuiven.

Het enige wat van het met veel bombarie aangekondigde nieuwe vliegplan is doorgevoerd is het afschaffen van het spreidingsplan en het doorvoeren van één concentratienacht (de vrijdag, de drukst gevlogen, in feite nog een weeknacht) voor de Noordrand. Deze vrijdagnacht komt bovenop de concentratienachten die de Noordrand door de week al krijgt: een bijkomende belasting voor de gezondheid van mensen die al zeer hoge frequenties van overvluchten te verwerken krijgen. De éne stille nacht per week komt er past tegen oktober. De verlaging van de QC voor de nacht, de vroege ochtend en de late avond - voorzien voor half april, laat ook nog altijd op zich wachten.

 

In dit kader heeft de werkgroep Daedalus zijn "Geïntegreerd Model voor Vliegen op Brussel- Nationaal" dat de afgelopen maanden en jaren op alle politieke niveaus werd voorgesteld, ter beschikking gesteld om daarmee in te kunnen gaan op een verzoek van de ombudsdienst, zie mededeling hieronder.

Kom 16 mei, zaterdagnamiddag naar de Overdekte Speeltuin in Meise als u straks niet wilt krijgen wat Durant ons zeven jaar geleden al heeft willen geven: alles hier, dag en nacht, nu bovendien met zeer onveilige windnormen en een volstrekt onleefbare Noordrand als gevolg. De Actie, dat bent u!

 

Mededeling van Actie Noordrand, Daedalus en de vzw Boreas, dd 30.4.2009

 

Actie Noordrand, haar technische en juridische werkgroep Daedalus en haar rechtspersoon de vzw Boreas gaan graag in op het verzoek van de Ombudsdienst van donderdag 23 april j.l. om "... vòòr 30 april een samenvatting van eventuele opmerkingen, vaststellingen en voorstellen over te maken wat de organisatie van de vluchten op de luchthaven van Brussel-Nationaal betreft".  Hun "Geïntegreerd Model voor Vliegen op Brussel- Nationaal" kwam tot stand in overeenstemming met de geest en de letter van alle juridische uitspraken die tot nu toe in het luchthavendossier gebeurden. 

 

Actie Noordrand, Daedalus en de vzw Boreas overhandigen hun Geïntegreerd Model in het absolute vertrouwen dat dit technische werkstuk van de omwonenden, dat de Noordrand op verzoek van de Ombudsdienst aanreikt, door de overheid gebruikt wordt. Ze rekenen erop dat het hele dossier behandeld wordt door een onafhankelijk onderzoeksbureau met vrij inzicht in het rapport, zoals ook in het dossier van de Lange Wapper gebeurde. Ze gaan ervan uit dat de oplossingen die het dichtst bij de doelstelling van de overheid staan - zoals beschreven in de regeringsverklaring van 14 oktober 2008 - weerhouden worden en indien nodig technisch verfijnd waarbij de aangekondigde beslissingslijn strikt wordt gevolgd, naar de geest en naar de letter.

 

Ze wijzen ook op de motie van de Gemeenteraad van Grimbergen dd 5 maart 2009 waarbij deze het principe blijft huldigen van de billijke spreiding, een gelijkschakeling vraagt van de windnormen voor alle startbanen, volwaardige technische uitrusting voor alle banen en de federale regering aanspoort om ten spoedigste een akkoord uit te werken tussen de gewesten waarbij de eenzijdige en extreme Brusselse geluidsnormen komen te vervallen en waarbij ook het Brusselse gewest een eerlijk deel van de hinder op zich neemt.

 

Wat het "Geïntegreerd Model" betreft: hierin staan een aantal zaken die onmiddelijk kunnen gebeuren. Actie Noordrand, Daedalus en de vzw Boreas eisen dan ook het volgende:

 

·        onmiddellijk: consequent tegen de wind in vliegen

·        onmiddellijk: maximaal afwisselend gebruik van de nu al volledig technisch uitgeruste banen 20 en 25R

·        onmiddellijk: gebruik van baan 20 als 'single runway' tijdens de zgn. daluren, iedere weekdag tussen 11 en 17 uur

·        onmiddellijk: gebruik van baan 20 als 'single runway'

o                               elke zaterdag de laatste acht uur van de dag (van 15u00 tot 23u00) en

o                               elke zondag de eerste acht uur (van 06u00 tot en met 14u00)

·        maximaal gebruik van de baan 25L voor nachtvertrekken, ter compensatie van het gebruik overdag van de banen 25R en de 20 als 'single runway', dwz:

o                               vrijdagnacht: baan 25R "single runway"

o                               zaterdagnacht: baan 25L "single runway"

o                               zondagnacht: baan 20 "single runway"

o                               maandagnacht: baan 25R "single runway"

o                               dinsdagnacht: baan 25L "single runway"

o                               woensdagnacht: baan 20 "single runway"

o                               donderdagnacht: baan 25L "single runway"

·        onmiddellijk: dag en nacht, week en weekend effectief gespreide routes, gevlogen rechtstreeks in functie van bestemming:

o                               Nicky over het Kanaal Vilvoorde-Mechelen (cfr 1999),

o                               Helen over de Vilvoordsesteenweg (cfr. 1999),

o                               Denut over de ‘paleisroute’,

o                               Chièvres over de ‘kanaalroute’,

o                               Huldenberg op meerdere bochten naar links.

 

 

Het "Geïntegreerd Model" formuleert ook voor de langere termijn een aantal zeer specifiek eisen die hier voor de duidelijkheid kort hernomen worden:

 

0.        < 5 jaar: alle banen gelijkwaardig uitrusten

0.        < 5 jaar: alle banen afwisselend gebruiken

0.                            drie banen afwisselend gebruiken in westenwindconfiguratie en

0.                            drie banen afwisselend gebruiken in oostenwindconfiguratie.

 

U vindt de volledige tekst van het "Geïntegreerd Model van de Noordrand" onder de volgende link:

 

http://www.actie-noordrand.be/GeintegreerdModelVerzoeningsvoorstel20090428.pdf