NOORDRANDERS

INFOFLASH dd 8 JULI 2003

Hierbij de teksten van het regeerakkoord die op de luchthaven betrekking hebben.

Een creatief en solidair België, zuurstof voor het land.

Regeerakkoord 8.7.2003

Nachtvluchten

Wat betreft de storingen veroorzaakt door het luchtverkeer, en meer bepaald de nachtvluchten, neemt de regering het akkoord van 24 januari 2003 als vertrekpunt. Een precieze evaluatie zal gemaakt worden van de zones die overgevlogen worden, gemeente per gemeente en/of wijk per wijk in de gemeente om de geluidsimpact die de bevolking ondergaat te meten en om de ervaren geluidshinder te verzachten door een meer evenwichtige spreiding. De geluidsimpact zal zone per zone geëvalueerd worden, die op een objectieve manier beschreven zullen worden, en volgens het principe van de billijke spreiding. Onder meer billijke spreiding verstaat men o.m. een herziening van de vliegprocedures in functie van de bevolking en/of de zones die overvlogen wordt en van het type vliegtuig, alsook een meer gediversifieerd gebruik van de verschillende landings- en opstijgpistes. Daarbij zal ook rekening gehouden worden met de veiligheid van de bevolking, met het luchtverkeer en met het beheer van de lu chthaven.

Isolatie

Het isolatieprogramma zal worden herzien in functie van de gekozen oplossingen, en van de afstand van de overgevlogen zones ten opzichte van de luchthaven. Dit zal gebeuren binnen het voorziene financieel kader.

Tijdelijke routeverschuiving Huldenberg en Chièvres

In afwachting van deze evaluatie en van een globale en billijke oplossing zullen de vliegtuigen met een QC>4 die in de richting Huldenberg vliegen tijdelijk de routes ten oosten van Brussel volgen. De route naar Chièvres (heavy) zal meer het tracé volgen dat het dichtst bij Brusselse ring ligt.

Voor de dagvluchten, zal de tot regering een meer billijke verdeling van de hinder beslissen, rekening houdend met volgende principes:

(1) een nauwkeurige evaluatie van de huidige situatie, conform de aanpak voor de nachtvluchten (kadaster van het geluid, geluidsimpact zone per zone en evenwichtige spreiding) en

(2) een verhoging van de opstijgtaksen voor de luidruchtige vliegtuigen met een QC hoger of gelijk aan 12, die opstijgen tussen 21 u. en 23 u. en tussen 6 u. en 8 u.

25 R

Bovendien zullen in het algemeen wat piste 25 rechts betreft, de vliegprocedures geoptimaliseerd worden door het achteruitschuiven met 300 meter van de opstijgdrempel.

Noise Abatemens-procedures

De regering zal tenslotte de procedures inzake ,,Noise Abatements’’ versterken en op hun toepassing waken.