AANVULLENDE INFOFLASH OVER NIEUWE PROCEDURES NACHTVLUCHTEN

6 maart 2003

 

REL OVER DE NACHTVLUCHTEN BINNEN DE REGERING

Er komt meer informatie los over wat er vrijdag 28 februari precies gebeurt is in het dossier Nachtvluchten.

Premier Guy Verhofstadt is persoonlijk tussengekomen in het delicate dossier van de nachtvluchten van op Zaventem. Hij heeft Belgocontrol, de organisatie die instaat voor de reglementering van het luchtverkeer, gevraagd om de opstijgprocedures opnieuw aan te passen. De Premier zet op deze wijze Minister Durant, bevoegd voor verkeer buitenspel, nadat zij sinds het akkoord van 24 januari alle overleg omtrent de uitwerking ervan heeft trachten te boycotten.

Afgelopen vrijdag heeft de Premier beslist een brief te sturen naar Belgocontrol om de wijziging in de verdeling van de nachtelijke vertrekken, waarbij slechts een zeer beperkt deel van de vluchten over de Noordrand verschoven wordt naar Brussel, zo snel mogelijk te laten ingaan.

Minister Durant heeft deze procedure op haar beurt laten stilleggen. Zij wacht het advies van haalbaarheids- en veiligheidsstudies af en weigert alle commentaar.

Ook bij de Premier, die met vakantie is, heerst er radiostilte. Maar in zijn brief dringt Verhofstadt er op aan om de wijzigingen midden mei te laten ingaan, enkele dagen voor de verkiezingen.

Onmogelijk, zegt Belgocontrol. Om deze timing aan te houden moest de aanvraag ingediend zijn voor 28 februari ‘s avonds en dit is niet gebeurd. Alles kan ten vroegste ingaan midden juni. En dit, benadrukt Belgocontrol, zonder politieke bemoeienis.

Wat leren we hier uit:

1)   het dossier is duidelijk communautair geladen, getuige de heftige reactie van de Franstalige media, die dit als een geschenk van Verhofstadt aan de Vlaamse kiezers zien.

2)   Durant gijzelt op haar ééntje ongestraft tienduizenden Vlamingen in de Noordrand.

3)   De Vlaamse partijen, zowel Federaal als gewestelijk, alsook regeringspartijen en oppositie, laten dit zo maar gebeuren en vinden het niet nodig hiertegen te handelen.

Ter info: de plannen die Verhofstadt wou doorvoeren betekenen geenszins een verbetering voor de Noordrand. Het idee van concentratie en isolatie blijft behouden. Er is enkel een lichte uitwaaiering voorzien vanaf Grimbergen/Meise. Daarenboven blijven de luidruchtigste vliegtuigen sowieso de Noordrandpiste volgen. De enkele stille vluchten boven Brussel en de Oostrand zijn een zoethoudertje