NA FLAGRANTE DESINFORMATIE B.A.LIBRE KLAAGT OOK AWACCS:

ZONE 3 NA SPREIDING: 15% (nu 13%), ZONE 1 (NOORDRAND): MET 31% KNOKKE LE ZOUTE?

PEGGY CORTOIS (AWACCS WEZEMBEEK) IN SENAAT dd 9 OKTOBER 2003

Geachte Dames en Heren Senatoren,

Actie Oostrand vertegenwoordigt verschillende verenigingen uit het Oosten van Brussel,een regio die door de meeste politici wordt genegeerd en in werkelijkheid het grootste slachtoffer is van het toekomstig spreidingsplan.

Wij bevinden ons jammer genoeg op de grens van Brussel, in het Vlaamse Gewest, met enkele faciliteitengemeenten met een meerderheid aan Franstaligen, waardoor we noch door de Vlaamse politici verdedigd worden, noch door de Franstaligen.

De Oostrand die de gemeenten Sterrebeek, Kraainem, Wezembeek-Oppem, Tervuren en sommige delen van Sint Pieters Woluwé omvat, bevindt zich onder 3 grote luchtcorridors, waardoor de Oostrand zowel overdag als 's nachts steeds overvlogen wordt ongeacht de metereologische omstandigheden.

De Oostrand bevindt zich onder de baan 25R voor de vertrekken naar het Oosten, wat 42% vertegenwoordigt van de jaarlijkse vertrekken.

De Oostrand bevindt zich onder de voornaamste baan voor de nachtelijke vertrekken, met name baan 20, die voor de helft van de nachtvluchten wordt gebruikt.

En tenslotte, en daar geven slecht weining mensen zich rekenschap van, bevindt de Oostrand zich vlak onder de diagonale landingsbaan 02, die meestal bij Noorder- of Oostenwind gebruikt wordt en waarbij de vliegtuigen op slechts 200 meter boven de daken van de huizen razen.

Deze procedure wordt voor 10% van de jaarlijkse landingen gebruikt.

De baan 20/02 is de oudste en de kortste piste, ze is hellend naar Wezembeek-Oppem toe en het is de enige piste die geassocieerd is met een vliegtuigcrash met 77 dodelijke slachtoffers (1961).

De Oostrand is en blijft het grootste slachtoffer van de toekomstige luchthavenpolitiek rond Brussel door de onmiddellijke nabijheid van de banen 02,20 en 25R en met het vooruitzicht dat we ook door de baan 25L zullen worden overvlogen.

Wij lijden bijzonder onder de algemene organisatie van het luchtverkeer uit Zaventem omdat de meeste bestemmingen zich ten Westen of ten Zuiden van België bevinden en een groot aantal van de vliegtuigen naar het baken Huldenberg vliegen, dat in de Oostrand is gelegen.

Het spreidingsplan van Minister Anciaux brengt voor ons geen enkele verbetering in de situatie, in tegendeel, aangezien wij onophoudelijk, zowel overdag als 's nachts, worden overvlogen door de 02 de 20 of de 25R. Kort gezegd, 100% van de vluchten boven de Oostrand.

Andere regio's hebben in het spreidingsplan wel degelijk recht op rustige periodes: noch boven de Noordrand, noch boven Brussel valt er op zaterdag, op zondag en tijdens de nachten van maandag op dinsdag en van vrijdag op zaterdag een vliegtuig te bespeuren. In de Oostrand hebben we altijd vliegtuigen!

Minister Anciaux voorziet voor de Oostrand:

- Overdag van maandag tot vrijdag, de helft van de vertrekken boven de Oostrand.

- Op zaterdag overdag, alle landingen via de baan 02 boven de Oostrand.

- Elke zondag overdag, alle vertrekken via baan 20 boven de oostrand.

- Tijdens de nachten van maandag op dinsdag en van vrijdag op zaterdag:

alle vertrekken via baan 20 tot 3 u 00 en alle landingen via baan 02 vanaf 3 u 00 tot 6 u 00.

- Alle andere nachten, de helft van de vertrekken via baan 20.

Pour nous, le Plan du Ministre Anciaux est uniquement un gadget politique et électoral, destiné à ce que le Ministre devienne encore plus populaire dans sa commune de Neder-Over-Hembeek ainsi que dans le Noordrand, avec ce plan le Noordrand chuterait de 47 % à 12 % de vols de jour, soit une perte de 75 % de trafic, lequel bien entendu serait envoyé sur Bruxelles et l'Oostrand. Le Noordrand deviendrait le « Knokke-le-Zoute » de Bruxelles, puisque plus aucun avion ne le survolera pendant les week-ends.

Ce Plan est contraire aux accords gouvernementaux, d'abord parce que tout préalable à discussion devait être la réalisation d'un cadastre du bruit, établi de manière scientifique, réelle et non contestable commune par commune ou quartier de commune par quartier de commune. Ce cadastre n'a toujours pas été réalisé, et les régions n'ont pas encore été associées à ce travail scientifique très important.

Ensuite parce que l'accord parle en français d'une « répartition équitable » à atteindre notamment par une révision des procédures de vol en fonction des populations et/ou des zones survolées. En version néerlandaise, la "répartition" est devenue "spreiding". Le Ministre se braque sur une dispersion, qui n'est pas une répartition équitable, et de plus le Ministre a fait de lui-même un choix politique dans l'établissement des zones survolées, puisqu'il les a établi personnellement en négligeant le critère de densité de population et en ne retenant que le principe des zones survolées.

Ce plan n'est donc absolument pas scientifique. Il n'est basé sur aucun fait ou aucun chiffre. Il n'est que le reflet d'une volonté strictement personnelle du Ministre Anciaux de décharger sa commune d'origine, Neder-Over-Hembeek, des nuisances d'avions, au lieu de traiter de manière objective et équilibrée les nuisances subies par tous les riverains pour le bien-être à la fois de l'économie et de tous les riverains, où qu'ils vivent.

Les propositions du Ministre contiennent, outre de nombreuses erreurs techniques, des violations manifestes de toute une série de dispositions réglementaires pourtant obligatoires :

- Noch de milieuvergunning van de Vlaamse Gemeenschap ( Vera Dua, 29 september 2000, AMV/00068637/1002 van toepassing tot 1 februari 2005 ), noch het besluit van de Bestendige Deputatie van de Provincieraad ( Lodewijk De Witte, nummer D/A38/99G22/26654 ) worden gerespecteerd :

a. De maximale doch naar WGO-normen zwakke immissielimiet (90 db(A)SEL) van elke overvlucht gedurende de nacht buiten de 55 dBA contouren worden systematisch door bepaalde vliegtuigen geschonden ( Adviescommissie mei 2003 en rapport Aminal aan de burgemeester van Tervuren na metingen in juli-augustus 2003 ).

b. Het aantal gehinderden binnen de nachtcontour 55 dB(A) moest op 1ste juni 2003 gehalveerd zijn tegenover de situatie in 1998. Dit is met het nieuwe spreidingsplan nog minder het geval dan heden.

c. Op de grens van de 55 dB(A) contour moeten vanaf 31 december 2003 op elke aanvlieg-en opstijgroute een permanente meetpost geinstalleerd zijn.

d. De centrale proefdraailoods moest afgewerkt zijn tegen 1 november 2001. Biac heeft echter verkozen een nieuwe pier te bouwen en de proefdraaiplaats te vergeten.

- Het niet-respect van de WGO normen ( WGO handhaaft enkel het piekgeluid als criterium ( L(A) Max of Laeq, seconde), met name 45 Db(A) in de slaapkamer met open vensters.Het is ook deze norm die door de Europese commissie geadviseerd wordt, maar door het arrest van het Hof van Beroep in Brussel wordt opgelegd.

De capaciteit van de luchthaven is weliswaar technisch niet beperkt, maar botst omwille van haar ligging op allerhande ecologische- en gezondheidsnormen.

- Het niet-respect van de nieuwe Richtlijn 2002/30/EG van 26 maart 2002, van toepassing in Nationaal Recht sinds 26 september 2003 : hierin wordt duidelijk gesteld dat het aantal gehinderde mensen niet mag verhoogd worden en dat de geluidsproblematiek o.a.moet aangepakt worden door exploitatiebeperkingen.

Wat het economisch nut van de nachtvluchten betreft, moet men duidelijk voor ogen houden dat de HUB-activiteiten van DHL goed zijn voor 700 banen:

- volgens een KPMG studie, concentreren de koerierdiensten 88% van hun activiteiten uitsluitend binnen België. Slechts 12% van hun activiteiten hebben betrekking op internationaal luchtvervoer.

- voor 79% van de gebruikers van koerierdiensten is het voldoende om binnen de 24 uren geleverd te worden. Dit betekent dat, mits een goede organisatie, het niet noodzakelijk is om 's nachts te vliegen ! Zie wat Day by Day wel kan doen en wat DHL beweert niet te kunnen.

Wij blijven pleiten voor een geleidelijke maar volledige afschaffing van de nachtvluchten.

Dit spreidingsplan is grotesk en botst met alle principes van de rechten van de mens en zelfs met de zwakke normen in voege. De Cityairport van Zaventem is enkel en alleen leefbaar wanneer men eindelijk rekening gaat houden met zowel de ingesloten ligging ervan als de elementaire principes inzake milieu en recht op nachtrust.

Wij eisen dan ook de onmiddellijke terugtrekking van het plan Anciaux , waarin vandaag enkel en alleen de belangen van de Noordrand verdedigd worden en Minister Anciaux zijn verantwoordelijkheden als Federaal Minister niet opneemt.

Dames en Heren de Senatoren, als u dit plan vandaag goedkeurt draagt u er niet alleen de verantwoordelijkheid voor , maar zet u ook de geloofwaardigheid van onze politieke instanties op spel.

Wij rekenen op jullie om de eer en onze reputatie van integriteit te verdedigen!

Michel J. Fouarge

AWACSS

1970 Wezembek-Oppem