Bxl Air Libre zegt naar Londen te gaan om Macquarie op te zoeken en te zeggen wat niet moet worden gedaan.

korte samenvating van het forum op 2/12/04 van de CDH  5.12.2004

Beste,
Hierna korte samenvating van het forum op 2/12/04 van de CdH.

Deelnemers : moderator Alain Vandenabeele (rtbf); Joelle Milquet, voorzitter cdh; Benoîte Cerexhe, Brussels minister (Cdh); Roberto Parillo, CSC Transcom; Peggy Cortois, Awacs; Didier Boulaert, Bxl Air Libre, JP Ghosez, piloot (ex Sabena); Philippe Touwaide (Franstalig Ombudsman).

Na een uiteeenzetting van ieder deelnemer van 5 minuutjes, volgt een vragenronde. Opmerkelijk is dat Cerexhe voor de afschaffing is van het spreidingsplan, Milquet het regeringsakkoord van Brussel verdedigd, Cortois een totaal verkeerd beeld geeft van de toestand (blauwe pijl boven Wezembeek 10 maal zo dik als rest)  en Parillo pleit voor een ronde tafel over de toekomst van de tewerkstelling rond de luchthaven (hij is specialist in ronde tafels die niet opleveren !).

Antwoorden op vragen publiek:

- Noch Milquet noch Cerexhe weten van de evaluatieronde over het spreidingsplan; Touwaide bevestigd dat die gestart is op 1/12 met eerste, vice-eerste ministers en ministers Mobiliteit deelregeringen: Landuyt pleit om van de spreiding naar een concertatie tussen verschillende deelregeringen te komen.
- Wat gebeurt er met het geld van de boetes?
Touwaide : er zijn er geen, nooit geweest, niets is voorzien. In Frankrijk en Zwitserland bestaan die wel, in België niet. Cerexhe: in Brussel is er twee jaar niet opgetreden, maar nu opnieuw opgestart.
- Touwaide bevestigd dat er een vergadering is geweest over de windnormen waaraan hij niet heeft deelgenomen.
- Chantal Depotter (?) Bxl Air Libre corrigeert uiteenzetting van Cortois (Touwaide plaatst een andere, meer correcte slide) en verdedigd Schaerbeek, Evere, NOHeembeek, Laken (in feite Noordrand), die ook veel hinder ondergaan. Bxl Air Libre gaat naar Londen gaan om Macquarie op te zoeken om hen attent te maken op wat niet moet worden gedaan (!) en pleit voor het instellen van een taks op brandstof voor vliegtuigen.
- Milquet zegt dat de problematiek van de nachtvluchten op Europees niveau moet worden geregeld.
- Parillo beklemtoont dat de geïntegreerde logistiek de enige bron is voor de groei van de tewerkstelling in België.

Conclusie : het spreidingsplan is absurd en moet worden afgeschaft - er moet een echt geluidskadaster komen.