DAEDALUS PERSBERICHT

23 april 2006

 

Actie Noordrand en haar werkgroep Daedalus eisen van

Minister Landuyt en de federale regering

een objectief geluidskadaster en

invoering van een perfect haalbaar driestappenplan.

 

Op 21 maart 2006 werd de Belgische Staat veroordeeld tot dwangsommen van 25.000 EUR per dag wegens het overbelasten van inwoners uit Diegem, Vilvoorde, Grimbergen, Meise en Wemmel in vergelijking met andere omwonenden rond de luchthaven.

 

Daedalus, werkgroep van Actie Noordrand, constateert dat de Minister van Mobiliteit in antwoord hierop ZEGT “...maximaal te zullen spreiden”. Wat hij DOET is de huidige politieke machtsverhoudingen respecteren (95% boven Vlaanderen, 4% boven Brussel en die worden verder afgebouwd). Hij sleutelt minimaal aan de zaterdagnamiddagvluchten (zie bijlage). Alle weekdagen en alle week- en weekendnachten verandert er NIETS, in flagrante tegenstelling met de uitspraak van het Hof van Beroep. Is dit de nieuwe politieke norm?

 

Als de RvState- zoals te verwachten is - opnieuw wordt gevraagd de zaterdagvluchten te schorsen en dit effectief doet heeft de minister dus HELEMAAL NIETS gedaan voor Vlaanderen, maar wel de landingen in de Woluwe’s in het weekend afgeschaft.

 

Daedalus eist dat Vlaamse politiek zijn verantwoordelijkheid nemen en een einde maken aan de discriminatie tgv de Brusselse geluidsnormen.

 

Daedalus, werkgroep van Actie Noordrand eist dat eens en vooral een eind wordt gemaakt aan de zuiver politieke onmacht van de minister van Mobiliteit om echt te spreiden, op de grond en in de lucht.

 

Daedalus eist met grootste spoed een objectief geluidskadaster waarbij alle geluidsevenementen boven 55 dBA effectief geregistreerd worden.

Bij de toepassing van dit geluidskadaster dient men rekening te houden met de afstand tot de luchthaven en de ligging t.o.v. de start- en landingsbanen.

 

Daedalus eist dat besloten wordt tot een driestappenplan.

1. Afschaffing van omleidingsroutes, rechtdoor vliegen naar bestemming, dagvertrekken op kalme weekperiodes via baan 20, invoeren van windnormen volgens ICAO-eisen en rechtdoor vliegen naar voldoende hoogte alvorens af te draaien.  

2. Aanbevelingen volgen die BIAC en Belgocontrol in 2003 al deden aan toenmalige Minister van Mobiliteit ivm meervoudig routegebruik.

3. Investeringsplan voor verlenging taxibaan 25L en gelijkwaardige ILS systemen voor alle banen.

 

Gelieve in bijlage een verklarende nota te vinden.

 

Daedalus - 0486/582 499                                                     Actie Noordrand - 0494/216 881 daedalus.werkgroep@pandora.be                                      actienoordrand@belgacom.net  www.actienoordrand.be