Studie van 1999: taxibaan 400 m en gelijke behandeling volstaat om 25R en 25L gelijkwaardig in te schakelen. Niks te korte baan! Eigenaardig dat men toen al andere vlieghoogte hanteert voor Diegem en Zaventem-dorp
 

Alternatieven als een verlenging van baan 02/20 naar het zuiden of het noorden, of een verlenging van baan 07R/25L naar het westen, hebben de zelfde nadelen als de verlenging van baan 07R/25L naar het oosten, namelijk de onleefbaarheid van één of zelfs twee volledige dorpen. Ze kunnen dus niet als alternatief weerhouden worden.

Een wisseloplossing die reeds gesuggereerd werd is een beperkte verlenging van de startbanen, binnen de terreinen die op het gewestplan reeds voorzien zijn voor de luchtvaart. Baan 25L zou verlengd kunnen worden met ongeveer 400 meter mits een ondertunneling voor de Kortenbergsesteenweg. Een tweede verbetering kan hier aangebracht worden door de taxiway door te trekken naar het oosten tot aan het begin van de startbaan. Ook voor baan 02/20 is een verlenging over in het totaal maximum 400 meter mogelijk.

Deze aanpassingen zouden de piekcapaciteit van de luchthaven in principe even sterk opdrijven als een verlenging van 25L met 800 à 1200 m naar het oosten, maar in de praktijk zou het voordeel miniem zijn. Voor wat baan 02/20 betreft, blijft men namelijk vanop de zelfde hoek van de luchthaven opstijgen zodat de capaciteit van de taxiways een beperkende factor blijft. Voor wat baan 25L betreft, volstaat een verlenging van baan 25L met 400 m voor het gros van de vliegtuigen niet om toe te laten voldoende hoogte te halen vóór Zaventem-Dorp.

CENTRUM VOOR POLITIEKE, ECONOMISCHE EN SOCIALE STUDIES
INF/MOB
Wetstraat 89 1040 - BRUSSEL
 

Lees de studie :DE LUCHTHAVEN VAN ZAVENTEM : MEER WERKGELEGENHEID IN EEN LEEFBARE OMGEVING