Verslag vergadering Minister Sannen 21 oktober 2003

 

Aanwezig:

 

Ludo Sannen, Vlaams minister

Guido Steenkiste, Kabinetchef

Rudi Daems, Adjunct Kabinetchef

2 medewerkers van het kabinet Sannen

 

ZonezeS

Awaccs

Zaventem

Aminal

BBL

Wakker Tervuren

Agalev Meise

Beter Leven In Vilvoorde

25aiR

Daedalus

Sterrebeek 2000

Actie Noordrand

Bruxelles Air Libre

 

Samenvatting :

Minister Sannen wacht op initiatief van Minister Anciaux om met het Brussels gewest te overleggen in verband met normen.

De actiegroepen zullen vooraf geraadpleegd worden alvorens Minister Sannen met een voorstel voor geluidsnormen naar de Vlaamse regering stapt.

De minister zal in overleg gaan met de milieu inspectie.

De minister gaat de vraag naar meer meetposten opnemen met Aminal.

 

Minister Sannen is overtuigd van spreiding en van normen in concentrische cirkels, en gaat uit van de hinder per individu i.p.v. het aantal gehinderden.

 

Detail

Voorbereidende vergaderingen bij de Bond Beter Leefmilieu hebben een nota opgeleverd met punten waarover iedereen het eens is. Deze nota wordt doorgenomen

Het kabinet vraagt of er verschilpunten zijn tussen de actiegroepen.

 

Zonezes: Steenokkerzeel krijgt de volle laag van de vertrekken op baan 25R. Twee zones komen samen in één punt, en Steenokkerzeel heeft de last van drie zones.

 

Awaccs: De milieuvergunning is rees vijf jaar lang aan de laars gelapt. Er wordt niet gewerkt met SEL en Lamax waarden.

De milieuvergunning moet verstrengd worden en moet op z’n minst toegepast worden.

 

Actie Noordrand: Op de site van Boeing zijn de Brusselse normen terug te vinden, voor de Vlaamse Normen??? De 90 dB contour van het Vlaams gewest is daar niet terug te vinden.

 

Awaccs: Wie bepaalt de trajecten? Het zijn politieke keuzes die daarna door Belgacontrol getoetst worden.

De milieuvergunning wordt weggelachen.

De vlieghaven moet niet weg maar de gezondheid mag hiervoor niet betalen.

90 dB SEL wordt onbestraft overschreden.

Er is een Europese wet: indien een luchthaven niet kan voldoen aan de milieuvergunning dan volgt delocalisatie of capaciteitsbeperking.

Baan 20/02 was eerst in gebruik.

 

Daedalus: Wat is de stand van zaken in verband met de normen en het overleg met het Brussels gewest?

Wat is de planning hieromtrent?

 

25aiR: De investeringen in de proefdraaihal en de wallen zijn nog steeds niet gebeurd. Daarentegen heeft BIAC een pier en controletoren gebouwd, waarom dit i.p.v. de infracstructuurwerken die reeds voorzien zijn vanaf het structuurplan van 1997.

 

Minster Sannen: weinig vat op het spreidingsplan.

Er is een afspraak om gezamelijk (Brussel – Vlaanderen) met normen te komen. Normen gebaseerd op spreiding.

Initiatief dat door de Vlaamse regering verwezen is naar werkgroep waren normen die spreiding mogelijk zouden maken (merk dat hij hier niet zegt dat de normen spreiding zouden opleggen).

Normen in concentrische cirkels.

Niet te nemen of te laten.

Doelen:

De werkgroep is niet opgericht.

 

Onderhandeling met Brussel: het federale niveau stuurt dit.

Minister Sannen heeft z’n plan voor de normen toegelicht bij Anciaux.

Anciaux heeft onvoldoende overleg op voorhand gehad met het Vlaams gewest of met het federale niveau. De federale regering heeft zich niet uitgesproken.

Anciaux heeft het spreidingsplan aan Minister Sannen uitgelegd, met de vraag of de Vlaamse regering dit wil ondersteunen met normen.

 

Normen moeten voor Minister Sannen hetzelfde zijn voor Brussel en Vlaaanderen, anders komt er niets.

 

Awaccs: heeft contact gehad met een kabinetchef die hem verteld heeft dat de milieuvergunning zich zal aanpassen aan het spreidingsplan.

 

BUTV Zaventem: In de senaatscommissie is gezegd dat de normen aangepast zullen worden aan DHL.

 

Verschillende deelnemers zijn bezorgd over de uitspraak van Minister Sannen ‘anders komt er niets’ en vrezen dat dit tot vertraging zal leiden.

 

Minister Sannen: de coalitiepartners van de Vlaamse regering willen niet mee.

De minister wil niet met hetzelfde plan komen.

De Vlaamse regering vindt dat de normen in één beweging met het spreidingsplan in voege moeten gaan.

Het plan Anciaux vraagt sowiso om normen.

Minister Sannen wil geen spreidingsplan met de normen van Brussel, want dan is het gedaan met alle nachtvluchten volgens zijn informanten.

Het moet samen met Brussel gaan, spreiding die niet over Brussel gaat is niet aanvaardbaar. Minister Sannen wil eerlijke spreiding over alle Belgen, en is bereid om de normen te gebruiken als hefboom om Brussel te dwingen.

 

Awaccs: waarom doet de minister niets aan het ongestraft overtreden van de milieuvergunning?

Meetpunten moeten meten waar er gevlogen wordt.

 

Aminal: er is door BIAC contact opgenomen met Aminal om dit te realiseren. Nog geen concrete afspraken. De vliegsituatie zal wijzigen als gevolg van het spreidingsplan, dus het is nog te vroeg om te bepalen waar meetposten moeten komen.

 

Daedalus: zijn de meetpunten verplaatsbaar?

 

Aminal: Ze zijn niet mobiel ontworpen.

Bijkomende meetpunten kunnen mobiel zijn.

BIAC heeft een mobiele (meetwagen).

Alles is verplaatsbaar, maar dit kan niet op een paar maanden tijd.

Alvorens iets te verplaatsen moet er een stabiele situatie zijn.

 

Wakker Tervuren: het kan niet dat degene die het lawaai maakt zichzelf controleert. Meetpunten moeten in concentrische cirkels zijn, en voldoende fijnmazig.

 

Minister Sannen: in milieuvergunningen is het courant dat bedrijven verplicht worden om zelf te meten. De controle gebeurt door de Vlaamse gemeenschap.

 

Awaccs: De grond rond Zaventem is tot 15 km verderop vervuild.

 

Minister Sannen: u kent mijn standpunt: nachtvluchten in een dergelijke geurbaniseerde omgeving moeten een stukje afgebouwd worden, zonder de economie te hard te schaden.

 

Awaccs: afschaffing staat niet in ons eisenpakket.

De concentratie over de Noordrand was onterecht.

90 dB SEL is niet haalbaar, DHL kan met de helft van z’n vliegtuigen niet opstijgen.

 

Kabinet Sannen: Er is een meetcampagne geweest, en er is geverbaliseerd, de PV’s zijn overgemaakt aan het parket. Er bestaat geen administratief boetesysteem. Ingrijpen kan alleen via PV en strafrechtbank. De vaststellingen zijn in vooronderzoek.

 

Minister Sannen: de afdwingbaarheid ligt op het federaal niveau. Het kabinet heeft een prioriteitennota gemaakt met richtlijnen voor het parket om de zaken op te volgen.

 

BBL: De milieu inspectie kan de vliegtuigen dwingen om aan de grond te blijven.

90 dB wordt niet gerespecteerd binnen de 55 dB contour.Er zijn 50 PV’s. Als het Brussels gewest doof blijft voor de PV’s dan moeten de vliegtuigen aan de grond gehouden worden. De milieuinspectie heeft hiervoor de bevoegdheid.

 

Awaccs: Volgens de milieuvergunning moet het aantal gehinderden gehalveerd worden binnen bepaalde termijnen.

 

Daedalus: we zijn het er toch over eens dat de hinder per individu in ogenschouw genomen moet worden, en niet het aantal gehinderden.

 

Minister Sannen: hinder per individu spreekt vanzelf.

 

Actie Noordrand: het aantal gehinderden neemt af, maar de hinder voor de bewoners verdubbelt.

De milieuvergunning loopt af op 14 januari 2003.

Hoe moet de toekomstige normering er uitzien.

14 januari komt korterbij...

Dag- en nachtvluchten moeten beschouwd worden.

WHO aanbevelingen alle vijf volgen.

Met stillere vliegtuigen duurt het 300 jaar voor alles ‘weggewerkt’ is.

 

Minister Sannen vat samen:

 

 

 

Awaccs: Dit is een wespennest. De milieuvergunning wordt onbestraft overtreden.

Gosuin heeft het voorstel gedaan om alle overtredingen te seponeren als de vliegtuigen van Brussel weggaan.

 

Minister Sannen: de vraag is of ik mij wil profileren. Het is de bedoeling om beleid te voeren. Je moet geen vergunning uitschrijven om ze daarna te vergeten.

 

Awaccs: het arrest van het Hof van Beroep is rechtsgeldig ook al is cassatie aangetekend.

 

Minister Sannen: WHO was ook de norm in ons voorstel.

 

BBL: MER?

 

Kabinet Sannen: Plan-MER waarvoor we een aantal pilootprojecten naar voor  schuiven. Er is een MER-plicht voor projecten. Het kabinet heeft de luchthavens aanbevolen om een MER te maken. Zaventem is er mee bezig.

 

BBL: gaat een project MER over exploïtatie?

 

Kabinet Sannen: projectMER = exploïtatie en bouw.

 

Awaccs: in de milieuvergunning staat dat alle vliegtuigen met QC > 3 moeten verdwijnen.

 

Kabinet Sannen: in de milieuvergunning staat dat er een haalbaarheidsstudie moest gebeuren. Die is er geweest en de conclusie is dat het niet mogelijk is om enkel QC <= 3 te laten vliegen.

 

BBL: BIAC beschikt nog steeds over een certificaat voor ISO 14001 (milieuzorg certificaat). Dit is een blamage voor de andere bedrijven die dit certificaat hebben, en zeker als het in de toekomst financiële voordelen zou opleveren. BBL heeft klacht ingediend bij Belcert.

 

Minister Sannen: wij zullen dit bekijken.

 

Timing nieuwe vergadering???

 

Minister Sannen: ik wacht op initiatief van Anciaux. Gosuin heeft gezegd dat hij niets verandert en eveneens Anciaux afwacht.

 

 

-. -. -. -. -. -. - . -. -