BBL over driedaagse conferentie Milieudefensie/Friends of the Earth: afspraken voor Europees netwerk bewonerscomités en milieuverenigingen.

Mail 2.12.2004

Besten,

de vorige drie dagen ging de driedaagse conferentie door van Milieudefensie/Friends of the Earth met milieuverenigingen en luchtvaartcomités uit diverse Europese staten. Er waren een 30-tal aanwezigen, zowel uit de oude (Frankrijk, UK, Duitsland, Nederland,..) als uit de nieuwe lidstaten (voormalige Oost-Europese landen). Er werd vooral gepraat over het uitbouwen en onderhouden van een Europees netwerk, er werden ideeën voor acties en campagnes uitgewisseld, er werd gediscussieerd over in te zetten instrumenten (taksen, normen, EU-richtlijnen,...),.. De driedaagse handelde dus voornamelijk over organisatie en strategie, minder
over de inhoud.

Op de derde dag werden afspraken gemaakt om een Europees netwerk van bewonerscomités en milieuverenigingen actief rond luchtvaart uit te bouwen en te onderhouden. De belangrijkste afspraken zijn de volgende:

1. op de website van greenskies (www.greenskies.org) wordt alle informatie van milieuverenigingen en bewonersgroepen uit Europa samengebracht. Alle gevoerde of te voeren acties of campagnes, standpunten, links, folders, luchthavenontwikkelingen,... worden doorgegeven aan greenskies, dit als inspiratiebron voor andere verenigingen. Afgesproken is dat er steeds een korte en bondige beschrijving wordt doorgemaild, in maximum tien lijnen en steeds in Engels, dit om te vermijden dat de website verdrinkt in een overaanbod aan informatie.

2. Nog op de website wordt gestart met een digitale bibliotheek. Omdat er in heel wat Europese landen interessant onderzoek is uitgevoerd naar de effecten van luchtvaart op milieu en gezondheid, waarvan men vaak in andere landen niet op de hoogte is, worden deze studies ook gecentraliseerd op de website. Als rapporten doorgemaild worden, worden steeds de krachtlijnen of de belangrijkste onderzoeksresultaten bondig beschreven, in maximaal 5 lijnen en opnieuw in het Engels. Het zou immers te moeilijk en te tijdrovend zijn om alle studies volledig na te lezen.

3. Er wordt een e-mail lijst rondgestuurd van alle comités en verenigingen uit Europa die actief zijn rond luchtvaartproblematiek.

4. Er komt een maandelijkse digitale nieuwsbrief van het netwerk. De inhoud wordt aangeleverd door de groepen uit het netwerk. Elke comité of elke vereniging kan dus artikels voor deze nieuwsbrief doormailen. Opnieuw is de afspraak dat de artikels steeds kort en bondig zijn en in het Engels worden opgesteld. Er wordt steeds een e-mail adres van de contactpersoon bijgevoegd. Dit wil ook zeggen dat het verschijnen van de nieuwsbrief afhankelijk is van de input vanuit de groepen. Deze digitale nieuwsbrief wordt beheerd en verspreid door Milieudefensie.

5. We starten met een briefschrijfactie naar de Europese Commissie en naar de leden van het Europees Parlement. Bedoeling is dat zowel door individuele burgers (een persoonlijke brief) als door verenigingen (meer vanuit het algemeen belang) brieven verstuurd worden. Er worden ontwerp-brieven gemaakt door Greenskies, die rondgemaild worden naar het netwerk. De brief aan de leden van de Commissie komt er naar aanleiding van het aantreden van de nieuwe Commissie. Hierin wordt aan het Commissielid gevraagd om oplossingen uit te werken voor geluidsoverlast, luchtvervuiling en klimaatverandering door luchtvaart. In de brief aan de Europese parlementsleden wordt aan de leden gevraagd om de nieuwe schriftelijke verklaring van Bart Staes te ondertekenen. Enkele parlementsleden uit katholieke, conservatie en liberale partijen die veel invloed hebben, worden persoonlijk benaderd om ze te overhalen om de verklaring te ondertekenen. Het gaat dan bv. om mensen zoals Jean-Luc Dahaene, die de drempel voor andere parlementsleden om te ondertekenen zullen verlagen. Bart Staes maakt voor ons een lijst op van dergelijke parlementsleden.
Verder wordt door BBL een afspraak vastgelegd met politici van de socialistische fractie in het EP om hen te overhalen deze verklaring mee te ondertekenen. Enkele vertegenwoordigers uit andere EU-landen proberen mee te gaan naar deze vergadering.

6. Wat dan de petitie voor een Europees verbod op nachtvluchten betreft:
alle verenigingen en comités vinden dat we dergelijke petitie moeten opzetten, maar dat we niet overhaast te werk mogen gaan. Om van deze 1.000.000-petitie een succes te maken, moet de campagne goed voorbereid worden en moet er een goed georganiseerd netwerk achter staan. Daarom gaan we nu in de eerste plaats op zoek naar een organisatie die deze petitie op Europees niveau kan coördineren; we vragen dit in de eerste plaats aan EEB en T&E. Vervolgens wordt een lijst opgemaakt van organisaties die de nationale coördinatie voor hun land op zich nemen. Ter ondersteuning starten we met een fundraising campagne.
We wachten nu eerst af tot de regels voor het opzetten van een petitie (in uitvoering van de Europese ontwerpgrondwet) duidelijk zijn omschreven. Dat zou in de eerste helft van 2006 het geval zijn, omdat dan naar verwachting de eerste lidstaat de nieuwe grondwet zal ratificeren. Deze regels moeten alleszins duidelijk zijn voor de eerste lidstaat de grondwet kan ratificeren. Eens de regels duidelijk zijn, komen we met een kleinere groep opnieuw samen in Brussel om de organisatie van de petitie te bespreken. John Stewart (Airport Watch, UK) coördineert.

7. Op iets landere termijn: we houden mekaar op de hoogte van de uitvoering van de Europese geluidsrichtlijn, op basis waarvan lidstaten geluidskaarten moeten uitwerken (tegen 2007) en actieplannen moeten opstellen (2008) om geluidsoverlast te verminderen. We zetten een "name, shame and blame"-strategie op om lidstaten die hun verplichtingen niet nakomen aan de schandpaal te nagelen.

Tot zover een kort besluitenverslag van de driedaagse. Wordt zeker vervolgd!

Met vriendelijke groeten,

Erik Grietens,
Bond Beter Leefmilieu
02/282.17.34