26/10/2005

 

SPREIDINGSPLAN

VRAGEN VLAAMSE & BRUSSELSE REGERING,

ANTWOORDEN BELGOCONTROL

 

 

Minister Moerman

Vraag

Antwoord

1. Vertrekken 25L.

Nacht zaterdag/zondag: welke types van vliegtuigen?

Voornamelijk B737 & 757 reeksen, A300 reeks, Avro, MD11...

Er is geen constante.

2.Vertrekken 25L.

Hoogte boven eerste huizen Zaventem (440m. vanaf einde startbaan):

A.Volledige lengte startbaan 25L.

 

 

 

B. C1.

Afhankelijk van verscheidene factoren: windrichting- en sterkte, temperatuur (hoe hoger de temperatuur, hoe lager het klimprofiel), type vliegtuig, gewicht...

A.Zeer summier (gegevens van 1 nacht: 7 vertrekken) nazicht  toont aan dat de eerste huizen gemiddeld op 95 meter overvlogen werden.

B. Slechts 2 toestellen maakten gebruik van de verkorte startbaan. De eerste huizen werden op gemiddeld 60 meter overvlogen.

Noot: Om een bredere basis van informatie aan te bieden bestudeert Belgocontrol momenteel de gegevens van meerdere zaterdagen. Resultaat tegen vrijdag 28/10/05.

3. Vertrekken 25L.

Hoogte boven Zaventem centrum (800m. vanaf einde startbaan)?

A.Volledige lengte startbaan 25L.

B. C1

 

 

 

A. 172 meter

B. 110 meter

4. Vertrekken 25L.

Wordt Zaventem op veilige hoogte overvlogen?

 

 

Zie bijlage 1

5. Vertrekken 25L.

Geluidscijfers Zaventem.

 

BIAC

6. Vertrekken 25L.

QC cijfers vd vertrekken op zaterdagnacht?

 

80% = QC < 4             

7. Vertrekken 25L.

Aantal vertrekken zaterdag

20:00 – zondag 09:00?

Gemiddeld:

§                                                      20:00-09:00              69,9

§                                                      21:00-08:00              47,14

§                                                      21:00-07:00              35,15

§                                                      23:00-07:00              20,8

§                                                      23:00-06:00                6,2

Berekeningsbasis: 7 zaterdagen (3 sept.-15okt.).

 

 

Minister Vandenbroucke

Vraag

Antwoord

1.Vertrekken 25L.

Vanaf welke capaciteitsvraag is de aanleg van een extra taxiweg vereist, ook indien opstijgen vanaf C1 mogelijk is?

 

10 vertrekken.

Uitgangspunt is hier het slechts mogelijke scenario, nl. dat waarbij alle vliegtuigen de volledige startbaan nodig hebben.

2. Vertrekken 25L.

Afstanden 25L.

§                                                    Volledige baanlengte: 3211 meter

       Vanaf intersectie C1:  2195 meter

 

 

Minister Peeters

Vraag

Antwoord

1.Vertrekken 25L.

Waarom 1500 meter zichtbaarheid nodig voor vertrekken 25L?

 

Veiligheid. Bactrack = verhoogd risico.

Positierapportering in mist kan foutief zijn.  Ook: beperkingen opgelegd door ICAO (International Civil Aviation Organization) ivm gebruik SMR (Grondradar): deze mag niet als separatiemiddel gebruikt worden, enkel voor bijkomende info.

2. Vertrekken 25L.

Percentage zichtbaarheid < 1500 meter op jaarbasis, tijdsperiode 20:00-06:00 uur?

 

2,6 %.

 

Zie bijlage 2.

 

 

Ministre-Président Picqué

Vraag

Antwoord

1.Vertrekken 25L.

Hoogte boven Brussel (Bordet) bij gebruik volledige lengte baan 25L?

 

1000 meter

Noot 1: enkel CIV vertrekken komen in aanmerking (CIV6D)omdat ze over de stad gaan.

Alle andere SIDs draaien vroeger af naar het Noorden of Zuiden.

Noot 2: idem Noot Minister Moerman.