ACTUELE VRAGEN FEDERAAL PARLEMENT NACHTVLUCHTEN

24.1 WAS EEN VOORZICHTIGE EERSTE STAP IN DE GOEDE RICHTING

 

MINISTER DUA BESTUDEERT NIEUW GELUIDSNORMENMODEL

 

19 MAART 2003

 

Actuele vraag van de heer Joris Van Hauthem tot mevrouw Vera Dua, Vlaams minister van Leefmilieu en Landbouw, over de uitvoering van  het akkoord betreffende de nachtvluchten vanuit Zaventem

Actuele vraag  van de heer Jos Bex tot mevrouw Vera Dua, Vlaams minister van Leefmilieu  en Landbouw, over de uitvoering van het akkoord betreffende de  nachtvluchten vanuit Zaventem

 

De voorzitter:  Uitvoering van het akkoord  betreffende de nachtvluchten vanuit Zaventem

 

De voorzitter : Aan de orde  zijn de samengevoegde actuele vragen van de heren Van Hauthem en Bex tot  mevrouw Dua, Vlaams minister van Leefmilieu en Landbouw, over de  uitvoering van het akkoord betreffende de nachtvluchten vanuit Zaventem. 

 

De heer Joris Van Hauthem:  Het eerste akkoord over de concentratie van  de nachtvluchten boven de noordrand van Brussel kwam hier al uitgebreid  aan bod. Het pleit voor de minister dat ze haar vergissing heeft ingezien, wat heeft geleid tot het akkoord dat op het Overlegcomité op 24 januari 2003 werd bereikt. Dit akkoord voerde een lichte spreiding  van de nachtvluchten in en was op die manier een voorzichtige eerste stap in de goede richting. 

 

Minister Durant stelt sindsdien echter alles in het werk om de uitvoering van dit akkoord tegen te werken. Ze floot zelfs premier Verhofstadt terug, die zich tot Belgocontrol had gericht  met de vraag om de routes uit te tekenen en ervoor te zorgen dat zij  operationeel konden worden vanaf 15 mei van dit jaar.Ten slotte  weigerde minister Durant vorige week een antwoord te geven op de vragen  van Kamerleden van meerderheid én oppositie over het uitblijven van de invulling van het op 24 januari bereikte akkoord. Premier Verhofstadt maakte gisteren in de Kamer duidelijk dat drie vierde van het akkoord  zeker zal worden uitgevoerd voor 15 mei, maar dat het voor de routes  boven Brussel wachten is tot 12 juni, dus na de verkiezingen. 

 

Is het juist dat minister Durant bij de onderhandelingen over het eerste  akkoord essentiële informatie heeft achtergehouden ?

Wat zal minister  Dua doen om ervoor te zorgen dat het op 24 januari afgesloten akkoord  onverkort wordt uitgevoerd ?

Zal zij op het Overlegcomité een duidelijke timing proberen af te dwingen ? 

 

De heer Jos Bex:  Al sinds februari vorig jaar beloven de federale regering en minister Durant ons op geregelde tijdstippen dat het probleem van de nachtvluchten een oplossing zal krijgen. In de praktijk gebeurt er echter niets. Ik geloof minister Durant daarom niet langer. Kan Vlaanderen op basis van zijn normatieve bevoegdheden geen regeling uitwerken die leidt tot een spreiding van de nachtvluchten ? Het voorstel van de actiegroep vormt daarvoor een goede basis. We moeten een evenwicht nastreven tussen de  leefbaarheid van de omgeving en de economische rol van de luchthaven. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest moet daarbij niet alleen de lusten  willen genieten, maar ook bereid zijn de lasten te dragen.

 

De heer  Norbert De Batselier, voorzitter, treedt opnieuw als voorzitter op. 

 

Minister Vera Dua:  Ook mijn geduld en dat van de Vlaamse regering is op. Het akkoord van 24 januari moet onverkort worden uitgevoerd. De  Vlaamse regering kan echter alleen maar druk uitoefenen. Ik heb daarom een brief geschreven aan de federale premier en minister Durant om aan te dringen op het uitstippelen van de routes, de uitwerking van een weekendregeling met geluidsarme nachten, de aanstelling van een Nederlandstalige ombudsman en het maken van afspraken over de dagvluchten. De Vlaamse regering zal inderdaad vragen om dit akkoord opnieuw te bespreken op het Overlegcomité, dit om aan te dringen op de uitvoering van het akkoord. Ik kan alleen maar de informatie beoordelen  die ik heb ontvangen en weet dus niet of essentiële informatie  ontbreekt.

 

Gisteren had ik nog een vruchtbaar gesprek met de werkgroep

 Daedalus over de mogelijke routes en de technische mogelijkheden.  

Ik  vermoed dat de heer Bex met zijn verwijzing naar mijn normatieve  bevoegdheden allusie maakt op mijn bevoegdheid om geluidsnormen te bepalen. Verschillende leden van de meerderheid zijn ervan overtuigd dat de tewerkstelling die de luchthaven creëert, zeer belangrijk is voor de  streek en ik sluit me daar bij aan. We mogen de leefbaarheid van de  luchthaven niet in het gedrang brengen. Ik had de bedoeling om in aansluiting op het eerste akkoord over de concentratie van de nachtvluchten een nieuw model van geluidsnormen uit te vaardigen, maar omdat we nu met een spreidingsmodel zitten, verandert alles.

 

De heer Joris Van Hauthem:  Ik ben blij dat het geduld van de Vlaamse regering opraakt. Minister Dua plaatst het dossier opnieuw op de agenda van het Overlegcomité, maar deze keer niet om over de voorwaarden te praten, maar wel over de timing. Wij steunen haar daarin. Federaal minister Durant verschuilt zich immers om electorale redenen achter allerhande  details om het akkoord van 24 januari te saboteren. Waarom is het technisch onmogelijk om de route boven Brussel in gebruik te nemen voor  15 mei als dat voor de andere routes wel lukt ? De heer Jos Bex:  Niet  alleen mijn geduld raakt op, ook mijn vertrouwen in minister Durant. Net zoals het Brussels Gewest kunnen wij eigen geluidsnormen invoeren.

 

Minister Vera Dua:  Ik heb mijn administratie gevraagd het voorstel van  de bewoners van de Noordrand te bestuderen om op basis ervan een nieuw geluidsnormenmodel op te stellen.

De voorzitter:  Het incident is  gesloten.